Har fått tag på en lampa som jag trodde skulle vara utmärkt som arbetsbelysning, men den är stendöd.
Har provat 3 olika lampor (ljuskällan alltså, se foto) men inget händer. Förmodar att problemet ligger i drivdonet? Finns det några vanliga fel man hyfsat enkelt kan kolla/mäta sig fram till och reparera själv? Eller är det bättre för mig att glömma allt?
Säkringen är hel.
Har provat 3 olika lampor (ljuskällan alltså, se foto) men inget händer. Förmodar att problemet ligger i drivdonet? Finns det några vanliga fel man hyfsat enkelt kan kolla/mäta sig fram till och reparera själv? Eller är det bättre för mig att glömma allt?
Säkringen är hel.
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysning"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
Är det ett NTC-motstånd i serie med säkringen? Det ser ut att stå NTC på mönsterkortet. Om du är säker på var du har fingrarna så kan du prova att koppla på spänning och mäta att du har omkring 325VDC över den stora elektrolytkondensatorn. Har du inte det så är första steget att se var du har avbrott. Jag antar att NTC-motståndet är till för att minska startströmmen. Och det kanske är en komponent att misstänka.
Skulle du å andra sidan ha 325VDC över kondensatorn är nästa steg att titta på halvledarna. Det finns två stora och en liten. Antagligen transistorer. Men för att vara säker måste du titta på numret på dem. Ingenting ser bränt ut och du säger att säkringen är hel. Så kanske är det inte helt troligt att felet är en kortsluten halvledare. Regulatorkretsen kan givetvis också ha gått sönder. Jag ser inte på bilden vad det är för något. Annars är det mest passiva komponenter.
Skulle du å andra sidan ha 325VDC över kondensatorn är nästa steg att titta på halvledarna. Det finns två stora och en liten. Antagligen transistorer. Men för att vara säker måste du titta på numret på dem. Ingenting ser bränt ut och du säger att säkringen är hel. Så kanske är det inte helt troligt att felet är en kortsluten halvledare. Regulatorkretsen kan givetvis också ha gått sönder. Jag ser inte på bilden vad det är för något. Annars är det mest passiva komponenter.
NTC1A Avemo skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Litar inte helt på mina fingrar men mätte lite snabbt. redigerat. mätte i fel läge utan att märka det. det blir 328v dcA Avemo skrev:Om du är säker på var du har fingrarna så kan du prova att koppla på spänning och mäta att du har omkring 325VDC över den stora elektrolytkondensatorn. Har du inte det så är första steget att se var du har avbrott. Jag antar att NTC-motståndet är till för att minska startströmmen. Och det kanske är en komponent att misstänka.
Redigerat:
Om jag inte kan lösa problemet med donet, borde jag väl kunna koppla förbi det (230v direkt till sockeln) och sedan stoppa i en ljuskälla av denna typ:
https://www.lighting.philips.se/pro...lamps/corepro-led-plc/929001201502_EU/product
Eller tänker jag fel?
https://www.lighting.philips.se/pro...lamps/corepro-led-plc/929001201502_EU/product
Eller tänker jag fel?
Klicka här för att svara