Flyttade in i ett hus med en tidigare ägare nu innan sommaren. Försökt bli klok på hur kablar för elen är dragen i huset.

Finns några uttag i huset med jordat som inte tycks passa in, så funderar på om det är fuskjordat.

Utanför garaget finns ett jordat uttag och i kopplingsdosan på insidan kommer en jordkabeln in men går ju inte att svara på om den är korrekt ansluten.

Kan detta räknas som ett s.k. dolt fel?

Dolt fel är det inte genom att du, innan husköpet, lätt kunnat göra en okulär besiktning och kommit fram till det du nu beskriver.

• Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
Såhär ser råttboet ut på insidan, en gröngul kabel går in sen kommer en knippe ståltråd (?) ut.

• Elektrisk dosa med rörigt hopkopplade kablar och ståltråd som går in i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Av färgerna att döma verkar huset vara byggt före 1971 ...

Jag tänkte att du verkar mena att huset bara hade en tidigare ägare ...

Om man läser din första mening exakt som den är skriven så flyttade du in i huset tillsammans med en tidigare ägare, men jag misstänker att du glömde lämplig interpunktion.

Nej det går inte att få det till dolt fel.

Jadu, så där brukar det se ut i installationer från 60- och tidigt 70-tal. Kontrollera funktionen i uttagen, annars ser jag inget direkt fel på bilden. Oisolerad biledare möjligen.

Det går väl att svara på genom t.ex. mätning. Kabeln som går nedåt ser ut att vara en gammal blymantald kabel typ EKKL. Biledaren i kabeln fick på den tiden användas som skyddsjord. Sen om det är korrekt, då behöver man mäta. Något dolt fel är det i vart fall inte.

B bradgard skrev:
Såhär ser råttboet ut på insidan, en gröngul kabel går in sen kommer en knippe ståltråd (?) ut.
Det ser helt korrekt ut med tanke på husets ålder. Här hemma har jag i ett sovrum jordade uttag men det som matar dosan är en röd och en svart bara så jordat är det inte.... Han som bodde här innan var snickare och hade en kompis som var elektriker som berättat "hur man ska göra"... Jag har massvis med rena olagliga fel här som snickaren gjort som tex golvvärme i badrum utan jordfelsbrytare (jag har stängt av den). Men dolda fel är det inte....

P petererlandsson1194 skrev:
Det ser helt korrekt ut med tanke på husets ålder. Här hemma har jag i ett sovrum jordade uttag men det som matar dosan är en röd och en svart bara så jordat är det inte.... Han som bodde här innan var snickare och hade en kompis som var elektriker som berättat "hur man ska göra"... Jag har massvis med rena olagliga fel här som snickaren gjort som tex golvvärme i badrum utan jordfelsbrytare (jag har stängt av den). Men dolda fel är det inte....
Om det skulle inträffa något till följd av en sådan felaktig konstruktion, vems är då ansvaret? Ett elfel i badrummet kan ju leda till dödsfall om det vill sig illa, eller husbrand.

Säg att jag kopplar in något som kräver jord för skyddets skull och huset brinner upp, åker jag på det? Eller om jag säljer huset i nuvarande skick och köparen får en kyss av nån apparat...

Anläggningsägaren är ansvarig för anläggningens skick. Om det är du som äger fastigheten så är det alltså ditt ansvar.

Det är fastighetsägaren som har ansvaret för att elinstallationen i huset är riktig.

Du frågar hur en domstol kommer att döma, ett svar som står i stjärnorna... Det är alltid nuvarande innehavare som inför ellagen ansvarar för att elanläggningen är säker. Men det finns bara något enstaka fall där någon döms mot ellagen. För att nånting ska hamna i domstol har det skett en olycka där man försöker hitta en vållande. Det är inte alls otänkbart att tidigare ägare dras in där.

Så, fundera inte så mycket på följderna av en olycka. Fokusera istället på att se till att din starkströmsanläggning du köpt är säker. Är du osäker på dess status, låt en elfirma kontrollera den.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Som ägare av huset är man väl ansvarig för elen? Finns väl reglerat någonstans med en bättre formulering :)

Visst är man som anläggningsinnehavare ansvarig. Men, man är också ansvarig för det man gör. Riktigt regelvidrigt olagligt elinstallationsarbete ska man inte tro att man kommer undan bara för att man sålt sitt hus. Sen hur en domstol ser på det beror på så många faktorer så det går inte att gissa. Särskilt inte jag som inte är kunnig inom det juridiska.

I en gammal anläggning som har degenererats med tiden och har diverse småfel är det nog svårt att skjuta över ansvaret på någon annan än ägaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.