HUR HÖGT FRÅN TRALLGOLV FÅR ETT ELUTTAG SITTA. OM DET FINNS REGLER MVH NUKKE

S
N NUKKE skrev:
HUR HÖGT FRÅN TRALLGOLV FÅR ETT ELUTTAG SITTA. OM DET FINNS REGLER MVH NUKKE
DET VET ELEKTRIKERN!

• Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Elsäkerhetsverket besvarar frågan följande.

Finns det regler för vilken höjd ett vägguttag utomhus på en fasad ska sitta?

Blir det någon skillnad om uttaget sitter på en altan?

Svar
Ja det finns regler om detta. Enligt krav i nu gällande föreskrift ELSÄK FS 2008:1, 4 kap. 3 § ska nätanslutna uttag i lågspänningsanläggningar antingen vara försedda med petskydd eller utföras eller placeras så, att risken för barnolycksfall begränsas.

När det gäller frågan om montagehöjd av uttag så är detta inte detaljreglerat i nämnda utförandeföreskrift men standardiseringens uppfattning om hur man ska tillämpa föreskriften (se SS 436 40 00 utgåva 3 bilaga 41A.2.6) är att risken för barnolycksfall begränsas genom att uttagen placeras minst 1,7 m över golv eller mark. Höjdkravet utgår dock om uttaget är petsäkert (Observera: Att uttaget endast är försett med självstängande lock innebär INTE att det är petsäkert).

Nej, det är ingen skillnad om uttaget placeras på en altan.

Så kör petskyddat.

Är inte alla nya uttag petsäkra idag?

Jag satte mina uttag på altanen på 1 meters höjd. Ingen risk för snö som ligger emot och enkelt att plugga in det som behövs

S
M Morgonskiftet skrev:
Är inte alla nya uttag petsäkra idag?

Jag satte mina uttag på altanen på 1 meters höjd. Ingen risk för snö som ligger emot och enkelt att plugga in det som behövs
Jo förutom t.ex 3fasuttag som inte är petskyddade. De måste alltså sitta på 1.7, sen finns det folk som medvetet sätter gamla ”retrouttag” då ska de också sitta på 1.7

• Gilla
tommib
  • Laddar…
TACK FÖR SVAREN NUKKE

Varför skriver du med stora bokstäver? Är du arg över något?

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
JAG SKRIVER ALLTID MED STORA BOKSTÄVER PÅ DATORN MVH NUKKE

• Ledsen
  • Arg
calibramicke och 1 till
  • Laddar…
N NUKKE skrev:
JAG SKRIVER ALLTID MED STORA BOKSTÄVER PÅ DATORN MVH NUKKE
Finns det någon vettig anledning till det? Det är oerhört irriterande att läsa.
Det uppfattas som att du skriker och jag tror inte att det kommer uppskattas här så jag föreslår att du slutar göra det.
Är det ingen annan som påpekat detta för dig. Tex folk du mailar eller på andra sidor/forum?

• Gilla
Tullio och 2 till
  • Laddar…
Jag måste bara kolla...
Du vet hur man gör för att inte skriva med versaler hela tiden va?

S SueCia skrev:
Jo förutom t.ex 3fasuttag som inte är petskyddade. De måste alltså sitta på 1.7, sen finns det folk som medvetet sätter gamla ”retrouttag” då ska de också sitta på 1.7
Intressant. Elektrikern satte inte mitt trefasaltanuttag på några 1.7...

Reglerna säger att icke petskyddade uttag måste sitta så att barn inte kommer åt dom. Enligt standarden innebär det ca 1,7 meter från golvet om det är i ett utrymme där barn förväntas uppehålla sig.

F fiskbuggaren skrev:
Intressant. Elektrikern satte inte mitt trefasaltanuttag på några 1.7...
Det kanske mest var att betrakta som ett svar till suecia.

S
F fiskbuggaren skrev:
Det kanske mest var att betrakta som ett svar till suecia.
Sitter det på en altan och inte har låsbart lock så är det felmonterat.

S SueCia skrev:
Sitter det på en altan och inte har låsbart lock så är det felmonterat.
Det ifrågasätter jag inte. Däremot att elektrikern vet (eller den kanske vet men inte bryr sig, vad vet jag)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.