10 244 läst ·
24 svar
10k läst
24 svar
16A på 2 meter lång 1.5mm2 kabel i isolerad vägg farligt eller riskfritt?
Jag gissar att det är billigare med en effektvakt på värme/vatten än att dra fram ny EKKJ. Jag hade gått på den lösningen jag...A adbjn skrev:Tack för alla svar. Ja, det såg ut som kulo men insåg nu att det alltså inte var det. Jag försöker i första hand att få in 5st FK 2.5 i röret.
En annan fråga när vi är inne på strömstyrka och kabelarea.
Till den här stugan är det draget en jordkabel från huvudbyggnaden och på den står det:
EKKJ 0.6/1kW 3x2.5/2.5
Kabelns längd är uppskattningsvis 15-20 meter. Är det max 3x16A som gäller för den? Idag är den säkrad till 3x10A men det kommer att vara för lite och det borde upp, särskilt med tanke på att spisen inne i själva stugan kräver 2x16A...
Skulle helst vilja komma upp på 20A för att klara även en riktigt kall dag med 2st 1-fas 1500W element, 1st 3000W VVB, 2x16A spis och 2x10A ugn på max samt lite annan hushållsel utan att någon säkring går. Men då kanske man måste byta jordkabeln mot iaf 4mm2? Eller är det overkill för en liten gäststuga?
Kan förresten nämna att både ugn och spis är nytt i stugan. Eller kommer att bli. De är inte installerade ännu. Tidigare fanns bara en liten mikro. Därav ökat behov av ström.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Hittade förut en ganska intressant lathund som de använder i england och de lägger förvånande mycket effekt på klena kablar beroende på hur de är installerade. Tyvärr har jag sökt den utan resultat på senare tid för den var ändock ganska intressant även om jag inte skulle applicera den hemmavid. Är nog som sagt bättre att köra på 10 A och se vad som händer.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
jo det vet jag men den här lathunden handlade inte om det utan ren förbrukning kontra kabelarea och längd och även då typ av kabel och hur den var förlagd. Framgick ganska tydligt att de ändå tillåter ganska hög effekt om installationen så medger. Inte som här att det är 10A då och 16A då oavsett.Mikael_L skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Om ledningen bara går till hällen som behöver 2 faser, nolla och ord räcker det med 4 ledare. Gissar dock att Du tänker Dig ugnen på den 3:e fasen. Eventuellt sätt en dosa över rörutloppet och gå med 2 kablar från dosan till uttag vid rätt plats.A adbjn skrev:
Ett annat trick om man vill ha kabel ut ur rörets mynning är att skala upp kabelmanteln och bara ha ledarna i röret, själva ytterhöljet får gå in några cm i början bara så man inte kan peta på ledarna. Detta är ett helt tillåtet förfarande, och det är mycket lättare att få igenom 5 nakna ledare än en styv kabel.
Tänkte bara avrunda med att berätta hur jag gjorde. Jag drog helt enkelt ut den kabeln som låg i röret och drog in 5st nya FK 2.5mm2 i samma rör, där de enkelt gick in. Det fanns för övrigt två sådana här 1.5mm2-kablar i var sitt rör och jag gjorde likadant i båda när jag ändå höll på. Slutligen bytte jag de två säkringarna som går till nya induktions-spisen i stugan till 16A. Resten av säkringarna i stugan lät jag ligga kvar på 10A. "Huvudsäkringarna" för stugan sitter i huvudbyggnaden. De säkringarna uppgraderade jag från 3x10A till 3x16A. Hittills inga problem iaf... Tack igen för alla bra svar.
Klicka här för att svara