Tjena! Finns det någon lösning om jag tex har en plejd 02 som är kopplad till en kron som sedan kopplas vidare till en annan kron?

Tanken är att tända downlights i tak samt i fönster när man går in från hallen i köket med en kron och även ha en kron när man går in i köket via vardagsrummet.

Eller måste jag inhandla D-trapp?

(Jag ska inte koppla in det själv, elektriker ska fixa det, men har inhandlat dyra kron som jag inte kan lämna tillbaks )

Tack på förhand!

tommib
Välkommen till forumet!

Du menar alltså att du vill ha två lampor med vardera två tändningar? Det är inga* problem. Du kan konfigurera bägge plejdpuckarna till att aktivera samma scenario vid tryck på knappen. Om det finns en befintlig trappkoppling kan du använda den, det behövs inga dubbeltrapp för det eftersom plejd har en impulsingång**.

Frågan är väl om du har en befintlig koppling och hur den ser ut.

* Problemet som uppstår är vid användning av scenarier, vilket blir nödvändigt med synkronisering av två plejd. Du kan inte "stänga av" ett scenario genom att trycka på knappen igen utan måste då konfigurera ett annat, avstängt tillstånd, och aktivera det med en annan knapp eller dubbeltryck. Detta är en brist i Plejds interface enligt mig.

** Man kan konfigurera ingångarna på en Plejd som "rörelsedetektor" också, då kan man använda en befintlig trappkoppling och bara lägga in tändtråden på en av ingångarna.

Tjena! Och tusen tack för svaret.

Både jag och elektrikern var frågande om detta skulle funka utan d-trapp. Så jag ringde Plejds support och han sa att det funkar utan problem med en vanlig kron. Känns tryggt att du bekräftar det här också Tack igen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.