Hej, Jag blev helt plötsligt lite osäker på en liten grejj här.
behövde et nytt stöpsel idag, å funderade på att splitta ena, vilket inte borde va något problem normalt. Men så slog tanken mig att de möjligens kan bli överbelastning på den i midten (där elen kommer inn osv, dvs i splitten?? de stpsel till höger har 6 uttag (tv å skit) de till vänster är ett kylskåp (temp. inte permanent, endast medans vi ska bygga om köket)

Går detta bra tror ni, eller borde jag dra från ett annat ställe till kylskåpet i dom 2-3 mnd tills allt är klart

tack så mycket

• Schematisk bild av en elektrisk fördelning med ett splitterstöpsel och anslutna uttag för apparater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ingen?

Det kanske beror på att din text är svår att tyda. Om du med stöpsel menar uttag så kan man i princip vidarekoppla så många man vill utan överbelastning. Det är säkringen som begränsar den totala strömmen, och uttagens plintar ska tåla åtminstone 16 A.

Man får dock se upp med ifall uttaget stöder två vidarekopplade kablar tillsammans med den inkommande. Det är inte säkert att terminalerna är avsedda för fler än två kablar. Det ser man ifall det blir en tillförlitlig anslutning.

Däremot kan du givetvis överbelasta säkringen med fler uttag vilket innebär fler apparater, så du bör försöka summera effekten på allting som du tänker ansluta i uttagen.

Även tillfälliga elinstallationer ska vara korrekta och säkra. Det finns inga provisoriska anläggningar.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kanske beror på att din text är svår att tyda. Om du med stöpsel menar uttag så kan man i princip vidarekoppla så många man vill utan överbelastning. Det är säkringen som begränsar den totala strömmen, och uttagens plintar ska tåla åtminstone 16 A.

Man får dock se upp med ifall uttaget stöder två vidarekopplade kablar tillsammans med den inkommande. Det är inte säkert att terminalerna är avsedda för fler än två kablar. Det ser man ifall det blir en tillförlitlig anslutning.

Däremot kan du givetvis överbelasta säkringen med fler uttag vilket innebär fler apparater, så du bör försöka summera effekten på allting som du tänker ansluta i uttagen.

Även tillfälliga elinstallationer ska vara korrekta och säkra. Det finns inga provisoriska anläggningar.

förlåt min svenska :P
altså, kabeln kommer ut från säkringsskåpet där du ser på ritningen att den kommer ut. Den går rakt inn i uttaget i midten. där går den så vidare till höger vart jag har tv osv. Men den jag behövde sätta på va den till vänster, å funderade då på om de va "säkert", då jag måste dra två sladdar i varje plint i uttaget på ena sidan. Okej att de då möjligen blir lite sämre kontakt osv, men detta är som sagt mycket temporärt å jag är enda som vistas här under renoveringen.

Enklare sagt: Går de att ha 3 uttag kopplat som ett T på ett säkert sätt, utan att de då blir för mycket belastning på uttaget i midten :)

Det är kabeln som ska säkras av och den tål vanligtvis 10 A (och ska avsäkras 10A), även normala uttag tål minst 10A så någon överlast kan du inte få.

E elmont skrev:
Det är kabeln som ska säkras av och den tål vanligtvis 10 A (och ska avsäkras 10A), även normala uttag tål minst 10A så någon överlast kan du inte få.
uttaget tål 16a såtr de (är bara någon billig Elkon skit tho) Men värkar som att de jag va närvös för inte är ett tema alls då, för de jag trodde va att de kunde bli lite problem då jag gör en t koppling. (dvs inte normal serie) som slutar på ena stället, men som slutar två platser istället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.