Hej,
Jag bor i en villa och har märkt att lamporna i taket med väldigt stora mellanrum kan få spel och släckas/tändas med väldigt kort intervall. Detta sker väldigt sporadiskt och har ofta hängt ihop med dåligt väder. De lampor som spökar är kopplade med tre stora lampor till fyra kontakter i taket (alltså totalt 12 lampor). Detta har skett i två olika rum.
Nu idag fick jag reda på att ljuset blinkat och det "sprakat" ur det rum där vi har proppskåpet. Proppskåpet och all el är ny sedan 4 år tillbaka. Precis när vi flyttade in (2 år sedan) så gick en av de tre huvudfaserna och halva huset slocknade.
Kan det vara som så att jag ska byta de andra två faserna för att helt enkelt slippa detta? Kan det blinkade ljuset vara någonting som jag egentligen inte ska bry mig om och helt enkelt bara acceptera att det händer ibland? Sprakande i proppskåp, finns det någonting jag kan titta efter?
Jag är fullt medveten om att jag inte ska koppla och ändra men vill samtidigt inte ta hit en elektriker för någonting som jag faktiskt inte hade behövt. Som sagt, är mest ute efter lite råd.
Tack!
Jag bor i en villa och har märkt att lamporna i taket med väldigt stora mellanrum kan få spel och släckas/tändas med väldigt kort intervall. Detta sker väldigt sporadiskt och har ofta hängt ihop med dåligt väder. De lampor som spökar är kopplade med tre stora lampor till fyra kontakter i taket (alltså totalt 12 lampor). Detta har skett i två olika rum.
Nu idag fick jag reda på att ljuset blinkat och det "sprakat" ur det rum där vi har proppskåpet. Proppskåpet och all el är ny sedan 4 år tillbaka. Precis när vi flyttade in (2 år sedan) så gick en av de tre huvudfaserna och halva huset slocknade.
Kan det vara som så att jag ska byta de andra två faserna för att helt enkelt slippa detta? Kan det blinkade ljuset vara någonting som jag egentligen inte ska bry mig om och helt enkelt bara acceptera att det händer ibland? Sprakande i proppskåp, finns det någonting jag kan titta efter?
Jag är fullt medveten om att jag inte ska koppla och ändra men vill samtidigt inte ta hit en elektriker för någonting som jag faktiskt inte hade behövt. Som sagt, är mest ute efter lite råd.
Tack!
Sprakar det i elskåpet är det troligtvis ett glapp i nått och för att åtgärda det får man öppna skåpet och efterdra ev lös skruv. Och OM det är ett glapp är det viktigt att det åtgärdas, det kan ev leda till större skador.
Vill inte skrämma upp dig men,E elmont skrev:
Grannens hus brann upp pga ett sådant fel.
Okej, kan detta hänga ihop med det sporadiskt blinkande ljuset också?
Finns det någonting jag bör titta efter själv eller är det bara att höra av sig direkt till en elektriker?
Finns det någonting jag bör titta efter själv eller är det bara att höra av sig direkt till en elektriker?
Får väl hela forumet efter mig.S SolenSkiner skrev:
Stäng av huvudströmbrytaren och efterdrag alla anslutningar. Du känner direkt om någon är lös.
Obs inte inkommande ledning. Du bör kunna se om någon har gått varm!
Är du osäker på anläggningen ta dit elektriker för översyn!
Jo jag vet man inte skall...
Innan man börjar rota inne i kapslingarna kan man ju alltid börja med att kolla att huvudsäkringarna sitter ordentligt och att det inte ser bränt ut i propphuv eller passkontakt (där proppen ansluter inne i centralen).
Okej, det var visst inget fräsande utan snarare att man tydligt hörde hur elen slog på och av. Ett högt surrande?
Jag gjorde en snabb koll och hittade ingenting uppenbart. Ska öppna upp lite och titta mer imorgon men vad är det på denna bilden jag behöver titta mer på? Längst ned vet jag huvudräkningarna sitter iaf. Så de får jag väl plocka bort plåten runt så man kan inspektera.
Jag gjorde en snabb koll och hittade ingenting uppenbart. Ska öppna upp lite och titta mer imorgon men vad är det på denna bilden jag behöver titta mer på? Längst ned vet jag huvudräkningarna sitter iaf. Så de får jag väl plocka bort plåten runt så man kan inspektera.
Hej igen,
Nedan har ni en bättre bild. Viste inte om man fick visa den där delen jag täckte över så det var därför förra bilden var så liten
Huvudströmbrytaren, det är den som sitter på andra lådan ovanför huvudsäkringarna som sitter längst ned?
Nedan har ni en bättre bild. Viste inte om man fick visa den där delen jag täckte över så det var därför förra bilden var så liten
Huvudströmbrytaren, det är den som sitter på andra lådan ovanför huvudsäkringarna som sitter längst ned?
Det där ser inte så bra ut, kanske läge att ta hem en elektriker och fixa till det hela lite och på samma gång låta honom kolla vad det är som låter.
Det som jag hänger upp mig lite på är att alla rör/slangar slutar utanför centralen samt den klena huvudledningen ? från mätraren till centralen. Bägge delarna ser högst amatörmässiga ut och då kan man ju undra hur resten ser ut. Huvudsäkringarna verkar vara 20 A och den klena matningen är knappast grov nog.
Ps
Ett annat tecken på hempul är den taffliga klamringen av huvudledningen
Det som jag hänger upp mig lite på är att alla rör/slangar slutar utanför centralen samt den klena huvudledningen ? från mätraren till centralen. Bägge delarna ser högst amatörmässiga ut och då kan man ju undra hur resten ser ut. Huvudsäkringarna verkar vara 20 A och den klena matningen är knappast grov nog.
Ps
Ett annat tecken på hempul är den taffliga klamringen av huvudledningen
@elmont Om du menar den vita kabeln mitt under normcentralen så tror jag inte det är huvudledning. Kollar du den tidigare bilden så ser den ut att fortsätta bort åt höger så jag gissar att den går ut från centralen. I och med att den sitter med andra klammer än kabeln till CEE-donet så misstänker jag att den inte drogs samtidigt som centralen installerades.
@alfista precis som du misstänker så är det inte huvudkabeln. Den går till ett don på väggen som jag misstänker leder ut strömmen genom väggen till någonting.
Tog några bättre bilder, antar att den kabeln inom den röda linjen är huvudledningen in i centralen?
Ska jag fortfarande kontakta elektriker eller kan jag dra av strömmen på den switchen som sitter ovanför de tre säkringarna och sedan öppna det skåp som alla automatsäkringarna sitter i och dra åt allt?
Tog några bättre bilder, antar att den kabeln inom den röda linjen är huvudledningen in i centralen?
Ska jag fortfarande kontakta elektriker eller kan jag dra av strömmen på den switchen som sitter ovanför de tre säkringarna och sedan öppna det skåp som alla automatsäkringarna sitter i och dra åt allt?




