Hej,

Jag behöver kunna schemalägga ett utomhus uttag som används till bilen(motorvärmare+kupé värmare ca 2300 watt).

En traditionell timer är i regel tillförlitlig men ganska omständig att justera om man inte ger sig iväg samma tid varje morgon.

En trådlös med schemaläggning hade troligen varit det smidigaste som går att planera direkt i telefonen. Jag har dock läst att det inte är ovanligt att brytare inte slås på som den ska så någon typ av dubbel kommunikation krävs för att säkert veta att det är aktivt. Vårt Wifi når ut till uttaget och idag har vi egentlgien bara en typ av fjärrströmbrytare och det är Plejd som vad jag förstår går över Bluetooth vilket inte är optimalt i detta fallet.

Jag gissar att ni har en del erfarenhet runt detta, vad använder ni?

tommib
Jag använder en Nexapuck och en fjärrkontroll med timer. Eftersom vi använder den väldigt oregelbundet räcker det bra. Det är inte en katastrof om den inte startar, men irriterande. Hittills har det inte hänt.

Jag har planerat för en lösning med en Shelly eller en ESP8266 + kontaktor samt tempmätning och styrning via wifi men inte kommit till skott pga mycket annat. Tanken då var att man bara skulle ställa in vilken tid man ska iväg och så sköter den resten själv, inklusive att se till att ström faktiskt förbrukas. Frågan är bara hur man skulle larma om den inte startar? Inte så meningsfullt att skicka ett mail mitt i natten och frågan är väl vad jag skulle bli mest irriterad av, vakna en timme tidigare än tänkt eller att bilen är kall?

Jag har i många år använt GAROs tids och tempstyrda uttag, det som jag har måste man lägga 15-20 sekunder på att ställa om tiden om man vill ha en annan avresetid. Det har fungerat utomordentligt väl och rekommenderas. Dom har numera även wifi styrt, nackdelen är kanske priset men jag rätt säker på att man får valuta för pengarna över tid med helt problemfri funktion.

tommib
Jo, de där GARO-uttagen är bra. Har själv haft ett sånt. Problemet är att man får stå ute och pilla när det är kallt och de är irriterande om man ska iväg oregelbundet eller flera gånger per dag. Just temperaturfunktionen är riktigt smart, jag förstår inte varför det inte redan finns hos andra.

Samtidigt kommer vår nästa bil ha bränslevärmare så poängen med ett styrt uttag försvinner i någon mån.

Kör också med en Garo’s hemma, har en dubbel i garaget, varav ena står på ”fast” tid (den vanligaste avresetiden) å den andra ändrar vi.

Vi la till elmotorvärmare & kupéuttag när vi köpte bilen fastän bilen hade dieselvärmare från början. Dels för att vi har bilen i garage, dels för att jag har tillgång till motorvärmaruttag (Garo’s) på jobbets parkering.

tommib tommib skrev:
Jo, de där GARO-uttagen är bra. Har själv haft ett sånt. Problemet är att man får stå ute och pilla när det är kallt och de är irriterande om man ska iväg oregelbundet eller flera gånger per dag. Just temperaturfunktionen är riktigt smart, jag förstår inte varför det inte redan finns hos andra.

Samtidigt kommer vår nästa bil ha bränslevärmare så poängen med ett styrt uttag försvinner i någon mån.
Temperaturfunktionen finns väl om man har telldus/nexa premium?

Patrik440
S snowjim skrev:
Jag har dock läst att det inte är ovanligt att brytare inte slås på som den ska så någon typ av dubbel kommunikation krävs för att säkert veta att det är aktivt.
Jag har strömbrytare och lampor från Clas Ohlson och de har hittills alltid startad på inprogrammerade tider.
De har förstås även dubbel kommunikation så att jag ser om de är på eller av och även om någon får för sig att tappa kontakten(som garagelampan på min bild nedan) så stänger de av och på sig på inställd tid.

Nackdelar:

Finns inte för utomhusbruk ännu vad jag sett.

Ej ihopkopplingsbar med andra system.

Appskärm som visar status för olika smarta hem-enheter, inklusive en frånkopplad garagelampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Patrik

• Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Jag kör Philips hue-uttag. Förmodligen inte godkänt för utomhus men sitter så det inte regnar på det. Funkar klockrent. Lätt att justera tider eller bara trycka igång när man vill med mobil eller valfri huebrytare.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
E EliasLindgren skrev:
[länk]

En sådan har jag funderat på. Har dock inte kommit tillskott än.
Den funderade jag med på, säljs på lite olika ställen.

Philips hue eller liknande fjärrstyrda uttag gör ju att man kan skapa en massa olika automatiseringar i HomeKit (eller Google eller amazon). Till exempel kan man göra så att man har olika tider för olika veckodagar och med villkor (utetemperatur till exempel).

edit: och naturligtvis slå på/av manuellt via telefon/surfplatta.

lnilsson lnilsson skrev:
Philips hue eller liknande fjärrstyrda uttag gör ju att man kan skapa en massa olika automatiseringar i HomeKit (eller Google eller amazon). Till exempel kan man göra så att man har olika tider för olika veckodagar och med villkor (utetemperatur till exempel).

edit: och naturligtvis slå på/av manuellt via telefon/surfplatta.
Precis men det måste vara IP44, har Philips Hue sådana?

Jag satte en plejd ctr-01 i en kopplingsdosa utvändigt bredvid uttaget på garaget.
Funkar klockrent att schemalägga tider, och även att ändra när det behövs.
Jag satte pucken på utsidan garaget för att avståndet från den närmsta pucken invändigt är längre än det plejd rekommenderar.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
timp timp skrev:
Jag satte en plejd ctr-01 i en kopplingsdosa utvändigt bredvid uttaget på garaget.
Funkar klockrent att schemalägga tider, och även att ändra när det behövs.
Jag satte pucken på utsidan garaget för att avståndet från den närmsta pucken invändigt är längre än det plejd rekommenderar.
Ja, vi har en sådan sen tidigare inomhus men problemet är att den styrs med blutooth som i regel inte når merän 10 m. Troligen ger jag Nedis Smart Outdoor Plug ett försök, den verkar ganska omtyckt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.