Hej!

Jag har köpt en mindre kristallkrona, men lampproppen passar inte i uttaget i taket. Uttaget i taket har fas, nolla och jord. Lampproppen är rund och har tre stift och tre bruna kablar (se bild). Hur gör jag? Går det att byta proppen?
Jag skruvade även isär själva lampan i mitten och det var vita kablar, två från varje lampa (6st) som var ihop tvinnade i tre kopplingsklämmor. Och en brun kabel i varje klämma. Tog tyvärr ingen bild på det.

Hjälp!

Rund lamppropp med tre stift ovanpå en kristallkrona som hänger från taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rund lamppropp med tre stift bredvid ett vitt takuttag med fas, nolla och jord.
Skapa konto

Det sitter en kronkontakt på din armatur. Den gör så att två grupper av ljuskällor kan tändas/släckas.
Detta är ett "minerat" område, vad man ska göra med dessa gamla, icke jordade armaturer när jordanslutning finns i rummet.

G GammErik skrev:
Hej!

Jag har köpt en mindre kristallkrona, men lampproppen passar inte i uttaget i taket. Uttaget i taket har fas, nolla och jord. Lampproppen är rund och har tre stift och tre bruna kablar (se bild). Hur gör jag? Går det att byta proppen?
Jag skruvade även isär själva lampan i mitten och det var vita kablar, två från varje lampa (6st) som var ihop tvinnade i tre kopplingsklämmor. Och en brun kabel i varje klämma. Tog tyvärr ingen bild på det.

Hjälp!

[bild] [bild]
Du har krontändning på kristallkronan. Du kan inte bara byta propp om du vill att den ska vara säker. Du behöver antingen bygga om den så den blir jordad eller dubbelisolerad. Ett till alternativ skulle kunna vara att bygga om den till t.ex 12 volt.

edit: Hittade en bra länk här på forumet: https://www.byggahus.se/el/renovera-gammal-ljuskrona-elektriskt

Suck! Anade det. Det verkar krångligt det här att bygga om den. Måste fundera hur jag ska göra.
Tack för länken.

Kan jag parallellkoppla alla sex lamphållare? Eller blir det för många lampor kopplade till samma fas?

Längst upp på takkronan på själva upphängningsbygeln hittade jag denna jordsymbol. Innebär det att jag kan koppla en jordkabel där? Och räcker det för att hela armaturen ska vara ordentligt jordad? Eller måste jag kanske koppla jordkabeln i en andra punkt lite längre ner på armaturen? Vad är det för symbol till höger om skruvhålet?

Närbild av en lamphållare på en takkrona med en jordsymbol och en okänd symbol nära skruvhålet.
Skapa konto

tommib
Se där ja. Undrar om det är tillräckligt att skruva fast en jordledare där? Det ser ju onekligen ut som att det är tanken. Man kan ta reda på det genom att göra det och sen mäta mot en massa punkter på lampan.

Det är inga problem att parallellkoppla alla lamphållarna. Anledningen till kronkopplingen var att man kunde "dimma" lampan om man hade t.ex. två lampor + fyra lampor kopplade parallelt. Då får man 33%, 66% samt 100% ljus med de olika inställningarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.