Hej hej.
Över dörr mellan kök och tvättstuga så har jag 6st kopplingsdosor i väggen. Tidigare har det suttit en tapetserad spånskiva över, med två skruvar bara.
Nu när vi renoverar hela huset och gipsar alla väggar osv, så tänkte jag först göra en lucka med gånggärn där istället och jag har just inlett det lite. Men jag börjar nu fundera på om jag inte bara ska byta kopplingsdosorna till sånna infällda istället, med öppningen ut mot andra sidan (tvättstugan). Sen har jag bara 6st täcklock där över dörren ifall man man behöver koppla om något. Inte jättesnyggt kanske men jag gillar inte grejen med luckan heller egentligen.
Vad är bäst tror ni, några åsikter?
Över dörr mellan kök och tvättstuga så har jag 6st kopplingsdosor i väggen. Tidigare har det suttit en tapetserad spånskiva över, med två skruvar bara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu när vi renoverar hela huset och gipsar alla väggar osv, så tänkte jag först göra en lucka med gånggärn där istället och jag har just inlett det lite. Men jag börjar nu fundera på om jag inte bara ska byta kopplingsdosorna till sånna infällda istället, med öppningen ut mot andra sidan (tvättstugan). Sen har jag bara 6st täcklock där över dörren ifall man man behöver koppla om något. Inte jättesnyggt kanske men jag gillar inte grejen med luckan heller egentligen.
Vad är bäst tror ni, några åsikter?
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 767 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 767 inlägg
Lite udda lösning. Har det suttit en elcentral där tidigare, eller varför ser det ut som det gör?
Dubbelkollat att alla dosorna används?
Beroende på hur mycket jobb du vill lägga ner så hade jag nog ändå föredragit samma lösning som tidigare, med en lucka som är demonterbar. Sex lock bredvid varandra är inte så vackert och risk att du också får trubbel när du ska dra om rören, som kanske plötsligt inte riktigt räcker, och du får dra om en massa kabel. Kan ju lätt ta en arbetsdag eller två om har lite otur.
Dubbelkollat att alla dosorna används?
Beroende på hur mycket jobb du vill lägga ner så hade jag nog ändå föredragit samma lösning som tidigare, med en lucka som är demonterbar. Sex lock bredvid varandra är inte så vackert och risk att du också får trubbel när du ska dra om rören, som kanske plötsligt inte riktigt räcker, och du får dra om en massa kabel. Kan ju lätt ta en arbetsdag eller två om har lite otur.
Vet du vad du gör så hade jag tagit reda på hur allt är kopplat där och eventuellt städat upp det om det går. Sen monterat infällda dosor åtkomliga från tvättstugan som du skriver. När man ändå är igång föredrar jag att göra det ordentligt. Vet du inte mkt om el så är nog bäst att antingen ta in någon och göra ovanstående eller låta det vara och göra en ordentlig lucka så man kommer åt bra.
kanske är det plats på höjden att montera en infälld liten kapsling istället med lucka och dra in allt i den? Åtkomlig från tvättrummet.
Eller helt enkelt passa på och dra om det från där det borde komma ifrån men då är det nog mer jobb.
kanske är det plats på höjden att montera en infälld liten kapsling istället med lucka och dra in allt i den? Åtkomlig från tvättrummet.
Eller helt enkelt passa på och dra om det från där det borde komma ifrån men då är det nog mer jobb.
Dock, när jag tittar närmre tycker jag det ser ut som bara två slangar in i varje, alltså är det nog bara en seriöst gjord skarvning. Om det inte går trådar på tvärs mellan dem alltså. Kanske är det bästa kanske då att dra om trådarna och skarva rören istället om det inte är allt för långa dragningar. Risken är ju att dosorna sitter där för att det varit för långt att dra, men kan lika gärna vara för att man byggt om där uppe och inte orkat/vågat dra om trådarna från centralen utan nöjt sig med att kapa dem här och dra nytt uppåt.
Tack för svar bägge två!
Såhär såg det ut när vi kom in
Och med den här lilla plåtskylten på.
Jag gissar att de varit såhär sedan huset sattes ihop, det står med i tabellen för proppskåpet iallafall:
Jag är inte elektriker själv, men att byta till infällda dosor borde ju inte vara några större svårigheter. Såhär ser det ut i boxarna nu.
Det är väl bara för mig att copy/paste i dom nya dosorna.
Eller om jag nu ska dra om allt direkt till proppskåpet, och ta bort boxarna helt, vilket jag tror du föreslog? Om det går och om det är det allra bästa, då får jag nog ta in elektriker för där vid propparna är jag lite allmänt skraj att göra något själv.
Men det är inte speciellt långt till skåpet
Jag kan såklart fortsätta med att göra luckan också. Men jag ville bara väga mina alternativ först så jag inte ångrar mig halvvägs in.
Såhär såg det ut när vi kom in
Logga in
Skapa konto
Och med den här lilla plåtskylten på.
Logga in
Skapa konto
Jag gissar att de varit såhär sedan huset sattes ihop, det står med i tabellen för proppskåpet iallafall:
Logga in
Skapa konto
Jag är inte elektriker själv, men att byta till infällda dosor borde ju inte vara några större svårigheter. Såhär ser det ut i boxarna nu.
Logga in
Skapa konto
Eller om jag nu ska dra om allt direkt till proppskåpet, och ta bort boxarna helt, vilket jag tror du föreslog? Om det går och om det är det allra bästa, då får jag nog ta in elektriker för där vid propparna är jag lite allmänt skraj att göra något själv.
Men det är inte speciellt långt till skåpet
Logga in
Skapa konto
Jag kan såklart fortsätta med att göra luckan också. Men jag ville bara väga mina alternativ först så jag inte ångrar mig halvvägs in.
det är okej med kyl och frys på samma grupp som andra förbrukare men man bör ha koll på hur mkt mer som går på dessa uttag. bästa för dig är nog en liten stund med en elektriker på plats.
en tanke jag får lite såhär snabbt är att man kan göra om ett rör från central till K-dosa till 3st 1-fas grupper / splitta 3 fas och då kanske till slut ha enbart 2 st K-dosor och fälla in dessa och leva med 2 doslock.
kanske går det att dra tråden vidare och slippa dosorna helt eller få ner antalet?
får du dit en elektriker så tar de oftast inte lång stund innan denne kommer med bra förslag
en tanke jag får lite såhär snabbt är att man kan göra om ett rör från central till K-dosa till 3st 1-fas grupper / splitta 3 fas och då kanske till slut ha enbart 2 st K-dosor och fälla in dessa och leva med 2 doslock.
kanske går det att dra tråden vidare och slippa dosorna helt eller få ner antalet?
får du dit en elektriker så tar de oftast inte lång stund innan denne kommer med bra förslag
Det låter vettigt. Jag får ringa hit en elektriker helt enkelt.J Johan_85 skrev:det är okej med kyl och frys på samma grupp som andra förbrukare men man bör ha koll på hur mkt mer som går på dessa uttag. bästa för dig är nog en liten stund med en elektriker på plats.
Tack för hjälpen allihop!
Klicka här för att svara