Hej,
Jag hade tänkt installera en Aeotec nano dimmer (samma princip som plejd fast den använder Z-wave).
Jag plockade bort kronbrytaren och den var kopplad enligt bild. Men till brytaren är en svart grå och orange kabel kopplad vilket är färger jag inte stött på tidigare.
Svart borde ju vara fas sen grå och orange tändkablar?
Pucken jag vill installera behöver helst en nolla, jag kan se i kopplingsdosan att det finns en nolla dragen (blå?) som är skarvad i dosan. Kan jag ta bort den röda ”hatten” sätta dit en wago koppling och dra kabel från den till pucken? Huset är byggt 2003.
Antar sen att pucken kopplas enligt följande:
L: fas
N: nolla
Out: tändkabel
Com: till brytaren fas
S1: till brytaren tändkabel
Mvh,
Jag hade tänkt installera en Aeotec nano dimmer (samma princip som plejd fast den använder Z-wave).
Jag plockade bort kronbrytaren och den var kopplad enligt bild. Men till brytaren är en svart grå och orange kabel kopplad vilket är färger jag inte stött på tidigare.
Svart borde ju vara fas sen grå och orange tändkablar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pucken jag vill installera behöver helst en nolla, jag kan se i kopplingsdosan att det finns en nolla dragen (blå?) som är skarvad i dosan. Kan jag ta bort den röda ”hatten” sätta dit en wago koppling och dra kabel från den till pucken? Huset är byggt 2003.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar sen att pucken kopplas enligt följande:
L: fas
N: nolla
Out: tändkabel
Com: till brytaren fas
S1: till brytaren tändkabel
Mvh,
Vad gäller att ersätta "toppklämman med en Wago så är det inga problem, snarare en fördel.
Du har en kronbrytare som kanske styr två belysningspunkter, ska din nya trådlösa mottagare bara styra en av dessa lampor (en tändkabel)?
Ev. får du byta brytaren till en dubbeltrapp då ingångarna (S1/S2) ska sluta till COM.
Du har en kronbrytare som kanske styr två belysningspunkter, ska din nya trådlösa mottagare bara styra en av dessa lampor (en tändkabel)?
Ev. får du byta brytaren till en dubbeltrapp då ingångarna (S1/S2) ska sluta till COM.
Okej toppen!E etompau skrev:Vad gäller att ersätta "toppklämman med en Wago så är det inga problem, snarare en fördel.
Du har en kronbrytare som kanske styr två belysningspunkter, ska din nya trådlösa mottagare bara styra en av dessa lampor (en tändkabel)?
Ev. får du byta brytaren till en dubbeltrapp då ingångarna (S1/S2) ska sluta till COM.
Ja precis den styr två olika uttag i taket, varav det ena hade vi inte tänkt använda i dagsläget.
Så den trådlösa mottagaren är tänkt att bara kontrollera ett av uttagen i taket.
Men för att framtidssäkra installation så borde jag istället byta till en dubbeltrapp om jag förstår dig rätt?
Klicka här för att svara
