33 425 läst ·
27 svar
33k läst
27 svar
Placering ugn/micro uttag i ikea högskåp?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Lutar åt att sätta dem bakom micron, i övre hörnen sitter vinklarna för att skruva fast skåpet, så får kompromissa. Vill om möjligt behålla de kontakter som eventuellt finns monterade på ugn och Micro.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Som sagt krävs det 16A till ugnen och 10A till micron. Alltså kan man inte sätta ett 2-vägsuttag utan det krävs två 1-vägsuttag.
//Patrik
//Patrik
Jag har en ugn och en kombi ugn/micro i högskåp från IKEA.Patrik_Hed skrev:
Båda är avsäkrade 16A vardera och är anslutna på enskilda grupper.
Anslutning med vanlig kontakt och uttagen sitter i skåpet ovan micron...
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Mitt skåp är halvhögt och slutar iom micron och platsen för micron är 40cm och inte 60cm som för ugnen. Så någon kombiugn kan nog ej monteras i mitt skåp.
Men det är bra om andra än mig kan ha nytta av tråden
Men det är bra om andra än mig kan ha nytta av tråden
sätt det bakom micron antingen 2 dosor eller 1 dosa och uttag med delad brunn. Om de nu inte skulle få plats bakom micron går de ju gå med kabel bakom micron syns ju inte och sätta uttagen på lämpligt ställe när du fått micron och kan mäta vart uttagen får plats!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
På gång med nästa skåp nu, det är två meter högt och har en 40 lucka överst, under den 40 micro och 60 ugn, sen 20 låda och en 40 låda underst.
Sätter två uttag överst i hörnen bakom micron, det ena med 1,5 kvadrat och det andra för ugnen med 2,5 kvadrat.
Sätter två uttag överst i hörnen bakom micron, det ena med 1,5 kvadrat och det andra för ugnen med 2,5 kvadrat.
Måste inte uttaget sitta så att man kan dra ut sladden utan att ta bort maskinen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det är helt enligt standarden. Kan ev vara med uppmärkning av dessa uttag så att man förstår vad de är avsedda för och vilken grupp som matar så att ingen kastar om stickpropparna efter städning etc.Snailman skrev:
Klicka här för att svara
