1 725 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Får en trefaskabel 5x1,5 är delas upp?
Hej alla kunniga.
Har köpt ett hus där en trefaskabel tidigare var kopplad till en äldre tvättmaskin på 400v. Kabeln ligger nu ovanför tvättstugan och slutar i en kopplingsdosa.
Jag behöver nu el ut till tre olika funktioner.
1.Ett uteförråd med belysning och ett eluttag.
2. Poolvärmare 230v
3. Belysning runt poolen.
Det är rätt bökigt att dra ny kabel hela vägen till säkringsskåpet så jag undrar följande.
Får man (en elektriker såklart) fördela upp denna kabel så att en fas går till vardera grej på ovan lista?
Hur skall sånt märkas upp?
Har köpt ett hus där en trefaskabel tidigare var kopplad till en äldre tvättmaskin på 400v. Kabeln ligger nu ovanför tvättstugan och slutar i en kopplingsdosa.
Jag behöver nu el ut till tre olika funktioner.
1.Ett uteförråd med belysning och ett eluttag.
2. Poolvärmare 230v
3. Belysning runt poolen.
Det är rätt bökigt att dra ny kabel hela vägen till säkringsskåpet så jag undrar följande.
Får man (en elektriker såklart) fördela upp denna kabel så att en fas går till vardera grej på ovan lista?
Hur skall sånt märkas upp?
Går bra att göra, är det automatsäkring 3 fas eller 3 st vanliga säkringar. centralen märkes på gruppen med text 1-fasobjokt anslutet till 3-fas så är du hemma. Det är säkert 3X10 amp på den ledningen och inte är lämpligt att ha till dom delar du vill. Först ett förråd, ska ha en egen grupp , sen poolvärme troligtvis behövs 16 amp till den , belysning inget problem. Så det blir nog att tänka om lite
J jonaserik skrev:Går bra att göra, är det automatsäkring 3 fas eller 3 st vanliga säkringar. centralen märkes på gruppen med text 1-fasobjokt anslutet till 3-fas så är du hemma. Det är säkert 3X10 amp på den ledningen och inte är lämpligt att ha till dom delar du vill. Först ett förråd, ska ha en egen grupp , sen poolvärme troligtvis behövs 16 amp till den , belysning inget problem. Så det blir nog att tänka om lite
Det är tre vanliga säkringar på 10A vardera. Har kollat att poolvärmaren bara behöver 10A...
Hade det bara varit till poolen så finns inget som förbjuder det, men nu är det ett förråd med och då är det inte riktigt med regelboken , det går att sätta en liten central och dela upp grupperna till det du ska ha men inte på vinden då, sen blir det lite kaka på kaka med 10 amp säkringar i serie, då kabeln inte är för mer än 10 amp
Förklara gärna vad du menar med kaka på kaka? Menar du onödigt med dubbla säkringar på samma kabel? Det kan jag förstå men löser det ett problem och gör det ok att göra så tar jag den kostnaden...
Den kabeln har förresten redan jordfelsbrytare... För info...
Varför ställer det till det med ett förråd?
Den kabeln har förresten redan jordfelsbrytare... För info...
Varför ställer det till det med ett förråd?
Kaka på kaka är en central till med 10 amp till då den kabeln nog år en 5X1,5 och max 10 amp på den, blir då endast 10 amp ut på grupperna, men därefter centralen går det att ta ut till förrådet 1 fas för förrådet, 1 fas för lyse , 1 fas för poolen, ett sådant utförande är inte helt som det bör vara, men finns inget hinder för det. Hade allt varit för poolen så hade det gått att skarva med dosa och gå direkt dit. ( ett objekt )
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det blir ingen kaka på kaka i ditt fall map säkringar. Allmänt sett tar man till trefasgrupper för olika slags förbrukare endast i nödfall. Så du behöver först o främst skäl till detta, om det verkligen är så bökigt att dra fram nya ledningar. En grupp bör ha ett syfte, och det gäller även trefasgrupper. Vad ska man skriva på gruppförteckningen, "ute"? Det är ju en enda grupp. Man bör därför undvika alltför varierande slags förbrukare på samma grupp.
För det andra ska man inte blanda flerfas- och enfasförbrukare på samma grupp. Av det du listar så handlar det endast om enfaslaster och det är bra. Men det utesluter trefasuttag i framtiden.
För det tredje ska alla tre säkringar vara lika, så man kan inte komma i efterhand och säkra upp poolen till 16 A.
Vad gäller utförande så är det bra om trefasledningen från huset kan landa i en kopplingsdosa som fördelar ut enfasledningar till dina tre ändamål. Då krävs ingen trepolig säkring i centralen om det inte redan finns.
Slutligen ska ledningen dimensioneras, dvs vilken area som krävs. Kanske är det redan helt fel med den befintliga kabeln. Uppgifter för denna dimensionering är önskad belastningsström, längd på ledningarna och förimpedansen i elcentralen. Därefter kan man börja räkna, se Räkna på utlösningsvillkor och Program för utlösningsvillkor | Byggahus.se. och Trefasgrupper i bostäder.
För det andra ska man inte blanda flerfas- och enfasförbrukare på samma grupp. Av det du listar så handlar det endast om enfaslaster och det är bra. Men det utesluter trefasuttag i framtiden.
För det tredje ska alla tre säkringar vara lika, så man kan inte komma i efterhand och säkra upp poolen till 16 A.
Vad gäller utförande så är det bra om trefasledningen från huset kan landa i en kopplingsdosa som fördelar ut enfasledningar till dina tre ändamål. Då krävs ingen trepolig säkring i centralen om det inte redan finns.
Slutligen ska ledningen dimensioneras, dvs vilken area som krävs. Kanske är det redan helt fel med den befintliga kabeln. Uppgifter för denna dimensionering är önskad belastningsström, längd på ledningarna och förimpedansen i elcentralen. Därefter kan man börja räkna, se Räkna på utlösningsvillkor och Program för utlösningsvillkor | Byggahus.se. och Trefasgrupper i bostäder.
Nu har du väl gått över gränsen lite, i många tidigare ( tänker inte sitta och gå igenom allt du skrivit ) inlägg av dig så framhåller du att det är inte bra att dela upp på ett som du framhåller NU- varför en sådan vändning just nu, är det för att du SKA skriva något. Du måste väl vara konsekvent i det som du skriver och inte vända kappan efter vinden. Att vara någon och inte elektriker är en sak,. Jag framhåller att det är rätt väg att å installationsmässigt, ar du en annan åsikt så fram med det.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
En liten elcentral i boden eller i dess närhet är ju ett alternativ som skulle tillåta valfria grupper med valfria förbrukare. Men det blir fortfarande en nödlösning med befintlig kabel då bodens elcentralen bör matas utanför husets JFB och dess grupper, dvs det krävs en ny kabel till husets elcentral, annars blir det kaka på kaka. Så allt som innefattar den befintliga tvättkabeln blir en nödlösning. Det är vad man har att välja bland här. Poolen kanske kommer att uppgraderas i framtiden med större effektbehov etc.
Klicka här för att svara
