4 492 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Blinkade lampor
Nu efter nyår (aldrig tidigare) så har vissa lampor i huset börjat blinka och och vissa förbrukare (t.ex. förstärkare) brumma och knäppa.
Lamporna minskar i intensitet, alltså svagare och inte starkare.
Förstärkare (TV-ljudet) har t.o.m. stängts av helt och satts på ett kort ögonblick.
Detta händer inte hela tiden utan då och då under dagen. Ev. mer under kvällen.
Det är också vissa av lamporna som blinkar och andra som aldrig blinkar.
Lysrör i badrummet, rörlampor i fönstret, halogenlampor i kökstaket blinkar.
Motorskyddet till bergvärmepumpens kompressor löser ut ganska ofta,
det har skett tidigare men in så ofta som nu.
Vi har inte ändrat nåt i huset med nya förbrukare eller så.
Kontakt med Vattenfall gav att de ville att jag skulle prova byta säkringarna
på inkommande.
Idéer på vad det kan bero på?
Lamporna minskar i intensitet, alltså svagare och inte starkare.
Förstärkare (TV-ljudet) har t.o.m. stängts av helt och satts på ett kort ögonblick.
Detta händer inte hela tiden utan då och då under dagen. Ev. mer under kvällen.
Det är också vissa av lamporna som blinkar och andra som aldrig blinkar.
Lysrör i badrummet, rörlampor i fönstret, halogenlampor i kökstaket blinkar.
Motorskyddet till bergvärmepumpens kompressor löser ut ganska ofta,
det har skett tidigare men in så ofta som nu.
Vi har inte ändrat nåt i huset med nya förbrukare eller så.
Kontakt med Vattenfall gav att de ville att jag skulle prova byta säkringarna
på inkommande.
Idéer på vad det kan bero på?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ämnet flyttat från belysning
/moderator
/moderator
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Du lär nog börja med det som föreslagits iallafall. Kan ju mycket väl vara glapp i nån porslinssäkring om det är nå såna? Syna även botten och huv om det är nå brännmärken. Sen får man ju gå vidare om inte det hjälper. Kanske kan du ta en säkring i taget och se om just de sakerna som krånglar ligger på samma grupp, då kan man ju en bit på vägen redan där.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Din beslrivning tyder på många sätt på "flytande nolla", ett extremt farligt fel.
Det finns lite olika varianter. Men ungefär så här:
In till huset har du en anslutning från elnätet med 3 faser och "PEN". Begreppet PEN står för PE (protective earth) ocn N (Neutral). I den inkommande matningen har du alltså jord och neutral (nolla på svenska) kombinerta i en tråd. Dina fasledare håller 230V mot N och 400V mellan varandra. OM du då får avbrott på N, så den "flyter". Så drivs det ström från de olika faserna genom ex. en lampa till N. Strömmen kan där inte passera ut genom avbrottet. Istället går den genom något annat, ex. en mobillladdare mot en annan fas. Det blir då en spänningsdelning N är inte längre Noll Volt.
Det ger att spänningen över lampan blir låg (den vill ha mer ström än den kan få ut genom laddaren), spänningen över laddaren blir hög, kanske nära 400V. Då förstörs elektroniken i laddaren. Och kan börja brinna (inte ovanligt vid den här typen av fel). men det finns fler otrevligheter. Eftersom vi nu inte har 0V på nollan, och den är i centralen ihopkopplad med skyddsjord (den kombinerade PEN ledaren delas där upp i N och PE, som är separerade inom huset). Så blir PE inte heller 0V. Det kan bli 230V på allt som är jordat i huset, mot äkta jord. En fullkomligt livsfarlig situation.
Nu finns det varianter, ofta är inte PEN helt av, eller man får en "falsk" PE via vattenkledningar som leder ut ur huset osv.
Men jag har varit med om att en granne fick fly ut ur sin lägenhet där glödlampor exploderade av överspänning, TVn bränd, kyl o frys brända. I två andra grannlägenheter uppstod brand, som självslocknade innan någon hann upptäcka att det brann. Allt elektriskt i 32 lägenheter förstördes.
Det finns lite olika varianter. Men ungefär så här:
In till huset har du en anslutning från elnätet med 3 faser och "PEN". Begreppet PEN står för PE (protective earth) ocn N (Neutral). I den inkommande matningen har du alltså jord och neutral (nolla på svenska) kombinerta i en tråd. Dina fasledare håller 230V mot N och 400V mellan varandra. OM du då får avbrott på N, så den "flyter". Så drivs det ström från de olika faserna genom ex. en lampa till N. Strömmen kan där inte passera ut genom avbrottet. Istället går den genom något annat, ex. en mobillladdare mot en annan fas. Det blir då en spänningsdelning N är inte längre Noll Volt.
Det ger att spänningen över lampan blir låg (den vill ha mer ström än den kan få ut genom laddaren), spänningen över laddaren blir hög, kanske nära 400V. Då förstörs elektroniken i laddaren. Och kan börja brinna (inte ovanligt vid den här typen av fel). men det finns fler otrevligheter. Eftersom vi nu inte har 0V på nollan, och den är i centralen ihopkopplad med skyddsjord (den kombinerade PEN ledaren delas där upp i N och PE, som är separerade inom huset). Så blir PE inte heller 0V. Det kan bli 230V på allt som är jordat i huset, mot äkta jord. En fullkomligt livsfarlig situation.
Nu finns det varianter, ofta är inte PEN helt av, eller man får en "falsk" PE via vattenkledningar som leder ut ur huset osv.
Men jag har varit med om att en granne fick fly ut ur sin lägenhet där glödlampor exploderade av överspänning, TVn bränd, kyl o frys brända. I två andra grannlägenheter uppstod brand, som självslocknade innan någon hann upptäcka att det brann. Allt elektriskt i 32 lägenheter förstördes.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Tycker personligen att det låter mer som ett "vanligt" glapp på fas sidan. Att det är dålig kontakt vid nån säkring eller kabel nånstans. Bör ju naturligtvis följas upp oavsett för vad det än är så kan det ju orsaka otrevligheter om det ligger med belastning.
Glapp nånstans, möjligen på nollan men jag tror mer på en fas.
Det du kan göra själv är att titta på huvudsäkringarna, känn efter att de är dragna, ta ur säkringarna och kontrollera att botten på passdelen, botten på huven och själva säkringen inte är bränd. Säkringar och huvar kan du köpa nya själv och sätta dit, är passdelen bränd krävs en elis för att byta den och se efter att inget mer är bränt bakom kåpan.
Hittar du inget är det dags för en elektriker. Felet kommer inta att laga sig självt, utan det är en typ av fel som långsamt förvärras. Rätt vad det är blir det svart.
Det du kan göra själv är att titta på huvudsäkringarna, känn efter att de är dragna, ta ur säkringarna och kontrollera att botten på passdelen, botten på huven och själva säkringen inte är bränd. Säkringar och huvar kan du köpa nya själv och sätta dit, är passdelen bränd krävs en elis för att byta den och se efter att inget mer är bränt bakom kåpan.
Hittar du inget är det dags för en elektriker. Felet kommer inta att laga sig självt, utan det är en typ av fel som långsamt förvärras. Rätt vad det är blir det svart.
Vid "flytande nolla" får man högre spänning och inte lägre.
Och om motorskyddet löser så är det endera nått fel eller så är skyddet felställt, normalt ska aldrig ett motorskydd lösa om det inte är nått fel.
Att lampor blinkar beror oftast på glapp i tex säkringshållare men det kan även bero på att en tyngre last går till och från.
Hos mig blinkade en diodlampa i takt med att FTX med korta intervaller "pulsade" ut spänning till tillskottsvärmen som jag har i tilluften. Lampan låg på samma fas som tillskottselementet och jag får en liten dipp i spänningen varje gång det går till. Jag löste det genom att byta lampa och nu blinkar den inte.
Och om motorskyddet löser så är det endera nått fel eller så är skyddet felställt, normalt ska aldrig ett motorskydd lösa om det inte är nått fel.
Att lampor blinkar beror oftast på glapp i tex säkringshållare men det kan även bero på att en tyngre last går till och från.
Hos mig blinkade en diodlampa i takt med att FTX med korta intervaller "pulsade" ut spänning till tillskottsvärmen som jag har i tilluften. Lampan låg på samma fas som tillskottselementet och jag får en liten dipp i spänningen varje gång det går till. Jag löste det genom att byta lampa och nu blinkar den inte.
Ok tack för alla goda synpunkter
Det blir att först kolla säkringarna på inkommande
och om allt ligger på samma grupp.
Den enda "tyngre last" vi har är väl värmepumpen.
Tvättmaskinen och spis verkar inte påverka om det blinkar.
Det blir att först kolla säkringarna på inkommande
och om allt ligger på samma grupp.
Den enda "tyngre last" vi har är väl värmepumpen.
Tvättmaskinen och spis verkar inte påverka om det blinkar.
Slutrapport
Detta fenomen berodde alltså på Vattenfall som hade ett fel ute i deras skåp på andra sida gatan.
Att motorskyddet på värmepumpen löst ut lite då och då tidigare berodde antagligen på att det glappade i skåpet på min matning som gav fel spänning/ström in på en fas. Motorskyddet löser ut då det känner av strömförändringar (upp/ner).
Detta glapp eskalerade efter nyår vilket då resulterade i blinkande lampor.
I torsdagskväll så slocknade lampor och uttag helt i delar av huset. Under amatörfelsökning med säkringsbyten av säkringar (som inte gått) såg vi att värmepumpen lagt av och displayen sa Strömbortfall och Fasföljdsfel.
Dessutom var det förbryllande att de lampor och uttag som inte funkade låg på olika säkringar
Osäker om det var pumpen som strulade och orsakade felet så fick jag hit en elektriker från en värmepumpsfirma på fredagen som kollade pumpen och sen mätte inkommande ström ute på väggen. Där konstaterade han att det saknades en fas in. Vattenfall tillkallades och efter en del jobb i skåpet ute på gatan så fick vi in full strömmatning. Värmepumpen startade om av sig själv och fungerade utan manuell åtgärd. All belysning fungerar som den ska och inga blinkningar.
Så det har förmodligen glappat i skåpet under en längre tid som eskalerat tills det brände helt på torsdagskvällen och läget blev riktigt akut med en fas helt borta.
En bekant på Vattenfall gjorde en undersökning tidigare när blinkningsfelet var mindre men kunde inte då se något fel från deras sida. Antagligen kollade han vid en tidpunkt då allt var OK med glappet. Den undersökningen lurade ju mej en aning eftersom jag då antog att inkommande var OK. Istället började jag fundera på värmepumpen om den "sög" ström vid start (mjukstartsproblem) och drift och att det orsakade blinkningarna. Men motorskyddet var ju symtom och inte orsak.
Det var lite absurt under torsdagen när jag satte på spisen så tändes lamporna i hallen!
Detta fenomen berodde alltså på Vattenfall som hade ett fel ute i deras skåp på andra sida gatan.
Att motorskyddet på värmepumpen löst ut lite då och då tidigare berodde antagligen på att det glappade i skåpet på min matning som gav fel spänning/ström in på en fas. Motorskyddet löser ut då det känner av strömförändringar (upp/ner).
Detta glapp eskalerade efter nyår vilket då resulterade i blinkande lampor.
I torsdagskväll så slocknade lampor och uttag helt i delar av huset. Under amatörfelsökning med säkringsbyten av säkringar (som inte gått) såg vi att värmepumpen lagt av och displayen sa Strömbortfall och Fasföljdsfel.
Dessutom var det förbryllande att de lampor och uttag som inte funkade låg på olika säkringar
Osäker om det var pumpen som strulade och orsakade felet så fick jag hit en elektriker från en värmepumpsfirma på fredagen som kollade pumpen och sen mätte inkommande ström ute på väggen. Där konstaterade han att det saknades en fas in. Vattenfall tillkallades och efter en del jobb i skåpet ute på gatan så fick vi in full strömmatning. Värmepumpen startade om av sig själv och fungerade utan manuell åtgärd. All belysning fungerar som den ska och inga blinkningar.
Så det har förmodligen glappat i skåpet under en längre tid som eskalerat tills det brände helt på torsdagskvällen och läget blev riktigt akut med en fas helt borta.
En bekant på Vattenfall gjorde en undersökning tidigare när blinkningsfelet var mindre men kunde inte då se något fel från deras sida. Antagligen kollade han vid en tidpunkt då allt var OK med glappet. Den undersökningen lurade ju mej en aning eftersom jag då antog att inkommande var OK. Istället började jag fundera på värmepumpen om den "sög" ström vid start (mjukstartsproblem) och drift och att det orsakade blinkningarna. Men motorskyddet var ju symtom och inte orsak.
Det var lite absurt under torsdagen när jag satte på spisen så tändes lamporna i hallen!
Du får högre spänning i den fas som har minst belastning och lägre spänning i de faser som har högre belastning - Ohms lag.E elmont skrev:Vid "flytande nolla" får man högre spänning och inte lägre.
Och om motorskyddet löser så är det endera nått fel eller så är skyddet felställt, normalt ska aldrig ett motorskydd lösa om det inte är nått fel.
Att lampor blinkar beror oftast på glapp i tex säkringshållare men det kan även bero på att en tyngre last går till och från.
Hos mig blinkade en diodlampa i takt med att FTX med korta intervaller "pulsade" ut spänning till tillskottsvärmen som jag har i tilluften. Lampan låg på samma fas som tillskottselementet och jag får en liten dipp i spänningen varje gång det går till. Jag löste det genom att byta lampa och nu blinkar den inte.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
P Peter787 skrev:
Nja, man får en nollpunktsförskjutning om man belastar en fas vilket resulterar i lite högre spänning på övriga faser.
Det TS råkat ut för tyder på en gammal hederlig 400 volt spis som leder över lite ström från de fungerande faserna till den strömlösa, en väldigt bra indikering på fasbortfall
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Elmont du behöver väl inte fundera, inget verkar ha gått sönder så något PEN släpp är det inte.
Bränd säkringshållare eller dåligt åtdragen skruv är väl det troliga scenariot.
Protte
Bränd säkringshållare eller dåligt åtdragen skruv är väl det troliga scenariot.
Protte
Klicka här för att svara
