Snart dags att regla upp nya väggar och funderar på vad som är det allmänna sättet att förgrena ett rum som ska få ett uttag på varje vägg, totalt 4st. Kopplingsdosan sitter i ena hörnet av rummet. Är det lugnt att dra en slang till första uttaget på respektive långsida och sen från de dosorna vidare till andra dosan längre in i rummet eller ska jag dra matning från kopplingsdosan ut till resp uttag? Har bara funnits ett uttag tidigare men sätter fler nu när nya väggar byggs upp. Så, stjärnnät eller snöflinga?

Sålänge alla trådar matchar säkringsstorleken är det OK. Många uttagsinsatser har dubbla anslutningsklämmor som underlättar detta.

• Gilla
olofh
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Sålänge alla trådar matchar säkringsstorleken är det OK. Många uttagsinsatser har dubbla anslutningsklämmor som underlättar detta.
ska inte vara några problem. Elektrikern satte vinden på en helt egen grupp som hittills då har gått fram till en central kopplingsdosa som förgrenar sig till varsin kopplingsdosa i två rum och vidare till ett uttag. Dvs bara ledare fram till det uttag som finns nu för att ha kunna driva bygget.

central
........... Dosa
Dosa. ......................Dosa
Uttag. Uttag............ Uttag. Uttag
Uttag. Uttag.........,, Uttag. Uttag

Typ så blir det

Edit. Äh. Gick ju inte ha tabb i texten. Prickarna är inte slang utan väggen mellan rummen

Som sagt från en dosa till nästa och ev från någon dos och genom väggen till en dosa i nästa rum samt till en eller fler dosor i samma rum. När man sedan kopplar brukar man om det bara är in och ut i dosan använda uttagets överkopplingar är det fler än två rör/slangar och tex tre trådar i samma färg tar man med fördel och kopplar dom med en tex Wago bakom uttaget. Kopplar man många trådar på uttaget brukar det bli lite knöligt och det är lätt att någon tråd lossnar.

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Snacka med elektrikern som du anlitat
Denne bör ju ha yrkeserfarenhet och kunna ge dig bätre råd än du kan få från främmande människor
Du har ju dessutom ingen aning om deras kompetens.
Finns olika sätt att göra det på
Ta reda på vilket din elektriker tycker bäst om att jobba med
Jag utnyttjar takdosan som kopplingsddosa och drar rör därifrån
Men andra har säkert ett annat sätt att göra det på

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Denne bör ju ha yrkeserfarenhet och kunna ge dig bätre råd än du kan få från främmande människor
Förlåt, men detta låter ungefär som: "fråga din trädgårdsmästare" om någon vill veta om man ska beskära träd på sommaren eller på vintern.

U Uffe A skrev:
Hade ju inte blivit särskilt många trådar i detta forum om det inte var just råd från främmande människor man var ute efter (tänker jag)

men tack för rådet ;)

• Gilla
Jotsat
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Du har ju dessutom ingen aning om deras kompetens......
Typiskt svar i eltråden..... Hade det varit i en annan ämnestråd så hade det varit ok att lita på råd från ”främmande människor”.

Dela gärna upp det på minst två grupper i centralen. Skulle det bli överlast eller kortslutning i ex uttagen slocknar förhoppningsvis inte lyset också.

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Men tyckte ändå att tipset att använda takdosa var bra. Då kan jag lägga färdigt golvspånet och dra rör/slang i snedtakets gles ner till sidoväggarna

R Robert-san01 skrev:
Dela gärna upp det på minst två grupper i centralen. Skulle det bli överlast eller kortslutning i ex uttagen slocknar förhoppningsvis inte lyset också.
bra tips. Känns dock lite ovärt att lägga en hel grupp på 2 taklampor(eller?). + lampan ovanför trappen ligger på annan grupp så det är aldrig mer än 5meter dit

O olofh skrev:
bra tips. Känns dock lite ovärt att lägga en hel grupp på 2 taklampor(eller?). + lampan ovanför trappen ligger på annan grupp så det är aldrig mer än 5meter dit
Så himla stort tillägg bör det inte bli. Du skall väl dra allt nytt nu?

R Robert-san01 skrev:
Så himla stort tillägg bör det inte bli. Du skall väl dra allt nytt nu?
jo. Det stämmer, menade inte ovärt som i pengar utan att i ockupera ytterligare en grupp (den sista lediga) i centralen fast å andra sidan är vi klar med huset sen. Framtida växthuset vill man väl ändå ha på helt eget men eget skydd så den dagen den sorgen. Får snacka med elektrikern nästa vecka. Han hade flunsan nu å svarade inte

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Förlåt, men detta låter ungefär som: "fråga din trädgårdsmästare" om någon vill veta om man ska beskära träd på sommaren eller på vintern.
I inlägg #3 skriver TS att elektrikern redan gjort jobb hos denne, jag förutsätter att TS kommer att anlta samma elektriker för detta.
Då är det ju naturligt att samråda med denne

R roli skrev:
Typiskt svar i eltråden..... Hade det varit i en annan ämnestråd så hade det varit ok att lita på råd från ”främmande människor”.
Läs mitt svar till Thomas_Blekinge
Sen kan ju elfrågor vara mer komplexa än andra frågor så det är bäst att rådfråga den yrkesman som ska göra jobbet

Jag har kommit till kunder som på eget bevåg satt dosor och dragit slang.
Detta utan att ha varit i kontakt med mig för att få råd och besked om hur detta skulle utföras
Vid några tillfälle har väggar och tak varit satta och jag har inte haft någon möjlighet att kontrollera hur det är gjort.
Då har jag bett kunden att ta kontakt med en annan firma och tackat för mig.
Får jag däremot möjlighet att vara med i planeringsarbetet och möjlighet att inspektera det innan väggar och tak sätts är det inga problem.
Så mitt råd att prata med elektriker som ska utföra installationen ligger fast

Jag vet inte inom vilket område du är verksam, men kan med stor säkerhet säga att det inte är inom el.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Hade ju inte blivit särskilt många trådar i detta forum om det inte var just råd från främmande människor man var ute efter (tänker jag)

men tack för rådet ;)
Varsågod
Om du tänkt göra det här utan att koppla in en elektriker så var ärlig och säg det.
Då vet jag hur jag ska svara
Nu står det i inlägg #3 att du har en som gjort installationer hos dig
Då bör ju denne få ett ord med i laget.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.