Aceflex 3G1,5 (10A/2400W) - ca 20-25 kr/m - Bauhaus tex, Jula hade bara 3G2,5 (dvs 16A/3600W). Artikelnummer 2149100A. Finns även som 50/100 m samt lösmeter.Nobbe_1 skrev:
Alltså gul slang 50mm? Sedan måste det vara något plastband av något slag förstår jag och ska detta vara i någon speciell färg eller text?
Sedan verkar alla skriva olika och ha olika uppfattningar om hur djupt slangen ska ner...beroende på om det är på privat mark eller inte?
Kan du länka till där jag kan köpa kabeln?
Och ja det är till en utelampa
Markeringsband - ca 90 kr/5 m. Artikelnummer 2147360A. Finns som lösmeter för 20 kr/m.
Dränrör gult, 169 kr/10 m på Bauhaus, artikelnummer 2144821B. Finns som 50 m också men går att skarva 10+10 m.
Själv har jag lagt i PEM-slang vilket gör det extremt lätt att dra in och ur kabel. Linda med gult band (tunnare) runt hela röret samt lägg grävskydd ovan. Gärna med lite slack i röret samt lite längre gul/grön kabel i ändarna (5 cm). Det absolut viktigaste är jordfelsbrytare på allt utomhus, av fler orsaker än avgrävda kablar. Djup jag har lagt på är ca 30 cm för att undvika mina egna kablar. Kommer en grävmaskin spelar djup mindre roll.
All inkoppling ska ske av elektriker, samt egentligen även förläggning av jordkabel.
Tack för bra information
Hur skarvar man plaströren enligt föreskrift då
Är det ok med PEM-slang om man gör som du gjort med gula bandet?
Hur skarvar man plaströren enligt föreskrift då
Är det ok med PEM-slang om man gör som du gjort med gula bandet?
JoakimSwe skrev:Aceflex 3G1,5 (10A/2400W) - ca 20-25 kr/m - Bauhaus tex, Jula hade bara 3G2,5 (dvs 16A/3600W). Artikelnummer 2149100A. Finns även som 50/100 m samt lösmeter.
Markeringsband - ca 90 kr/5 m. Artikelnummer 2147360A. Finns som lösmeter för 20 kr/m.
Dränrör gult, 169 kr/10 m på Bauhaus, artikelnummer 2144821B. Finns som 50 m också men går att skarva 10+10 m.
Själv har jag lagt i PEM-slang vilket gör det extremt lätt att dra in och ur kabel. Linda med gult band (tunnare) runt hela röret samt lägg grävskydd ovan. Gärna med lite slack i röret samt lite längre gul/grön kabel i ändarna (5 cm). Det absolut viktigaste är jordfelsbrytare på allt utomhus, av fler orsaker än avgrävda kablar. Djup jag har lagt på är ca 30 cm för att undvika mina egna kablar. Kommer en grävmaskin spelar djup mindre roll.
All inkoppling ska ske av elektriker, samt egentligen även förläggning av jordkabel.
Finns säkert någon riktlinje att det är bättre med kabelskyddsrör, men det finns så många fördelar med PEM:Nobbe_1 skrev:
1. Helt slätt invändigt. Jag har 50+ m i en slang som jag skjutit igenom, dvs inte dragit!
2. Grövre gods, mer mekaniskt skydd. Viktigt för mig.
Så länge dimensionen är korrekt så kabeln kan röra sig i röret vid ev. "lyft" av grävmaskin samt flytta sig vid ett spett samt markerad på rätt sätt (gult) samt grävskydd på så har min elektriker inga synpunkter. Lite extra säkerhet med slack samt längre jordledare gör att jordledningen inte är den första att dras ut av ev. färgblind grävmaskinist som missar gul färg.
Det negativa:
1. Något dyrare.
2. Något styvare att lägga pga godset.
Där har du gul slangNobbe_1 skrev:
Alltså gul slang 50mm? Sedan måste det vara något plastband av något slag förstår jag och ska detta vara i någon speciell färg eller text?
Sedan verkar alla skriva olika och ha olika uppfattningar om hur djupt slangen ska ner...beroende på om det är på privat mark eller inte?
Kan du länka till där jag kan köpa kabeln?
Och ja det är till en utelampa
https://www.eldirekt.se/elmaterial/kabel/kabelskydd/kabelskyddsror-50-110mm
Sen eqlq 3g1,5
https://www.eldirekt.se/elmaterial/kabel/starkstrom/ericsson-kabel-eqlq
Då behöver du bara gräva ner slangen(jag rekommenderar minst ett spadtag djupt, så att du inte gräver av den direkt du sätter ner en spade) sen dra i kabeln och klart,
Så har du ett rör som du lätt kan dra i mer kabel i om du vill I framtiden
Skarvrören skarvas med muffen som följer med, den är "slät" men kan trilskas, speciellt om den är deformerad efter ett par år av tryck ovanifrån (lastbil/grävmaskin). PEM (om man har 100+ m) skarvas med vanliga PKK. Då behövs draglina dockNobbe_1 skrev:
Det kommer aldrig att bli något sånt tryck på slangen i och med att den kommer att grävas ned över en gräsmatta.
JoakimSwe skrev:
Sidan 24-25 i den här produktbroschyren ifrån Pipelife har några korta utdrag ur standarden som kan vara intressanta: https://www.pipelife.se/media/se/ladda-ner/Broschyrer/El-Tele/Broschyr_Elinstallation_Kabelskydd.pdfNobbe_1 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Alldeles bortsett från kabeltyp och rörtyp, så behöver man reflektera över längden och utlösningsvillkor.
Lite förenklat så handlar det om att en lång kabel ger en strömbegränsning vid en kortslutning. Det gör att säkringen inte ser en tillräckligt hög ström för att lösa ut direkt. Och det blir en farlig situation.
Nu var det tydligen fråga om 30m, det är oftast inga problem. Men det beror lite på var anläggningen finns. Ligger den i en tätort så är matningen från elnätet bra, inga problem. Är det långt ut i skogen, så kan matningen från elnätet vara lite klen, och en ytterligare försämring med lång kabel tippar det över gränsen.
Lite förenklat så handlar det om att en lång kabel ger en strömbegränsning vid en kortslutning. Det gör att säkringen inte ser en tillräckligt hög ström för att lösa ut direkt. Och det blir en farlig situation.
Nu var det tydligen fråga om 30m, det är oftast inga problem. Men det beror lite på var anläggningen finns. Ligger den i en tätort så är matningen från elnätet bra, inga problem. Är det långt ut i skogen, så kan matningen från elnätet vara lite klen, och en ytterligare försämring med lång kabel tippar det över gränsen.
Vad ska kabeln användas till? Ska du göra en central så rekommenderar jag att du drar 5g. Man vet aldrig när dom andra trådarna kan behövas. Räcker det verkligen med 1.5? Jag skulle använda 2.5 om det är något som ska drivas. Är det en central så 6 eller 10mm2.
Om Du har rör, behöver man väl inte ha markering med skyddsfunktion, som är lika dyr som kabeln. Det räcker med ett bllligt tunt plastband. Har tyvärr inget artikelnummer.JoakimSwe skrev:Aceflex 3G1,5 (10A/2400W) - ca 20-25 kr/m - Bauhaus tex, Jula hade bara 3G2,5 (dvs 16A/3600W). Artikelnummer 2149100A. Finns även som 50/100 m samt lösmeter.
De kablarna är inget du ska använda i ditt fall det är anslutningssladdar av olika slag. Kabelmässigt kan du som sagt välja tex N1XV eller Aceflex som du kan lägga direkt i marken med enkel markering. Med rör kan du förutom dessa även välja typerna EKLK, EXLQ, EQLQ och ingen markering om du väljer gulfärgad slang. Formellt är det rätt och bra med gula men som nämnts är det inte helt galet med andra särskilt med markering rätt.Nobbe_1 skrev:
I ditt fall med en ytterlampa och i trädgården är inte kraven på djup i praktiken så viktigt men 30 cm bör man försöka om marken är vettig. Med slang är det bra och du kan återfylla utan att direkt tänka på vass sten osv. Och slang kan du välja enklaste typ det är inget problem vid din lilla 3G1.5.
Klicka här för att svara