7 354 läst ·
15 svar
7k läst
15 svar
Asbest i elkablar
Sida 1 av 2
Jag har efter mycket letande inte lyckars få klarhet i om asbest i gamla elkablar endast fanns i de som är klädda med någon typ av tygliknande överdrag eller om det också fanns i det som ser ut som vanlig plastisolering? Kan man vara lugn om det är plast eller gummiisolering även om kabeln är gammal? Jag har också förstått att det förekommit i gamla elmotorer. Vad i elmotorn användes det till?
Asbest är ju väldigt värmetåligt så säkert i nått värmeskyddande i motorn.
Men varför alla i dag är så hysteriska över asbest är mig en gåta, måste vara internets fel.
Finns väl ingen som i dag blir exponerad för så mycket asbestdamm så det utgör nån fara för lungorna.
Men varför alla i dag är så hysteriska över asbest är mig en gåta, måste vara internets fel.
Finns väl ingen som i dag blir exponerad för så mycket asbestdamm så det utgör nån fara för lungorna.
Asbest används som isolator, så i gamla motorer kan det förkomma som mellanlägg/värme- och gnisttkydd i kopplingsterminaler etc.
I kablar med plastisolering har jag aldrig hört talas om asbest. Men oavsett vilket så borde den lilla yta av exponerad asbest som finns i änden av kabeln vara så liten att det inte har någon betydelse om man skruvar lös kabeln och bär ut den ur huset.
I kablar med plastisolering har jag aldrig hört talas om asbest. Men oavsett vilket så borde den lilla yta av exponerad asbest som finns i änden av kabeln vara så liten att det inte har någon betydelse om man skruvar lös kabeln och bär ut den ur huset.
Den tygklädda kabel man som husägare kan råka på är nästan alltid EDIL, fanns under 30-50talet och kallades även lantbrukskabel, det var en stark kabel som tålde tuffa tag.
Ledarna var gummiisolerade, ett lager gummi till (kabelutfyllnad) sen blymantel som sen avslutades med flera lager tjärimprgmerat papper och en bomullsfläta ytterst.
Ingen asbest.
Jag vet inte om någon elkabel som har innehållit asbest, men om det finns så skulle jag mest gissa bland grova matningskablar, som ofta grävs ner, eller högspänningskablar (10kV, 20kV osv).
Ledarna var gummiisolerade, ett lager gummi till (kabelutfyllnad) sen blymantel som sen avslutades med flera lager tjärimprgmerat papper och en bomullsfläta ytterst.
Ingen asbest.
Jag vet inte om någon elkabel som har innehållit asbest, men om det finns så skulle jag mest gissa bland grova matningskablar, som ofta grävs ner, eller högspänningskablar (10kV, 20kV osv).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Pappret i papersisolerade kablar kunde exv. vara asbestpapper. Men jag har aldrig hört talas om att man skulle installerat någon sådan kabel i ett vanligt hus. Det är om man börjar riva i flottans gamla fartyg (museifartyg idag), eller dylikt som man skulle kunna stöta på det. (Flottor världen över var fö extremt förtjust i asbest, vilket ju är begripligt).Mikael_L skrev:
Annars så är det som sagt bara i någon gammal motor, eller högtemperatur-apparater, gammal elsvets, gammal brödrost eventuellt? I vilket fall så gammal att man inte skall använda den i vilket fall. Det är inte grejjor man normalt hittar i den fasta installationen i ett hem.
Brandrisken som så gamla grejjor för med sig bör vida överstiga risken från asbestexponering.
Hur förhåller sig EDIL till det som kallas OVIR? Min elektriker benämnde mina gamla kablar vid detta, men var det kanske EDIL då?Mikael_L skrev:
OVIR är det man hittar i gamla plåtrör, ingen kabel i egentlig mening.
OVIR är dåtidens FK och ingen asbest i den och inte i någon annan kabel som någon här på forumet kommer hitta i sin bostad eller lada eller verksatd osv heller. Ett vansinnigt tema där de enda ställen hemma med asbest i elanläggningar är i stort gamla säkringstavlor byggda av träribb och eternitplatta eller underlägg av asbestfilt vid lite mer sentida plåt diazedcentraler eller i/under mycket gamla strömbrytare. Och ett annat typiskt ställe bimetallmotorskydd anno dazumal och dessa med stor sannolikhet bytta senast 80-90-talet av andra rena funktionsskäl.Fulkemisten skrev:
Summa summarum får man anstränga sig för att öht hitta något av ovanstående idag, borta sen flera renoveringar tillbaks i de flesta fall och verkligen inget att oroa sig över åtminstone.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Ja, skall vi vara sådana så är den faktiskt det... Asbest är betydligt farligare än kärnkraft (många, många gånger farligare), och det om vi räknar med de (fåtal) kärnolyckor vi haft.GoC skrev:
(Och det är alltså främst för att kärnkraft är så löjligt säkert. Men lider av att man kan mäta ett enda radioaktivt sönderfall och därför har örnkoll på läckage och risker. Asbest däremot är svårt, för att inte säga omöjligt, att mäta på samma sätt. Vilket det delar med annat kemikalieslaftfs som far omkring.)
Redigerat:
Innevånarna i Pripyat hade nog varit glada om dom bara haft lite asbest i golvplattorna att oroa sig för.lars_stefan_axelsson skrev:
Men sen är det väl så att både asbest och strålning var undergörande innan man visste bättre. Alla radiumprodukter som var så populära på tidigt 1900-tal har tydligen utgått ur sortiment likväl som damm från det fantastiska materialet asbest visade sig vara en olyckligt att få i lungorna, framförallt i kombination med tobaksrökande som inte heller var speciellt farligt på den tiden.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Ja, jag kan garantera dig att de hade asbest lite här och var. (Och det skulle inte förvåna mig om det sett till totalen och över tid var farligare än strålningen, men jag orkar inte räkna på det.)GoC skrev:
Klart du skall räkna på det. Förstår inte hur asbest som ligger i ro i en konstruktion kan vara farligt.lars_stefan_axelsson skrev:
Däremot om man börjar röra runt i det och riva så är det naturligtvis lite mindre hälsosamt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Ja, jag menar naturligtvis exponering för asbest, pss som vi menar exponering för joniserande strålning. Alfa eller beta-strålare som ligger till ro i en konstruktion är inte heller farligt.GoC skrev:
Det man vill (måste) mäta är fria asbestfibrer i luft. Det är en krånglig historia. Finns inget bättre än att suga kända luftmängder genom filter samt räkna fibrerna för hand under mikroskop. Med strålning så är detta betydligt enklare och billigare.