Hej,

Jag hade tänkt installera en Aeotec nano dimmer (samma princip som plejd fast den använder Z-wave).

Jag plockade bort kronbrytaren och den var kopplad enligt bild. Men till brytaren är en svart grå och orange kabel kopplad vilket är färger jag inte stött på tidigare.
Svart borde ju vara fas sen grå och orange tändkablar?
Eluttag och kablar med svart, grå, orange och blå färger inuti en vägg, redo för dimmerinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Pucken jag vill installera behöver helst en nolla, jag kan se i kopplingsdosan att det finns en nolla dragen (blå?) som är skarvad i dosan. Kan jag ta bort den röda ”hatten” sätta dit en wago koppling och dra kabel från den till pucken? Huset är byggt 2003.

Elektrisk kopplingsdosa med svart, grå, orange och andra kablar samt röda kopplingshylsor mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elschema för installation av Aeotec nano dimmer med neutralledare, anslutningsterminaler och beskrivning av L, N, OUT, COM, S1 och S2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Antar sen att pucken kopplas enligt följande:
L: fas
N: nolla
Out: tändkabel
Com: till brytaren fas
S1: till brytaren tändkabel

Mvh,
 
Vad gäller att ersätta "toppklämman med en Wago så är det inga problem, snarare en fördel.
Du har en kronbrytare som kanske styr två belysningspunkter, ska din nya trådlösa mottagare bara styra en av dessa lampor (en tändkabel)?

Ev. får du byta brytaren till en dubbeltrapp då ingångarna (S1/S2) ska sluta till COM.
 
E etompau skrev:
Vad gäller att ersätta "toppklämman med en Wago så är det inga problem, snarare en fördel.
Du har en kronbrytare som kanske styr två belysningspunkter, ska din nya trådlösa mottagare bara styra en av dessa lampor (en tändkabel)?

Ev. får du byta brytaren till en dubbeltrapp då ingångarna (S1/S2) ska sluta till COM.
Okej toppen!
Ja precis den styr två olika uttag i taket, varav det ena hade vi inte tänkt använda i dagsläget.
Så den trådlösa mottagaren är tänkt att bara kontrollera ett av uttagen i taket.
Men för att framtidssäkra installation så borde jag istället byta till en dubbeltrapp om jag förstår dig rätt?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.