En fråga om kabelarea, längd och strömstyrka.

Såvitt jag alltid sett finns generella riktlinjer/rekommendationer kring strömstyrka och kabelarea som säger typ:

1.5mm2 upp till 10A
2.5mm2 upp till 16A

Kan man tänja lite på detta om man har väldigt korta kabellängder eller är detta något man ALLTID ska följa?

Vi ska installera en induktionshäll ca 2m från elcentralen i en liten stuga. Det finns sedan tidigare 5x1.5mm2 kuloledning dragen från centralen inuti ett VP-rör bakåt in i ytterväggen som centralen sitter på (som är isolerad) och den kommer sedan tillbaka in i rummet i närheten av hällen i en kopplingsdosa. Kabeln är ca 2 meter lång. Alla säkringar som kabeln är ansluten till i dagsläget är (som det ska vara) på 10A. Man kan dock så klart säkra upp om det vore riskfritt.

Den nya spishällen ska ha 2-fas 16A. Måste jag dra ny kabel för detta eller KAN man tack vare den korta kabellängden använda befintlig 1.5mm2-kabel?

Det är en gammal diazed-central förresten.

Det vore inte jättesvårt att dra en ny utanpåliggande kabel till spishällen (förutom att det sitter en liten mellanvägg i vägen) men frågan är om det behövs. Är det helt riskfritt med befintlig kabel tack vare den korta kabellängden är det ju onödigt.

Vore annars 13A-säkringar ett säkert alternativ?

// Johan

Hur avancerad och omfångsrik matlagning är det frågan om?
Det är snarare matlagningsvanor än spisens totala maxeffekt som avgör om 10 A räcker till.
Jag hade provat med 10 A.
Det går inte att byta till 4*2,5, eller sitter kabeln som berget i röret?

Byt kabeln. Gör det rätt från början. Med en dragning på två meter är det inte något att fundera om.

• Gilla
frityreldarn och 1 till
  • Laddar…
Det finns olika aspekter att titta på.

Den belastningsström som en kabel tål beror av arean och förläggningssättet (=kylningen), längden har ingen betydelse. Tumregelmässigt tål en infälld ledning med arean 1.5 mm² ca 13-14 A kontinuerligt om den har normal kylning (ligger an mot väggskivan och inte begravd mitt i isoleringen). Det är där möjligt att säkra ledningen med en dvärg på 13 A, men inte en smältsäkring.

Men sedan ska även ledningen medge att säkringen löser tillräckligt snabbt vid en kortslutning. Här kommer längden in i bilden, då kortslutningsströmmen beror av ledningens totala resistans. Man kan inte tumregelmässigt säga att en C13 A dvärg fungerar här, en väl en B13 A.

Så behåll dina 10 A smältsäkringar. Det ger 4.6 kW vilket räcker till all normal matlagning. Det är bara om ni regelbundet drar på alla zoner samtidigt som en högre avsäkring behövs. Annars behövs en kabelbyte. Med lite tur går det att byta kabeln. Den har kanske sin mantel i behåll endast i ändarna.

• Gilla
Sven Thomas Jansson och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Det är svårt att veta hur hällen kommer att användas. Det kommer säkert att bli så att någon drar på allt på max vid något tillfälle och den personen som gör det kanske inte är bekväm med att byta gamla smältsäkringar. Det känns som att det vettigaste/säkraste är att dra en ny 2.5mm2-kabel och att säkra upp till 16A. Går det att byta ut kabeln i VP-röret gör jag det (har dock mina tvivel) annars får det bli en ny 2.5 som går på insidan av väggen.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Är det en kabel i VP-röret eller är det lösa FK? Och om det är en kabel, måste det vara det? Det borde vara lättare att få i lös FK än en kabel.

Jag håller helt med om att den bästa lösningen är att få till en 2,5 mm² matning till spisen och säkra av den med 16A. Men angående om säkringarna håller så behöver du bara ställa dig frågan om säkringarna brukar lösa i dagsläget. Är svaret på frågan ja bör du säkra upp. Om svaret på frågan är nej så kommer den nya spisen att klara sig precis lika bra på 10A som den gamla.

• Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Jag har en spis avsedd för 2x10A som nu sitter på 1x10A avsäkring. Säkringen går endast om jag slår på minst tre plattor på högsta effekt (9) eller boost-läge. Om alla fyra plattor står på näst högsta effekt (8) så går inte säkrängen, inte heller om två står på 9 och två på 7.

Vi ser inga problem med detta då säkringen kanske går en gång vartannat år.

Vad är då orsaken till att vi inte åtgärdat detta och dragit fram två faser? Jo, det finns faktiskt tre faser framdragna, en till ugnen och två till spisen, men den tredje fasen nådde inte ända fram innan alla trådarna fastnade i rören (5st 1,5mm2 i ett 16mm rör är trångt om det är några böjar). Den skulle gå att skarva, men den har bara kommit fram ca två centimeter in i dosan. För att lösa problemet så behöver en vägg öppnas upp, något som vi inte har prioriterat då det fungerar tillfredsställande som det är just nu. Nackdelen med att dra elen efter att väggarna har fått ytskikt.

Hmm, det kanske är dags att ta tag i frågan snart...
...eller inte...
...det är nog inte värt besväret...

Det skulle säkert gå att dra om trådarna utan att göra om rördragningen, bara man öppnar upp till röret så att man kommer åt det halvvägs. Problemet är att spisen är flyttad och att det är lite för många krökar på röret för att det skall fungera. Hittar man en mycket slät FK och smörjer den innan dragning så kanske det fungerar också...

Ni vet detta med "skomakarens barn"... :cool:

Mikael_L
A adbjn skrev:
Det finns sedan tidigare 5x1.5mm2 kuloledning dragen från centralen inuti ett VP-rör bakåt in i ytterväggen som centralen sitter på (som är isolerad) och den kommer sedan tillbaka in i rummet i närheten av hällen i en kopplingsdosa. Kabeln är ca 2 meter lång.
Kabeln ska bytas oavsett, ty kulokabel är ej godkänd för förläggning vare sig i rör eller i vägg.

• Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
Jag har kört med 3x10A till min spis i många år nu och aldrig skjutit en säkring.

pacman42 pacman42 skrev:
Vi ser inga problem med detta då säkringen kanske går en gång vartannat år.
Inte ännu i alla fall ;) Man kan ju med fog misstänka att säkringen och kanske även ledningen är överbelastad ganska ofta. Det kan ge värmeskador på sikt. Man bör se till att man vanligen håller sig under säkringens märkström.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Inte ännu i alla fall ;) Man kan ju med fog misstänka att säkringen och kanske även ledningen är överbelastad ganska ofta. Det kan ge värmeskador på sikt. Man bör se till att man vanligen håller sig under säkringens märkström.
Jo jag vet. Jag skall ta tag i det. Det tar bara emot då det är så mycket jobb för "ingenting".

Mikael_L Mikael_L skrev:
Kabeln ska bytas oavsett, ty kulokabel är ej godkänd för förläggning vare sig i rör eller i vägg.
Det står följande på kabeln:
EKK 5G1.5 500V IKO KABEL F3

Installerad av någon tidigare ägare. Kan säkert vara 20-30 år gammal.

Får en sån kabel inte vara förlagd i VP-rör?

EKK är inte samma sak som kulo, även om de kan se rätt lika ut. EKK får dras i rör. Men det är ju lite onödigt om kabeln går i rör hela sträckan så kan du ha lös FK i röret.

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Aha, ja EKK är inte Kulo (eller EKRK resp QLO som den hetat de senaste åren).

Då är kabeln godkänd förlagd i rör, i vägg.
Men 3 belastade ledare 1,5mm2 i vägg är inte godkänt för 16A.
Med 13A dvärgbrytare är det troligen godkänt (men inte absolut säkert, det beror på hur välisolerat det ligger där inne i väggen).
Och är väggen betongvägg, eller tegel, puts etc, så är det också godkänt med 16A automatsäkringar till den kabeln, om än med rätt liten marginal. Detta för att en stenvägg leder bort värme så mycket bättre.

Jag ser tre val här.
1. Kör med 13A automatsäkringar
2. kör med 10A diazed (porslinssäkringar) som jag tror kommer klara av kort överlast från hällen bättre än alt 1
3. Byt kabeln mot 2,5mm2, FK 2,5mm ifall röret går obrutet hela vägen.

• Gilla
em0
  • Laddar…
Tack för alla svar. Ja, det såg ut som kulo men insåg nu att det alltså inte var det. Jag försöker i första hand att få in 5st FK 2.5 i röret.

En annan fråga när vi är inne på strömstyrka och kabelarea.

Till den här stugan är det draget en jordkabel från huvudbyggnaden och på den står det:
EKKJ 0.6/1kW 3x2.5/2.5

Kabelns längd är uppskattningsvis 15-20 meter. Är det max 3x16A som gäller för den? Idag är den säkrad till 3x10A men det kommer att vara för lite och det borde upp, särskilt med tanke på att spisen inne i själva stugan kräver 2x16A...

Skulle helst vilja komma upp på 20A för att klara även en riktigt kall dag med 2st 1-fas 1500W element, 1st 3000W VVB, 2x16A spis och 2x10A ugn på max samt lite annan hushållsel utan att någon säkring går. Men då kanske man måste byta jordkabeln mot iaf 4mm2? Eller är det overkill för en liten gäststuga?

Kan förresten nämna att både ugn och spis är nytt i stugan. Eller kommer att bli. De är inte installerade ännu. Tidigare fanns bara en liten mikro. Därav ökat behov av ström.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.