Byggahus.se

Med vad kan man borra i polykarbonat?

782 läst  16 svar

  1. T
    Medlem · Nivå 15
    Jag har köpt en kopplingslåda där locket är i genomskinligt polykarbonat och jag vill borra ett antal även större hål i det. Vilka borr ska man använda? Samma som för trä?
     
  2. R
    Medlem Nivå 5
    Inga problem med hålsåg och liknande, dock måste du kyla med vatten eller nått. Går rätt snabbt för borret att bli för varmt o börja smälta plasten istället
     
  3. T
    Medlem · Nivå 15
    Kan man borra/såga i korta stötar?
     
  4. E
    Medlem · Nivå 22
    Var försiktig och tryck inte på utan nästan tvärt om. Det är mycket lätt att man trycker på och då mister man kontrollen och borren/sågen spräcker plasten.
     
  5. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 16
    Metallborr, hålsåg, fogsvans och sticksåg funkar bra. Ta det lite lugnt bara
     
  6. N
    Medlem Nivå 8
    Metallborr är det som brukar rekommenderas till polykarbonat.

    Polykarbonat är väldigt hållbart har aldrig hört att det skulle spricka vid borrning.
     
    • Laddar…
  7. E
    Medlem · Nivå 22
    Sprickor uppstår när man "går igenom" plasten för fort och borren inte hinner avverka nog mycket matr.
    Hur jag vet? Under nått år för länge sedan jobbade jag med reklamskyltar och fick då en rätt god erfarenhet av att arbeta med bla. olika plaster
     
  8. R
    Medlem · Nivå 17
    Jag brukar göra ett litet hål och sedan fräs på borrmaskin eller Dremel för att göra det större.

    Ja, man ser ut som en snögubbe sedan... :)
     
  9. jac
    Medlem · Nivå 14
    Jag vet inte hur stort ett "större hål" är i ditt fall?
    Jag tycker ett vanligt stegborr har fungerat utmärkt till att borra i olika plaster och aluminium (dock lite osäker på om jag har använt det i just polykarbonat): https://www.clasohlson.com/se/Stegborr/30-8747
    T-röd tycker jag fungerar bra som kylmedel vid borrning i akrylplast så det borde väl fungera på polykarbonat också.

    Jag håller med @elmont om att inte trycka för hårt, det blir lätt sprickor. Återigen så är jag osäker på om den erfarenheten gäller polykarbonat eller akrylplast.
     
  10. N
    Medlem Nivå 8
    Jag har jobbat en hel del med polykarbonat och akrylplaster har aldrig lyckats spräcka en polykarbonatskiva. Dom brukade anses som oförstörbara så vi var inte så noga när vi borrade i dom. Akrylplast spricker däremot ganska lätt om man borrar fel och beter sig just så som du beskrev.

    Men det är mycket möjligt att dom spricker lätt när man borrar om dom är riktigt tunna.
     
  11. L
    Husägare · Nivå 14
    Polykarbonat kan man inte spräcka!
    I lite tjockare skivor är det skottsäker man använder den som sprängskydd på grävmaskiner.
    https://www.hammerglass.se/filmer/
     
  12. jac
    Medlem · Nivå 14
    Tack, nu känner jag mig inte osäker längre, det måste ha varit akrylplasten som sprack när jag borrade. :D
     
  13. L
    Husägare · Nivå 14
    Skall du borta i Akrylplast (plexiglas) så skall borren ha negativ skärvinkel.
    Man tar en vanlig bort för stål och slipar den vassa eggen så den lutar bakåt det räckte med någon mm, då kan inte borren hugga.
    Är det tunt, lägg en bräda under.
     
    • Laddar…
  14. M
    Medlem Nivå 16
    Borra från bägge sidor?
     
    • Laddar…
  15. T
    Medlem · Nivå 8
    Stegborr funkar om de som skall borras har ok tjocklek.