Byggahus.se

Styra 3-fas med 1-fas?

1. Ranchn
    Medlem Nivå 6
    Hur kan jag styra ett 3-fasuttag med en en 1-fas strömbrytare med tempsensor och wifi?

Alltså...
    Jag har en sonoff TH16 med tempsensor som jag vill använda för att styra och övervaka en värmefläkt som går på 3-fas.

Förstår att jag måste ha någon typ av kontaktor. Men vilken sort/typ

Gärna en länk till lämplig pryl som bryter alla tre faser när styrströmmen bryts.

https://www.styrahem.se/p/404/strombrytare-paav-16a-wifi-sonoff-th16

2. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    En kontaktor som tål strömmen som fläkten drar, finns 13 på dussinet.
    Koppla utgången från Sonoff till A1, A2 till nollan.

Protte

• Laddar…
  3. Ranchn
    Medlem Nivå 6
    Fläkten är på 5kw

4. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 18
  5. T
    Medlem · Nivå 11
    • Laddar…
  6. Ranchn
    Medlem Nivå 6
  7. J
    Medlem · Nivå 11
    Du kanske är färdig. Inget svar än, den sista bilden 1 - 2 - 3 in från säkringar/arbetsbrytare 4 - 5 - 6 till fläkten, 0 in på A2 fas från din brytare/relä in på A1
    Edit blev lite nummerfel ska vara 1-3-5 och 2 -4 -6

Redigerat
    • Laddar…
  8. Ranchn
    Medlem Nivå 6
    Du menar alltså 1L1, 3L2, 5L3 som inkommande från normcentralen eller uttaget och 2T1, 4T2, 6T3 som utgående mot fläkten?
    Nollan från eluttaget till?
    Nollan till fläkten till?
    Jord från eluttaget och jord till fläkten?

mitt relä har ju även utgående L, N och Jord.

Redigerat
  9. Bästa svaret

J
    Medlem · Nivå 11
    Du säger att du har en 3 fas fläkt med värme, då ska det in på 1 - 3 - 5 från säkringarna och ut på 4 - 5 -6 till fläkten, styrning vad du vill ha ha Termostat/eller annat, blir noll till A 2 och från termostat/ eller annan styrning fas till A1, i övrigt så är 13 -14 en kontakt som sluter när kontaktorn är dragen, 21 22 normalt sluten och bryter ner den drar. Inget av sistnämda fallen behöver du inte bry dig om, du ska bara ha till/från som styrs av termostat

Edit nu är jag där igen ,In 1 - 3 - 5 och Ut 2 - 4 - 6 det första på ovansidan och andra på undersida kontaktor

Redigerat
    • Laddar…