Jag vill kunna aktivera en Plejd CTR-01 när garageporten öppnas. Denna CTR-01 ska sedan tända annan belysning styrd av Plejd och sedan släckas efter ett visst intervall.

Efter lite research finns det två alternativ: rörelsevakt kopplad till CTR-01, eller eventuellt koppla garageportsmotorn (Hörmann Supramatic) till CTR-01.

Det jag inte lyckats klura ut är hur jag ska kunna rikta en rörelsevakt så att den enbart triggas av garageporten och inte av rörelse i övrigt i garaget. En IR-baserad rörelsevakt kanske inte kommer aktiveras pga att den detekterar kroppsvärme, och en HF-rörelsevakt verkar inte kunna riktas alls utan är mer en 360 graders historia.

Men man kanske kan skärma av en HF-detektor på något sätt?

Garageportsmotorn har någon typ av adapter som kan styra extern belysning, men det är oklart huruvida det går att ställa in tidsintervall eller om den ens är kompatibel med att aktivera en CTR-01.

Nån som har erfarenhet av detta? :)

tommib
Med all sannolikhet har du en potentialfri utgång från portmotorn som kan användas till detta. Min Hörmann (oklar sort) har det i alla fall. Troligen kan detta användas för att trigga plejden som om det vore en rörelsevakt ansluten till ingången. Tiden ställs då in i portmotorn själv.

Adaptern är sannolikt bara ett helt vanligt relä. Exakt hur det kopplas torde framgå från manualen. Om du vill ha mer specifik hjälp måste du ange modellnummer.

tommib tommib skrev:
Med all sannolikhet har du en potentialfri utgång från portmotorn som kan användas till detta. Min Hörmann (oklar sort) har det i alla fall. Troligen kan detta användas för att trigga plejden som om det vore en rörelsevakt ansluten till ingången. Tiden ställs då in i portmotorn själv.

Adaptern är sannolikt bara ett helt vanligt relä. Exakt hur det kopplas torde framgå från manualen. Om du vill ha mer specifik hjälp måste du ange modellnummer.
Tack tommib. Det kommer bli en Supramatic P3.

Håller på att läsa manualen själv, men det verkar som att när man kopplar på en adapter så följer adaptern det inbyggda ljuset. Om jag inte läser tokfel så verkar det som att lampan aktiveras när porten öppnas, men släcks sedan efter ett visst intervall när porten är fullt öppen. Enligt manualen max 2 minuter.

Det är ju ett rätt snålt tidsintervall måste jag säga. Det finns något annat som heter "illumination period by external controls" och så visar de en bild på handsändaren. Där kan man max ställa in 10 minuter, men då ser det ut som om man måste tända via handsändaren (?).

Jag kan tillägga att jag gör lite efterforskningar innan jag fått porten monterad (sker i mars), så därför känner jag inte riktigt till hur den inbyggda lampan i motorn beter sig t.ex.

tommib
Ett elektroniskt frånslagsfördröjt relä från t.ex. Eltako fixar det. Då kan du dessutom vanligen styra med 8-230 V AC eller DC. Utgången från den kan sen gå till plejden om du måste ha den trådlösa funktionen.

Frånslagsfördröjt relä. Vilket knepigt ord, men låter ju supersmart.

Har ett sådant relä egen strömmatning och i detta fall låter adaptern från portmotorn bara ge en signal om att sätta igång, trots att portmotorns adapter själv kan driva upp till 500W?

tommib
Jag tänkte nog att du inte behövde adaptern alls. Just nu sitter jag bara med telefonen, ikväll kan jag ge dig bättre tips när jag är framför datorn. Om inte någon annan hinner före då.

Fick nu svar från portleverantörens support att adaptern går loss på 388kr och släcker sig efter 10 min från det att porten börjar öppnas.

Jag hade nog hellre sett 15 minuter, men 10 borde vara tillräckligt för att man ska hinna parkera och ta sig därifrån.

• Gilla
flinkper
  • Laddar…

Bästa svaret

tommib
Jaha, det var ju överkomligt. Enklast är nog bara att ta den då.

Ja precis, det känns ändå som en acceptabel och relativt billig lösning. Hoppas att Plejds CTR-01 lirar med detta bara.

• Gilla
Skogensmastare
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.