Jag har en släkting som renoverar sitt kök och vi kom att tala om planerna för elinstallationen. En del i planerna lät som att det var strax utanför regelverket och jag skulle gärna höra lite synpunkter, både av omsorg och av vetgirighet.

Tanken som har kokats ihop tillsammans med en elektriker är om jag förstått det rätt att i fläktskåpet monteras ett vägguttag på en dosa. I uttaget sätts en Verisure smartplugg. Med stickkontakt i smartpluggen dras en kabel till ny dosa. Från denna dosa matas ett antal vägguttag och belysning under överskåpen. Belysningen är någon LED-armatur som ansluts med stickpropp om jag förstod det rätt. Tanken med alltihop är förstås att kaffebryggare etc. automatiskt ska kopplas bort när man larmar på.

Det blir uppenbarligen en fast installation som ansluts med stickpropp och det vill jag hävda inte är okej, men av större intresse är varför och om det går att göra på ett bra sätt. Några möjliga risker med resonerande skulle väl vara:

- Principiellt så kan någon dra förlängningskablar så att det matas via en annan grupp. Vidare har man inte riktigt kontroll på att man gör installationen spänningslös om man bryter i centralen. Antingen på grund av ovan eller att man räknar med att det är spänningslöst och så sätter någon i stickproppen. Blir ganska teoretiskt i detta fallet.
- Man blandar materiel för fast och lös förläggning. Sätter man en gummikabel mellan stickpropp och dosa och gör en bra dragavlastning i dosan så tycker jag dock att man har en övergång som är väl utförd.
- Man vet inte vad som är fas och nolla om man inte mäter och har stenkoll på att man alltid sätter stickproppen åt ”rätt” håll. Inget problem nu om endast vägguttag matas men någon kan ju få för sig att utöka med en belysning med brytare och kan felaktig tro att fasen bryts.
- Jorden blir ”brytbar” om man drar ut stickproppen. Men det blir svårt att bryta den utan att helt frånskilja resten också.

Av dessa punkter tycker jag själv att den tredje är den enda som känns lite relevant och skulle kunna utgöra en viss risk.

Hoppas på några kloka kommentarer från er som har lärt mig allt jag kan om elinstallation :) Alternativa lösningar som går att styra med Verisure (verkar ju vara ett tämligen stängt system) är också av intresse. Hade exempelvis en tanke på att smartpluggen via nån grunka kunde styra en annan puck (som är gjord för fast installtion) med klenspänning mem det känns bökigt. Tack på förhand!

tommib
Visst är det bökigt men den formellt korrekta lösningen är väl att sätta ett arbetsströmsrelä, t.ex. ett Eltako ER12-001 på den fasta delen av installationen och sedan styra den med t.ex. 12 V från en Verisureplugg och en liten trafo.

Skriv till Verisure och klaga, detta är en av deras stora brister. De borde dels ha en relämodul för fast installation, dels en ingångsmodul så att man kan ansluta valfria detektorer till deras system utan att det kostar as.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det har dykt upp en del bilder på diverse överhettade smarta pluggar som har varit inkopplade mellan eluttag och högeffektsgrejor (tvättmaskin etc). Som det ser ut har det blivit varmgång mellan stift i plugg och eluttaget.
Detta bör man ha i åtanke för denna lösning.
Har själv sett detta fenomen i ett helt nytt Trend-uttag där ett Jula förgreningsuttag var inpluggat. Kaffebryggare och brödrost var sedan anslutet till förgreningskontakten.
Varmgång förgreningsuttagets stift.

En mer permanent installation med relä/kontaktor i elcentralen är en en bättre lösning imho.

Redigerat:
tommib tommib skrev:
Visst är det bökigt men den formellt korrekta lösningen är väl att sätta ett arbetsströmsrelä, t.ex. ett Eltako ER12-001 på den fasta delen av installationen och sedan styra den med t.ex. 12 V från en Verisureplugg och en liten trafo.

Skriv till Verisure och klaga, detta är en av deras stora brister. De borde dels ha en relämodul för fast installation, dels en ingångsmodul så att man kan ansluta valfria detektorer till deras system utan att det kostar as.
Tack för tipset om relät, det känns ju ändå överkomligt.

Jag håller med i din kritik mot Verisure. Jag förstår motståndet mot att ha ett öppet system om de vill sälja varje pinal själv, men en modul för fast installation borde många vara intresserade av.

E etompau skrev:
Det har dykt upp en del bilder på diverse överhettade smarta pluggar som har varit inkopplade mellan eluttag och högeffektsgrejor (tvättmaskin etc). Som det ser ut har det blivit varmgång mellan stift i plugg och eluttaget.
Detta bör man ha i åtanke för denna lösning.
Har själv sett detta fenomen i ett helt nytt Trend-uttag där ett Jula förgreningsuttag var inpluggat. Kaffebryggare och brödrost var sedan anslutet till förgreningskontakten.
Varmgång förgreningsuttagets stift.

En mer permanent installation med relä/kontaktor i elcentralen är en en bättre lösning imho.
Ja jag har ingen aning om kvaliteten på Verisures plugg. Den är ju specad att tåla samma last som Schuko generellt men det var säkert den förkolnade Jula-kontakten också...

Stickkontakter skulle jag säga är relativt sköra
och
att ha en tung klump i ett vanligt väguttag där de grejor som matas via den faktiskt får dra en hyfsad mängd med ström är .... njaaaa !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.