Byggahus.se

inbyggnadskabel?

1. Noramasen
    Byggnadsvårdare · Nivå 8
    Vi har tagit över ett torp med av troligtvis tidigare dragen ström. Och då jag ej får tag i densamma så vänder jag mig till någon ohemult duktig elektriker. Själv helt okunnig så....
    Frågan är kanske markant korkad, men jag gör ett försök ändå med denna självklart klargörande bild?:geek:
    Någon text på själva kabeln finns inte men jag kan nämna att den har ytterhölje av någon tunnare typ av plast, då man känner de innanför liggande kablarna. Och det är troligtvis 16 a. och gäller inkommande till skåpet. Utförandet är kanske runt millenniet Vi ska göra om väggen nu framöver så kanske det går bra att låta de fortfarande ligga inne i väggen. Själva skåpet kommer att byggas in lite snyggare -om det inte finns hinder för det också.;)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0088.jpeg

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Och din fråga är om man får bygga in den svarta kabeln som troligen är av typen EKKJ? Ja det får man. Men man bör fundera på sannolikheten att man vill byta kabeln i framtiden. Skåpet måste givetvis vara tillgängligt efter inbyggnaden.

3. Noramasen
    Byggnadsvårdare · Nivå 8
    Tackar för svaret och jag tänkte väl att det skulle så vara också, men tanken gick på annat med tanke på den som hade huset tidigare. Och framtiden i samband med detta är nog utöver min planerade vistelse och förhoppningsvis långt därefter också. Skåpet kommer att gömmas i en liten elskåpsapparaturskrubb enbart för det lilla elskåpet och göras tillgängligt enbart för elskåpsapparaturskrubbsinspektörer (Jobbigt ord) när någon säkring skjutit skarpt.

4. E
    Medlem · Nivå 23
    Varför inte bygga ett öppningsbart skåp över både matande kabel och centralen? Man ska försöka undvika att bygga in kablar. Inne i väggar använder man tråd och rör/slang.

5. Noramasen
    Byggnadsvårdare · Nivå 8
    Jodå visst kommer det att bli öppningsbart och det från golv och upp till taket. Och jag förstår vidden av att använda rör för att dra kabel i, men då det kommer att bli alltför omfattande arbete med att dra från utsida hus till detta skåps position, så väljer jag att låta den få finnas kvar ändå då den är tillåten för inbyggnad. Det där är typiska efterslängar man åker på efter att man tagit över efter en starkt begränsad förmåga. (Och vad ska då inte nästa ägare uttrycka:rolleyes:)