Hej. Har kastat ut spisen och satt in glashäll. Levererades utan kontakt så jag har köpt en perilex. Men nya spiskablen är det bilder på två Instruktionsbild som visar två olika sätt att koppla elektriska kablar för spis, märkta med 2x230V och 400V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
olika sätt att koppla, jag undrar vilken lösning jag ska/bör ha. Ska försöka bifoga bilder...

Jag tycker att de benämner den fel, men det är den högra du ska använda.

Okej. Använda 1 nolla då så att säga, grå och blå i samma. En till fråga är.. kan en elektriker koppla in ett 1-fas utag bakom detta ifall det skulle vara så att vi ska inbyggnadsugnen där med?

Ja det kan han finns ju en fas över.

Kanon. Tack tack

Nu antog ju jag iof att du har ett fullkopplat perilexuttag.

Jag tror det. En gammal spis har nog använt allt. Men ska kontrollmäta innan med

Det är sannolikt att en gammal spis inte har använt nollan så du bör absolut kontrollera detta i perilexuttaget innan du kopplar in något nytt. Det är inte säkert att det går att mäta utan du behöver kontrollera visuellt också bakom huven på uttaget att den inte är fulnollad eller saknar skyddsjord.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Okej. Ska öppna och kolla lite

• Gilla
Bygggoran
  • Laddar…
Hej. Har öppnat och kollat. Ser jord, brun, svart och vit kabel.
Brun går till nåt det står INSTA på.
Vit går till R.
Svart går till nåt det inte står nåt på.
Och jorden till jord. En plint är tom nämnligen N. bifigar ett par bilder, jag har alltså då ingen nolla???

• Eluttag med brun, svart och vit kabel ansluten, samt en oskyddad jordkabel, en tom plint märkt N.
    Skapa konto
  • Elektrisk dosa med en brun, svart och grön/gul kabel ansluten, och en tom N-plint.
    Skapa konto
  • Närkontakt av en öppnad elanslutningspunkt med jord, brun, svart och vit kabel, tom N-plint.
    Skapa konto
Du saknar nollan, det är troligen lätt att komplettera med en tråd till nollan. Man knyter fast en dragfjäder i dom befintliga trådarna och drar tillbaka allt. sedan knyter man på en blå tillsammans och drar in allt med hjälp av dragfjädern. Hela operationen ink inkoppling i central går på mindre än en halvtimme.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Okej. Tack då vet jag, nån som kan ge en bra gissning vad det skulle kosta att be en elektriker göra det, samt koppla in ett 230 uttag till ugnen. Och sätta in två 1-fas uttag i källaren från ett 3fas.

Men en FK kostat bara 3,7kronor per meter så även med 500% påslag blir det inte kopiösa summor.

Fast eftersom det är en trefasgrupp, och därmed 5 ledare à 3,7 kronor metern, så blir det bortåt 100 -200 kr per meter med de höga påläggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.