Hej hej.

Över dörr mellan kök och tvättstuga så har jag 6st kopplingsdosor i väggen. Tidigare har det suttit en tapetserad spånskiva över, med två skruvar bara.
Renoveringsarbete med oöppnad vägg ovanför dörr visande synliga kopplingsdosor och gipsväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu när vi renoverar hela huset och gipsar alla väggar osv, så tänkte jag först göra en lucka med gånggärn där istället och jag har just inlett det lite. Men jag börjar nu fundera på om jag inte bara ska byta kopplingsdosorna till sånna infällda istället, med öppningen ut mot andra sidan (tvättstugan). Sen har jag bara 6st täcklock där över dörren ifall man man behöver koppla om något. Inte jättesnyggt kanske men jag gillar inte grejen med luckan heller egentligen.
Vad är bäst tror ni, några åsikter?

F
Lite udda lösning. Har det suttit en elcentral där tidigare, eller varför ser det ut som det gör?
Dubbelkollat att alla dosorna används?

Beroende på hur mycket jobb du vill lägga ner så hade jag nog ändå föredragit samma lösning som tidigare, med en lucka som är demonterbar. Sex lock bredvid varandra är inte så vackert och risk att du också får trubbel när du ska dra om rören, som kanske plötsligt inte riktigt räcker, och du får dra om en massa kabel. Kan ju lätt ta en arbetsdag eller två om har lite otur.

• Gilla
zlendish
  • Laddar…
Vet du vad du gör så hade jag tagit reda på hur allt är kopplat där och eventuellt städat upp det om det går. Sen monterat infällda dosor åtkomliga från tvättstugan som du skriver. När man ändå är igång föredrar jag att göra det ordentligt. Vet du inte mkt om el så är nog bäst att antingen ta in någon och göra ovanstående eller låta det vara och göra en ordentlig lucka så man kommer åt bra.

kanske är det plats på höjden att montera en infälld liten kapsling istället med lucka och dra in allt i den? Åtkomlig från tvättrummet.

Eller helt enkelt passa på och dra om det från där det borde komma ifrån men då är det nog mer jobb.

• Gilla
zlendish
  • Laddar…
Dock, när jag tittar närmre tycker jag det ser ut som bara två slangar in i varje, alltså är det nog bara en seriöst gjord skarvning. Om det inte går trådar på tvärs mellan dem alltså. Kanske är det bästa kanske då att dra om trådarna och skarva rören istället om det inte är allt för långa dragningar. Risken är ju att dosorna sitter där för att det varit för långt att dra, men kan lika gärna vara för att man byggt om där uppe och inte orkat/vågat dra om trådarna från centralen utan nöjt sig med att kapa dem här och dra nytt uppåt.

• Gilla
zlendish
  • Laddar…
Huset är levererat i 2 delar med fördragen el, när det monterades ihop så skarvades det i utrymmet över tvättstugedörren.
Har varit med om denna hustyp förut, det är rena skarvdosor bara.

• Gilla
zlendish
  • Laddar…
Tack för svar bägge två!
Såhär såg det ut när vi kom in
Retrokök med öppna skåpluckor och en plåtskylt synlig på en genomgång.
Skapa konto

Och med den här lilla plåtskylten på.
Ett öppet utrymme med synlig kabeldragning och en hand som håller en dörr med en märkskylt märkt "Kopplingsdosor EL".
Skapa konto

Jag gissar att de varit såhär sedan huset sattes ihop, det står med i tabellen för proppskåpet iallafall:
En hand som håller en plåtskylt med en tabell för ett proppskåp, inklusive etiketter för hushållsapparater och propparnas ampere.
Skapa konto

Jag är inte elektriker själv, men att byta till infällda dosor borde ju inte vara några större svårigheter. Såhär ser det ut i boxarna nu. Eluttagsdosor i rad bakom öppen väggpanel med synlig kabeldragning och installationsmaterial.
Skapa konto
Det är väl bara för mig att copy/paste i dom nya dosorna.

Eller om jag nu ska dra om allt direkt till proppskåpet, och ta bort boxarna helt, vilket jag tror du föreslog? Om det går och om det är det allra bästa, då får jag nog ta in elektriker för där vid propparna är jag lite allmänt skraj att göra något själv.
Men det är inte speciellt långt till skåpet En hand pekar på öppna eldosor i en vägg, med synliga kablar och installationslådor.
Skapa konto

Jag kan såklart fortsätta med att göra luckan också. Men jag ville bara väga mina alternativ först så jag inte ångrar mig halvvägs in.

Funderat lite till och tror jag kanske har en ny plan, orkade inte skriva ner hela allt, så jag filmade lite istället. Lite cringy med video haha jag vet, men förhoppningsvis lättare att förstå än om jag skriver.
Vad tror ni? :)

diskmaskin skall ha egen säkring

T tergo skrev:
diskmaskin skall ha egen säkring
Okej, då vet jag, tack!
Är det ok att kyl/frys nu kommer vara kopplade i vägguttag ur samma grupp som övriga kök? Eller ska de vara på egen säkring också?

det är okej med kyl och frys på samma grupp som andra förbrukare men man bör ha koll på hur mkt mer som går på dessa uttag. bästa för dig är nog en liten stund med en elektriker på plats.
en tanke jag får lite såhär snabbt är att man kan göra om ett rör från central till K-dosa till 3st 1-fas grupper / splitta 3 fas och då kanske till slut ha enbart 2 st K-dosor och fälla in dessa och leva med 2 doslock.
kanske går det att dra tråden vidare och slippa dosorna helt eller få ner antalet?

får du dit en elektriker så tar de oftast inte lång stund innan denne kommer med bra förslag

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J Johan_85 skrev:
det är okej med kyl och frys på samma grupp som andra förbrukare men man bör ha koll på hur mkt mer som går på dessa uttag. bästa för dig är nog en liten stund med en elektriker på plats.
en tanke jag får lite såhär snabbt är att man kan göra om ett rör från central till K-dosa till 3st 1-fas grupper / splitta 3 fas och då kanske till slut ha enbart 2 st K-dosor och fälla in dessa och leva med 2 doslock.
kanske går det att dra tråden vidare och slippa dosorna helt eller få ner antalet?

får du dit en elektriker så tar de oftast inte lång stund innan denne kommer med bra förslag
Det låter vettigt. Jag får ringa hit en elektriker helt enkelt.

Tack för hjälpen allihop!

Update:
Väggöppning i renoveringsprojekt med synliga elledningar och träreglar, utan kopplingsdosa.
Skapa konto

Ingen kopplingsdosa eller lucka behövs nu :)

• Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
perfekt =) bra det löste sig!

• Gilla
zlendish
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.