909 läst ·
6 svar
909 läst
6 svar
Rimlig elförbrukning
Min fråga gäller fritidshuset. Jag har inte haft det mer än 15 månader så detta är andra vintern. Förbrukningen för januari är i princip lika för båda åren,i år 620 kWh,förra året något mer. Förra januari var kall och jag hade *luftvärmepumpen på 12 grader hela tiden + *litet element med direktverkande el på 10 grader samt ett *oljeelement i köket.
I år har jag *badrumselementet på,kyl-och frys (full) på, *kökselementet på,samt några adventsstakar på timer i ett par veckor. Jag har inte varit där på hela månaden.
Är det en rimlig förbrukning? Jag trodde att luftvärmepumpen inte är på skulle märkas,eller tar kyl-och frys ut den?
I år har jag *badrumselementet på,kyl-och frys (full) på, *kökselementet på,samt några adventsstakar på timer i ett par veckor. Jag har inte varit där på hela månaden.
Är det en rimlig förbrukning? Jag trodde att luftvärmepumpen inte är på skulle märkas,eller tar kyl-och frys ut den?
Nu vet jag ju inte var i landet detta gäller, men i stora delar av landet ha det varit en väldigt mild vinter och är därför inte riktigt något som går att jämföra.
Men för övrigt, vad är anledningen att du inte har luft värmepumpen igång? Det är ju betydligt billigare att värma med en värmepump än dina vanliga element.
Men för övrigt, vad är anledningen att du inte har luft värmepumpen igång? Det är ju betydligt billigare att värma med en värmepump än dina vanliga element.
Det var lite därför jag undrade då det väldigt kallt förra januari mot nu (typ -15 och +3-0)Bjurran skrev:
Nu vet jag ju inte var i landet detta gäller, men i stora delar av landet ha det varit en väldigt mild vinter och är därför inte riktigt något som går att jämföra.
Elementet i köket är på för vattenledningen och luftvärmepumpen når inte dit.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 602 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 602 inlägg
Om du har en fungerande luft/luft-värmepump ska du använda den så mycket som möjligt, särskilt om huset står tomt! Om genomsnittstemperaturen ute är 0 grader så är det klart billigare att värma huset till 20 grader med värmepumpen än till 10 grader med elvärme!
Så alla dörrar öppna, fläkten på max och sätt elementen på enbart frostskydd ifall pumpen skulle gå sönder.
Så alla dörrar öppna, fläkten på max och sätt elementen på enbart frostskydd ifall pumpen skulle gå sönder.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
okej,jag ska be hustomten ändraMagnus E K skrev:
Om du har en fungerande luft/luft-värmepump ska du använda den så mycket som möjligt, särskilt om huset står tomt! Om genomsnittstemperaturen ute är 0 grader så är det klart billigare att värma huset till 20 grader med värmepumpen än till 10 grader med elvärme
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Men då har du troligen hållt huset varmt med element i kök o badrum nu. Förra året höll du i stort sett huset varmt med värmepumpen, som är mycket effektivare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden