Har fått tag på en lampa som jag trodde skulle vara utmärkt som arbetsbelysning, men den är stendöd.

Har provat 3 olika lampor (ljuskällan alltså, se foto) men inget händer. Förmodar att problemet ligger i drivdonet? Finns det några vanliga fel man hyfsat enkelt kan kolla/mäta sig fram till och reparera själv? Eller är det bättre för mig att glömma allt?
Säkringen är hel.

• Närbild av ett elektroniskt kretskort troligen från en arbetslampa märkt "Desk light Ballast".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett elektroniskt kretskort med kondensatorer och transformator från en icke-fungerande lampa.
    Skapa konto
  • Etikett på elektroniskt driftdon för lampa märkt "Sansui Industrial Electronic Ballast" med modell och specifikationer.
    Skapa konto
  • Compact fluorescent lamp and its packaging showing specifications labeled 13W and 2 pin.
    Skapa konto
Det är en lysrörsarmatur i miniatyr med electronisk tändning och är nog ingen ekonomi att försöka laga

Är det ett NTC-motstånd i serie med säkringen? Det ser ut att stå NTC på mönsterkortet. Om du är säker på var du har fingrarna så kan du prova att koppla på spänning och mäta att du har omkring 325VDC över den stora elektrolytkondensatorn. Har du inte det så är första steget att se var du har avbrott. Jag antar att NTC-motståndet är till för att minska startströmmen. Och det kanske är en komponent att misstänka.

Skulle du å andra sidan ha 325VDC över kondensatorn är nästa steg att titta på halvledarna. Det finns två stora och en liten. Antagligen transistorer. Men för att vara säker måste du titta på numret på dem. Ingenting ser bränt ut och du säger att säkringen är hel. Så kanske är det inte helt troligt att felet är en kortsluten halvledare. Regulatorkretsen kan givetvis också ha gått sönder. Jag ser inte på bilden vad det är för något. Annars är det mest passiva komponenter.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Är det ett NTC-motstånd i serie med säkringen? Det ser ut att stå NTC på mönsterkortet.
NTC1

Närbild på komponenten märkt med "NTC1" på ett kretskort.
Skapa konto

A Avemo skrev:
Om du är säker på var du har fingrarna så kan du prova att koppla på spänning och mäta att du har omkring 325VDC över den stora elektrolytkondensatorn. Har du inte det så är första steget att se var du har avbrott. Jag antar att NTC-motståndet är till för att minska startströmmen. Och det kanske är en komponent att misstänka.
Litar inte helt på mina fingrar men mätte lite snabbt. redigerat. mätte i fel läge utan att märka det. det blir 328v dc

• Närbild av ett NTC1 elektroniskt komponent på ett kretskort.
    Skapa konto
  • Kretskort med NTC1 temperaturgivare och texten "TOP 3472" på komponenten.
    Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.