Elcentralen ska flyttas och de flesta kablar till/från centralen kommer dras om. I samband med det vill jag få det uppmärkt i båda ändar.
Vilka produkter använder ni för detta?
Detta verkar ligga nära tillhands, eller finns det något smartare?
https://www.elbutik.se/product.html/partex---pa-1/6-gul
Vilka produkter använder ni för detta?
Detta verkar ligga nära tillhands, eller finns det något smartare?
https://www.elbutik.se/product.html/partex---pa-1/6-gul
Partex är bra.
På mindre anläggningar kan du även skriva direkt på resp kabel med dessa.
https://modernelteknik.se/produkt/markskylt-sfx-m-11-60-st-pris-st-1327790000/
På mindre anläggningar kan du även skriva direkt på resp kabel med dessa.
https://modernelteknik.se/produkt/markskylt-sfx-m-11-60-st-pris-st-1327790000/
Vilken industri eller kontorsfastighet gäller det?MathiasS skrev:
Många har egna standarder för vad och hur det ska märkas.
Du menar väl inte hemma hos dig, man märker inte kablar i hemmen ...
Men när jag hamnar i sånt här så har jag för det mesta färdigtryckt kabel och partmärkning typ partex, jag kan kasta upp en bild i em, från dagens projekt.
För enstaka märkningar kan det hända lite av varje, någon gång bara tusch-penna på kabeln, dymo-lapp runt, lösa partex runt parter.
Men denna fleximarks-pryl använder jag nog mest, när det kommer till enstaka kabelmärkningar vid små ändringsarbeten eller att det glömts beställa någon.
Fleximarks
https://www.fleximarkshop.se/markprodukter-ny/markning/kabelmarkning/montorpaket-tang-rullle.html
De har väl en hel drös med olika grejer, material, bredder osv, jag har verkligen ingen koll på hela programmet, jag lånar en tång av min kund när jag gör jobb i dennes regi, så jag kör helt enkelt med det som de redan har, och har inte brytt mig om förut vad det finns mer att välja på.
Redigerat:
Ok, vi kan väl säga att jag har mitt hemmakontor i denna fastighet om det känns bättre så....så, det är en kontorsfastighet och det är min egen standard vi ska följa....
När jag tittar i en dosa vill jag se ett nr på matningen så att jag kan identifiera den tråden i elcentralen. Varken mer eller mindre. Man skulle kunna tänka sig dokumentation och märkning på en nivå till men det kommer jag inte orka, utan det får räcka med det jag ska dra om till elcentralen....
En sådan där märktång ser ju bra ut men verkar lite dyrt (?) för att användas ett par gånger bara...
När jag tittar i en dosa vill jag se ett nr på matningen så att jag kan identifiera den tråden i elcentralen. Varken mer eller mindre. Man skulle kunna tänka sig dokumentation och märkning på en nivå till men det kommer jag inte orka, utan det får räcka med det jag ska dra om till elcentralen....
En sådan där märktång ser ju bra ut men verkar lite dyrt (?) för att användas ett par gånger bara...
Man brukar märka uttag och strömbrytare och sånt utvändigt med vilken central och grupp (säkring) som strömförsörjer.
T.ex. en liten snygg graverad skylt, eller dymoremsa om det är snålare eller inte så noga, som då kan ha en text typ
A1BA gr.23
Så då får man leta rätt på central A1Ba och slå av säkring 23 för att stänga av strömmen.
Och A1BA är matad ifrån central A1B som i sin tur är matad från stigare/ställverksfack A1
(Med en viss reservation att jag har fel, jag är ingen stjärna på centralmärkningssystemet, fast jag försökt lära mig)
T.ex. en liten snygg graverad skylt, eller dymoremsa om det är snålare eller inte så noga, som då kan ha en text typ
A1BA gr.23
Så då får man leta rätt på central A1Ba och slå av säkring 23 för att stänga av strömmen.
Och A1BA är matad ifrån central A1B som i sin tur är matad från stigare/ställverksfack A1
(Med en viss reservation att jag har fel, jag är ingen stjärna på centralmärkningssystemet, fast jag försökt lära mig)
Det finns buntband med en "platta" som man ska skriva på med en vattenfast penna. Rätt billigt och enkelt. Typ den här https://www.seton-sakerhet.se/buntband-plats-etikett.html#ferme
Det finns naturligtvis andra mindre och större samt andra fabrikat.
Det finns naturligtvis andra mindre och större samt andra fabrikat.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Snacka om överarbetat.
Sätt en dymoremsa (den moderna sorten) insidan doslocket / brytarlocket så vet du vilken grupp det är.
Stylisten därmed nöjd
Hittar du fastråden i centralen så kommer de med nolla och skyddsjord, då har du identifierat alla trådar.
Protte
Sätt en dymoremsa (den moderna sorten) insidan doslocket / brytarlocket så vet du vilken grupp det är.
Stylisten därmed nöjd
Hittar du fastråden i centralen så kommer de med nolla och skyddsjord, då har du identifierat alla trådar.
Protte
Finns tyvärr ingen bra lösning för det. Partex har ju en skrivare som. Klarar att skriva en hel drös med storlekar.
Jag skulle köpt Partex som är färdigmonterad på stickan.
Själv gillar jag att överdriva saken och var sak har sin plats.
Jag skulle köpt Partex som är färdigmonterad på stickan.
Själv gillar jag att överdriva saken och var sak har sin plats.
Jo jag såg just din låda och funderade på om jag skulle försöka sno den medan du sover eller om jag ändå skulle köpa något själv.
Det som också skulle funka är en vanlig skyltprofil som jag sedan skriver ut en etikett till med etikettskrivaren. Då räcker det med en sorts Partex för ansluten ledning. Vilken partex sort är det då? Det verkar finnas både öppna och stängda...?
https://www.storel.se/sto/Produktkatalog/Säkringar,-centraler,-laddstationer,-skåp,-elfördelning-(20-29)/29---Kopplingsplintar,-kontaktdon,-kanaler-och-märkmateriel/Märkning/Skyltprofiler/Skyltprofil-HCR-13/p/2978072?prevPageNumber=0
Det som också skulle funka är en vanlig skyltprofil som jag sedan skriver ut en etikett till med etikettskrivaren. Då räcker det med en sorts Partex för ansluten ledning. Vilken partex sort är det då? Det verkar finnas både öppna och stängda...?
https://www.storel.se/sto/Produktkatalog/Säkringar,-centraler,-laddstationer,-skåp,-elfördelning-(20-29)/29---Kopplingsplintar,-kontaktdon,-kanaler-och-märkmateriel/Märkning/Skyltprofiler/Skyltprofil-HCR-13/p/2978072?prevPageNumber=0
Hehe. Förut hade jag 2 st mini systainers men eftersom jag aldrig använder kabel över 2.5mm2 så kändes det onödigt att ha 6mm2 partex så fick bli en ny där det är mer samlat.
L1, l2, l3 får räcka.
Öppna sätter man bara i centraler där man inte kan eller vill bryta strömmen. Vid byte utav central så åker dom av.
Det du länkade är helt klart det snyggaste. Om man inte vill köra med stansade rostfria med då snackar vi överkurs
L1, l2, l3 får räcka.
Öppna sätter man bara i centraler där man inte kan eller vill bryta strömmen. Vid byte utav central så åker dom av.
Det du länkade är helt klart det snyggaste. Om man inte vill köra med stansade rostfria med då snackar vi överkurs
MathiasS, för lite grövre saker som rör/kabel kan man med fördel använda buntband som är försedd med en "flagga" av den här typen och skriva med en märkpenna.
https://buntband.nu/produkter/atie-aims-markningsbara-buntband/
https://www.google.com/shopping/pro...f1Ex8b65tqYL0JlIqGEaAkbWEALw_wcB,gclsrc:aw.ds
https://buntband.nu/produkter/atie-aims-markningsbara-buntband/
https://www.google.com/shopping/pro...f1Ex8b65tqYL0JlIqGEaAkbWEALw_wcB,gclsrc:aw.ds
Vanliga små (slutna) Partex går att trä upp på ett litet buntband som sätts runt en kabel eller trådbunt.
PA02
PA1
PA2
Är bara olika stora, den första i listan är minst. PA1 skulle jag föreslå, diameter 2,5 - 5,0 mm, area 1,5 - 4 mm²
PA02
PA1
PA2
Är bara olika stora, den första i listan är minst. PA1 skulle jag föreslå, diameter 2,5 - 5,0 mm, area 1,5 - 4 mm²
