3 372 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Mindre säkring; Måste jag byta passdel?
Är det ok att sätta i en mindre säkring (Diazed) i en större passdel? Te.x. sätta i en 20A säkring i en hållare med passdel för 25A? Eller sätta i en DII-25A säkring (inklusive reduceringshylsa) i en hållare med passdel för DIII-63A? Eller måste passdel alltid ha samma strömvärde som säkringen?
Vi förutsätter att anläggningen är dimensionerad för den högre strömmen samt att vi inte överbelastar säkringen.
Vi förutsätter att anläggningen är dimensionerad för den högre strömmen samt att vi inte överbelastar säkringen.
Renoveringsnovis
· Uppsala Län
· 57 inlägg
Det är ok, dock behöver passdelen bytas av elektriker om ni vill sänka säkringsavgiften från nätägaren.
Klicka här för att svara
