Hej,

Jag har bytt ut mina switchar mot smart switchar. hitills har alla uttag fått en "0"a, Vilket är super.

När jag kom till hallen så gick det inte lika bra. Jag kommer ej ut med dragfjärdern någonstans..det känns som att den bara går å går å går å går..men kommer ej ut i någon dosa. Jag försöker följa ljudet med örat mot väggen, men det leder mig ingenstans.

Hur går jag vidare med detta? har det hänt er?

Lägenheten är nybyggd, sedan 2016. Alltså har ingen " renovering" gjorts.

Ni får gärna komma med tips!

Trevlig helg
 
Fixa bilder, gärna mycket bilder. Underlättar att få se hur det ser ut(y)
 
Kan du inte bara offra någon tråd och dra 2 nya med hjälp av den istället? Så fick jag göra i mitt förra hus när jag drog jord till de ställena det inte fanns.
 
Tack för era svar,
F FRS05 skrev:
Kan du inte bara offra någon tråd och dra 2 nya med hjälp av den istället? Så fick jag göra i mitt förra hus när jag drog jord till de ställena det inte fanns.
Jo det vart min tanke först. Men tänkte om fler ideer dyker upp innan jag börjar ta beslut....:)

Yes jag ordnar lite bilder (y)
 
N Nikkidean skrev:
Tack för era svar,

Jo det vart min tanke först. Men tänkte om fler ideer dyker upp innan jag börjar ta beslut....:)

Yes jag ordnar lite bilder (y)
Ja, förnuftigt av dig. Andra som kan komma på bättre idéer. Alltid lite nervöst när man står där och rycker/drar i kabeln man offrat:D
 
då ska vi se, minns ej exakt hur man laddade upp bild direkt här, så ni får ursäkta länkarna...men ska se om jag kan hitta en lösning. Dosan är då närmst. Men dragfjädern kommer liksom inte dit. Lite konstigt kanske, tycker inte det är en lång bit bort? förstår inte varför dragfjädern går långt vidare och tar inte något " stopp"

bild9.jpg
bild8.jpg
bild7.jpg
bild länk
 
Har du provat från andra hållet
 
  • Gilla
hanbch
  • Laddar…
Q
Petar du i dragtråd i rör med trådar i? Det brukar inte fungera så bra.

jag brukar alltid binda fast dragfjädern i en av trådarna sen går jag till andra änden och drar ut allt , sen kan man dra nya trådar med fjädern.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Det har säkert släpp i någon skarv så dragtråden går ut i väggen någonstans, inte värt att lägga kraft på att hitta det.

Fäst tråden ordentligt, dra ut allt, fäst det du behöver, dra in allt. Blir det trångt så använd gärna glid på vägen ut också. Du behöver inte offra någon tråd då du drar in samma igen.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Pass på med att dra ut allt, har rören gått isär på något vis, bruka vanligtvis bara bli någon mm, så spretar dom och det blir om oturen är framme tvärnit går inte att få något från ena eller andra hållet, det som kan gå är att försöka få till lång koppling mellan ledningar och fjäder ( som en strut ) men ingen garanti. Sen finns ytterliga aber att tänka på, om et går att få förbi i skarven så finns ingen garanti för att skarven inte kommer att skala ledningarna( vassa kanter på rören.
 
J jonaserik skrev:
Har du provat från andra hållet
yes! båda tyvärr...

Q jope84 skrev:
Petar du i dragtråd i rör med trådar i? Det brukar inte fungera så bra.

jag brukar alltid binda fast dragfjädern i en av trådarna sen går jag till andra änden och drar ut allt , sen kan man dra nya trådar med fjädern.
problemet är att om jag kör från dosan och fram kommer jag ut i sovrummet. Det är de som förvirrar mig. Jag lyckas aldrig komma rätt till själva hallen, oavsätt vilken dosa jag provar ..


tttomten tttomten skrev:
Det har säkert släpp i någon skarv så dragtråden går ut i väggen någonstans, inte värt att lägga kraft på att hitta det.

Fäst tråden ordentligt, dra ut allt, fäst det du behöver, dra in allt. Blir det trångt så använd gärna glid på vägen ut också. Du behöver inte offra någon tråd då du drar in samma igen.
precis det jag trodde. Problemet är då att oavsätt vilken dosa jag tar ifrån ( i närheten ) så kommer jag aldrig ut på hallens switch , så hade jag tagit ur alla sladdar hade jag nog ej hittat in igen :rofl:

J jonaserik skrev:
Pass på med att dra ut allt, har rören gått isär på något vis, bruka vanligtvis bara bli någon mm, så spretar dom och det blir om oturen är framme tvärnit går inte att få något från ena eller andra hållet, det som kan gå är att försöka få till lång koppling mellan ledningar och fjäder ( som en strut ) men ingen garanti. Sen finns ytterliga aber att tänka på, om et går att få förbi i skarven så finns ingen garanti för att skarven inte kommer att skala ledningarna( vassa kanter på rören.
jo men precis, håller helt med. Låter som att rören gått isär .. oavsätt håll så kommer jag varken in eller ut, utan dragfjädern går sin egna väg .....jag lyckas lyssna att den börjat härja någonstans i väggen. Det blir liksom inget stopp.. utan den kan gå och gå...Tar jag sedan och provar från några utav närmsta dosorna så kommer jag aldrig fram till hallens switch...Så hur jag än vrider och vänder så verkar det inte gå...:confused:
 
//precis det jag trodde. Problemet är då att oavsätt vilken dosa jag tar ifrån ( i närheten ) så kommer jag aldrig ut på hallens switch , så hade jag tagit ur alla sladdar hade jag nog ej hittat in igen :rofl://
du måste binda på-inte bara dra ur.
 
Hur det ut i taket, sitter nog en lampa där, kan vara så att det går till en dosa i taket under lampan och sedan ner till strömbrytaren. När du kör i fjädern märk hur långt du kommer och märk lite på känn med fjädern ut mot taket, sen gör du på samma sätt från brytaren, kan bli lite info var stoppet sitter, Dra ingen växel på hur röret går, kan gå hur som helst, i vägg/tak och lite udda i golvet
 
  • Gilla
leljung
  • Laddar…
Mest troligt är det ju att från strömbrytaren går röret upp till takdosan i samma rum. Den styr väl lampan i taket?
 
Och från takdosan till takdosan i nästa rum, eller så går takdosan i andra rummet till en annan säkring i centralen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.