4 451 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Jordfelsbrytare stannar ej uppe
Ja tydligt paj i mekanismen. Jag har nog stött på någon som betett sig så, det är inget att lägga tid på, bara byta direkt.
Vid sidan av vägen, att trycka på testknappen har ingen funktion så fort det inte finns någon spänning över terminal N och 1 (på din är det så, det syns på kopplingsschemat, andra JFB kan ha andra terminaler som testmotståndet är inkopplat på).
Skulle JFB'n trippa när man trycker på knappen fast än den är spänningslös så är det någon slags fuskkonstruktion inne, då skulle jag aldrig installera en sådan, utan troligen anmäla och skicka in den till ESV, och angivit var den är köpt.
Jag vet inte om det existerar något sådan JFB, jag har hört någon obekräftad historia.
Vid sidan av vägen, att trycka på testknappen har ingen funktion så fort det inte finns någon spänning över terminal N och 1 (på din är det så, det syns på kopplingsschemat, andra JFB kan ha andra terminaler som testmotståndet är inkopplat på).
Skulle JFB'n trippa när man trycker på knappen fast än den är spänningslös så är det någon slags fuskkonstruktion inne, då skulle jag aldrig installera en sådan, utan troligen anmäla och skicka in den till ESV, och angivit var den är köpt.
Jag vet inte om det existerar något sådan JFB, jag har hört någon obekräftad historia.
Det var någon som föreslog tidigare att test-knappen kanske fastnat i intryckt läge, så det var mest för att visa att den gick att påverka.
Oj, stämmer det att det ev finns sådana JFB så blir man ju orolig. Dock borde det isf vara något obskyrt märke. Står det ’Hegar’ eller ’Gora’ på den och man köpt den via Wish bör man kanske kontrollera den en extra gång
Oj, stämmer det att det ev finns sådana JFB så blir man ju orolig. Dock borde det isf vara något obskyrt märke. Står det ’Hegar’ eller ’Gora’ på den och man köpt den via Wish bör man kanske kontrollera den en extra gång
Ja precis.H hagv skrev:
Och jag har alltså inte verifierat att det finns någon sådan produkt, bara hört något lite ryktesvis, och såpass svagt att det egentligen borde ignoreras tills man verkligen fått mer säkerhet om sakernas tillstånd.
Och störst risk att hitta någon sådan konstig pryl tror jag är i portabla JFB som kan sitta i skarvsladdar osv. Frågan är om det inte är någon sådan som ryktet gällde ...
Det finns (minst) en standard som handlar om hur JFB ska konstrueras och vad de ska klara och uppfylla osv. Nu har jag inte tillgång till någon sådan, men där kan man antagligen hitta alla möjliga krav.
Och det är ju din märkt med
IEC 61008
Hur pass långt sträcker sig sådana standarder? Är det globalt för alla tillverkare, eller finns det länder/regioner som kan ha andra krav? Kan ju både vara striktare och slappare krav såklart. Nu kanske inte JFB används i stor omfattning över hela världen. Har tex varit i Thailand och där sett hur dom jobbar med el.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Min första JFB funkade en massa år men en mulen dag när jag var långt hemifrån så löste den ut och ville inte vara med någe mer. Så då är vi två på forumet med ovilliga JFB.
Protte
Protte
Jag har inte så jättebra koll på hela världen.H hagv skrev:Hur pass långt sträcker sig sådana standarder? Är det globalt för alla tillverkare, eller finns det länder/regioner som kan ha andra krav? Kan ju både vara striktare och slappare krav såklart. Nu kanske inte JFB används i stor omfattning över hela världen. Har tex varit i Thailand och där sett hur dom jobbar med el.
Inom EU ska väl dylika prylar CE-märkas och det första och mest grundläggande är EU-direktivet LVD, "LowVoltageDirective" som på en lite högre och mer flummig nivå anger allmänna krav på säkerhet osv.
Då måste en tillverkare/importör förhålla sig till detta och det brukar gå till så att man letar efter en eller flera standarder som anger adekvata krav för att produkten ska uppfylla LVD.
Främst vill man hitta s.k harmoniserade standarder, dvs de har den status att ifall man uppfyller den så uppfyller man LVD automatiskt.
Och IEC 61008 är sannolikt en harmoniserad standard.
Före EU (och CE) hade vi nationella regler som kanske fastställdes av statens industriverk, kommerskollegium osv och testades utav Semko. Jag har inte så bra koll, men någon i den här stilen var ordningen då.
Länder utanför EU kan ha det på det viset fortfarande, eller så har de inlemmat valda delar av det europeiska systemet och standarder osv.
Ja de kan göra lite hur de vill, de kan ha saker helt oreglerat, men troligen har alla länder en viss mängd regleringar vad gäller farliga och skadliga varor, men hur de sen implementerat det hela är nog högst varierande.
Det finns nog fõlk här som har betydligt bättre koll.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Jordfelsbrytare eller ej, är det lämpligt att strunta i den?
El -
Jordfelsbrytare löser om Plejd plug kopplas in på fel håll
El -
Jordfelsbrytare stannar i mitten läge?
El -
Laddning/Stannar ej vid bas/Landroid Worx robotgräsklippare
Robotgräsklippare -
Kompressor stannar ej vid uppnått maxtryck
Verktyg & Maskiner