Förre ägaren har haft någon form av apparat i gammalt källargarage men uttag och apparat är borttaget. Istället har man satt klämmor på respektive enskild ledning i kabelhöljet och låtit det hänga kvar på väggen.

I samband med kommande väggmålning har jag dragit ut hela rasket genom väggenomföringen några meter från proppskåpet, skulle dock vilja ha bort kabeln helt och hållet. Propparna i proppskåpet är urtagna av föregående ägare.

Jag känner inte att det är något jag vill skruva ur själv då jag saknar mätutrustning.

Vi ska dock ta hit en elektriker för andra åtgärder så undrar om det är en väldigt komplicerad (och tidskrävande) åtgärd när hen ändå är i huset.

Nu kommer jag inte åt garaget i skrivandets stund men skiddade upp proppskåpet ur minnet. Det är fyra ledningar i höljet, varav en gul/grön vilket gjorde mig osäker på om det verkligen är 3-fas...

Känner inget behov av något sådant uttag där då det redan finns två vanliga 230 volts uttag i utrymmet...

• Schematisk bild av elinstallation med proppskåp och avklippt 3-fas kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget stort jobb för en elektriker. Jag skulle gjort det själv på 10 minuter, där inkluderat hämtning av multimeter, skruvmejsel och ficklampa. Största problemet är väl att bryta strömmen i hela huset och ställa om klockor och annat :-)

Brukar vilja dra ut sladden till dyra apparater när jag jobbar i centralen så skadar kanske inte att förbereda lite.

• Gilla
lordi
  • Laddar…
Det är sannolikt en trefasgrupp. En renodlad trefasapparat behöver bara tre faser och normalt även skyddsjord, men inte någon nolla så då räcker det med fyra ledare.
Om du inte har tillgång till trefashandske någon annanstans i huset så hade jag nog bett elektrikern byta kabeln till en femledare och monterat en modern handske. Ibland kommer de väl till pass.

Så här ser eländet ut. Tyckte det såg väldigt anskrämligt ut när den hängde på väggen. De hade borrat ett hål och fört igenom kabeln med hölje från proppskåpet...

Går en till kabel från samma proppskåp på en annan 3-fas grupp, två olika 3-fas handskar på in samt utsidan av garaget. Så jo det finns allt, men skulle vilja få en 3-fas handske med shucko-uttag på då det är dåligt med 230-V uttag utomhus.

Det kanske är dumt att koppla bort den ändå?

Gjorde en snabb skiss på hur det är med uttag i källaren och så, fick bli blått för 230 V uttagen, haha...

• Oorganiserad elinstallation med öppna kablar och skarvklämmor på trägolv.
    Skapa konto
  • Skissvis ritning av elinstallation med 3-fasuttag och kabeldragning till proppskåp, markerade 230V uttag i blått.
    Skapa konto

Bästa svaret

Du har inte mycket nytta av den gamla fyrledaren så jag skulle ta bort den. Då du redan böjt på den en hel del så bör den heller inte återanvändas till t.ex ett schukouttag. Plasten är gammal och stel.

Det ändrar man lätt om i centralen, men naturligtvis ska ingen som inte kan hålla på och pilla:

Nej jag pillar inte i nån central. Det enda jag gör är att byta säkringar, varsamt.

Är f.ö. inte jag som böjt i kablarna från början, det såg mycket värre ut när vi flyttade in, fick lov att "släta ut" dem för att kunna dra ut genom hålet...

Är dock uttaget på utsidan jag vill få ett 3-fas/schuko-uttag på. Den här har jag ingen aning om det ens behövs ett sånt uttag här.

Det kan bli lite konstig när man plockar bort inlägg, som tex det som var mellan mig och Bo

E elmont skrev:
Det kan bli lite konstig när man plockar bort inlägg, som tex det som var mellan mig och Bo
Nu är jag inte med :) Vad är det som plockats bort?

Det var ett inlägg om att man måste ha en nolla i kabeln

• Gilla
bradgard
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.