Håller på att renovera badrummet. Nu är varmvattenberedaren 3fas och fast ansluten till en säkerhetsbrytare. Är det okey att göra om detta till ett infällt tvåvägsuttag. Tänkte ansluta den nya Vv beredaren med stickkontakt och även få in en tvättmaskin på samma uttag. Ska självklart anlita en elektriker men tänkte förbereda med rör och dosa.

En fast monterad VVB bör också bara fast ansluten av flera skäl, bl.a för att kunna mata den med 400 V. Du bör inte köpa en ny VVB som kopplas in på enfas 230 V, det är dumt.

Anslutningspunkt för tvätt och tork kan dock vara stickproppsanslutna, mest för att det knappt finns TM och TT utan stickpropp nu förtiden.

Så om du har möjlighet att dra nya gruppledningar så förordar jag en trefasgrupp till VVB och en tvåfasgrupp till TM och TT.

Om du ha en enda befintlig trefasgrupp så blir det mer gränsat. VVBn bör få två faser. Då finns en fas ledig till TM, men det blir svårt att få in en TT. Det går men de går inte att köra samtidigt. En sådan lösning kan också kräva ett trepoligt överströmsskydd i centralen.

Så vi får börja med att reda ut vilka förutsättningar och möjligheter du har i ditt fall.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En fast monterad VVB bör också bara fast ansluten av flera skäl, bl.a för att kunna mata den med 400 V. Du bör inte köpa en ny VVB som kopplas in på enfas 230 V, det är dumt.

Anslutningspunkt för tvätt och tork kan dock vara stickproppsanslutna, mest för att det knappt finns TM och TT utan stickpropp nu förtiden.

Så om du har möjlighet att dra nya gruppledningar så förordar jag en trefasgrupp till VVB och en tvåfasgrupp till TM och TT.

Om du ha en enda befintlig trefasgrupp så blir det mer gränsat. VVBn bör få två faser. Då finns en fas ledig till TM, men det blir svårt att få in en TT. Det går men de går inte att köra samtidigt. En sådan lösning kan också kräva ett trepoligt överströmsskydd i centralen.

Så vi får börja med att reda ut vilka förutsättningar och möjligheter du har i ditt fall.
Har köpt en Nibe 55 /är en liten stuga/ där förordade man att använda stickkontakten för längre livslängd. Badrummet är litet så det kommer aldrig att vara aktuellt med TT

Att stickpropp skulle förlänga livet på VVB är rent struntprat och i ett badrum kanske du inte kan använda stickpropp över huvud taget. Det beror på hur stort det är och hur långt från dusch/badkar uttaget ska sitta. Samt om du har en JFB installerad för den aktuella gruppen.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Okey då får det bli att dra lite mer rör. Tack för ditt snabba svar

Det förändrar inte mitt svar. De rekommenderar inte stickpropp, utan enfas 230 V för "längre livslängd". Stickpropp på VVB är korkat. VVB bör installeras fast oberoende av 230 V eller 400 V. 400 V ger dig en snabbare uppvärmning. Är ni flera i hushållet och gillar att duscha länge så är 400 V att föredra.

Tack då vet jag hur jag skall förhålla mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.