25 342 läst ·
17 svar
25k läst
17 svar
Två nollor på IKEAs induktionshäll.
Sida 1 av 2
Jag ska precis till att koppla in min nya häll. Allt är framdraget, två faser nolla och jord, men det står två nollor i beskrivningen 2N~ men jag har bara en nolla framdragen och så var den gamla spisen inkopplad. När jag tittar på beskrivningen med inkopplngsalternativet 2 faser så ser jag 4 kablar på bilden och med 1fas så är det en brygga över faserna i hällen. Hur menar de? Kan det gå fel om jag har kopplat som jag har med en nolla?
Det är uppskärrat till 16 A inne i skåpet och jag tror 20 ute.
Det är uppskärrat till 16 A inne i skåpet och jag tror 20 ute.
Så då är det lugnt om jag har just det
Har du perilex eller på något annat vis två (eller tre) olika faser, nolla och skyddsjord och 16A säkrat så ska du låta de två nollorna på IKEA's häll vara ihopkopplade (eller sätta samman dom ifall någon sprättat upp det, och sen ansluta till Nolla.
Nollorna brukar vara en blå och en grå, eller två blå.
Och den bruna och svarta tar man isär och ansluter till varsin fas.
Och skyddsjorden jordas naturligtvis.
Ska hällen kopplas in på enfas med 20A säkring så tar man inte isär svart och brun, utan lägger bägge på fasen.
Och en bild på en typisk kabel
Visa bilaga 201151
Nollorna brukar vara en blå och en grå, eller två blå.
Och den bruna och svarta tar man isär och ansluter till varsin fas.
Och skyddsjorden jordas naturligtvis.
Ska hällen kopplas in på enfas med 20A säkring så tar man inte isär svart och brun, utan lägger bägge på fasen.
Och en bild på en typisk kabel
Visa bilaga 201151
Jag har dragit fram kablage till en kopplingsdosa IP44 en sån man kopplar in på utomhus. Där är det två faser och en nolla och en jord. Så det borde funka. Jag bommar perilexkontakten och kopplar med wago klamrar.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
TS - - > Helt ärligt...jag säger inte detta för att vara elak, men om du inte vet vad 2N~ står för i sammanhanget, så känns det som en otroligt dålig idé att du skall koppla in hällen själv. Om du inte vill ta dit en elektriker, så kontakta en elkunnig vän och be den göra det åt dig. Det är otroligt vanskligt att be om hjälp i ett forum utan att ens lägga upp bilder på vad du söker hjälp med. Jag säger detta med omtanke.
Tack för din omtanke! Jag har genom mina frågor fått bra svar och jag försäkrar att jag förstår. Jag är medveten att el inte är att leka med. Jag har dragit all el själv och fått hjälp av en vän som är elektriker att godkänna. Jag fick godkäntCancerman_777 skrev:
TS - - > Helt ärligt...jag säger inte detta för att vara elak, men om du inte vet vad 2N~ står för i sammanhanget, så känns det som en otroligt dålig idé att du skall koppla in hällen själv. Om du inte vill ta dit en elektriker, så kontakta en elkunnig vän och be den göra det åt dig. Det är otroligt vanskligt att be om hjälp i ett forum utan att ens lägga upp bilder på vad du söker hjälp med. Jag säger detta med omtanke.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Betyder inte 2N~ tvåfas växelström? Pluggar till elektriker just nu och läser i forumet i iver att lära mig mer så förlåt om det är en dum kommentar!Cancerman_777 skrev:
TS - - > Helt ärligt...jag säger inte detta för att vara elak, men om du inte vet vad 2N~ står för i sammanhanget, så känns det som en otroligt dålig idé att du skall koppla in hällen själv. Om du inte vill ta dit en elektriker, så kontakta en elkunnig vän och be den göra det åt dig. Det är otroligt vanskligt att be om hjälp i ett forum utan att ens lägga upp bilder på vad du söker hjälp med. Jag säger detta med omtanke.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jodå, men jag tänker inte vara del i att en så pass okunnig person kopplar själv. Därav mitt undvikande svar. Har man inte bättre koll och inte bättre initiativförmåga att läsa på (det är liksom bara att googla och börja läsa), utan planerar att "lita" på totala främlingar på internet, så anser inte jag (i alla fall) att man inte skall göra saken själv.lisaskywalker skrev:
2N~ betyder två faser MED nolla,
Läs mer i detta inlägg från Bo samt hans Spisbibel,
https://www.byggahus.se/forum/threads/spisbibeln.244911/page-4#post-2936374
Läs mer i detta inlägg från Bo samt hans Spisbibel,
https://www.byggahus.se/forum/threads/spisbibeln.244911/page-4#post-2936374
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Helt rätt. Det var jag som läste lisas inlägg slarvigt. My bad. Och här har vi ett praktexempel på hur fel allt kan gå...
