3 427 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Byggcentral direkt efter elmätare
Hej behöver lite elsupport
Jag tänkte riva ut min säkrings central i huset då den är ivägen och ersätta tillfälligt med en byggcentral.
Från elmätaren kommer ju 3 faser och en pen ledare.
Har koll på att man delar upp pen ledaren till jord och nolla i säkrings centralen, men här behöver jag koppla in en 3fas kontakt direkt efter mätaren.
Hur koppla?
//Tom
Jag tänkte riva ut min säkrings central i huset då den är ivägen och ersätta tillfälligt med en byggcentral.
Från elmätaren kommer ju 3 faser och en pen ledare.
Har koll på att man delar upp pen ledaren till jord och nolla i säkrings centralen, men här behöver jag koppla in en 3fas kontakt direkt efter mätaren.
Hur koppla?
//Tom
Uppdelningen av PEN i separat PE och N är inte mer komplicerat eller märkvärdigare än att man ansluter både PE och N till PEN. I en elcentral går ofta den N-ledaren sedan igenom jordfelsbrytaren på väg till N-plinten. Det förvirrar många och får dem att tro att jordfelsbrytaren har med uppdelningen att göra men det har den inte.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Fast det har den ju, uppdelningen PE/N Sker men fortfarande samma punkt.O Steamboy skrev:Uppdelningen av PEN i separat PE och N är inte mer komplicerat eller märkvärdigare än att man ansluter både PE och N till PEN. I en elcentral går ofta den N-ledaren sedan igenom jordfelsbrytaren på väg till N-plinten. Det förvirrar många och får dem att tro att jordfelsbrytaren har med uppdelningen att göra men det har den inte.
När en JFB i installeras så splittas den.
Ja fortfarande samma ledare innan JFB men efter är det annat.
Du har fel. Övergången från TN-C till TN-S sker innan jordfelsbrytaren och är en förutsättning för att du över huvudet taget skall kunna installera den, inte tvärt om. Om du struntar i att sätta dit jordfelsbrytaren och ansluter N-ledaren från PEN direkt till N-plinten så har du likväl gjort en uppdelning och övergång från TN-C till TN-S. Mer tydligt att jordfelsbrytaren inte med saken att göra kan det inte bli.
Intressant men ingen som kan svara på frågan jag ställde
Hur kopplar jag in en 3fas kontakt direkt från elmätarens utgångar?
Hur kopplar jag in en 3fas kontakt direkt från elmätarens utgångar?
Bästa svaret
Eftersom det kommer 4 st 10 mm2 =3 faser+PEN så kopplas dessa till ett 3 fas uttag med PEN kopplad till skyddsjordstifter tillsammans med en bygel till nollstiftet, detta är övergången mellan TN-C till TN-S i din tillfälliga bygganläggning. I byggcentralen passerar sedan nollan genom JFB.
Tokigt nog går det med dagens förordningar knappt att göra det Du vill göra (korrekt).
Jo, kanske, om Du sätter ett 63-A uttag.
Alla uttag under 63A skall skyddas av jordfelsbrytare. Och om det är "tillfällig anläggning" skall alla uttag skyddas, oavsett storlek.
Det innebär att Du enligt förordningen MÅSTE ha en fast låda efter centralen, med en jordfelsbrytare i, för att skydda uttaget som har 1 m gummikabel till byggcentralen med jordflesbrytare i
((
Om däremot byggcentralen inte har en kontakt för inmatning, utan en fast ansluten kabel, då går det bra. I ditt fall kunde den kabeln vara 4-ledare (3 faser + PEN, minst 10 mm²) eller 5-ledare (3 faser + PE + N). PE + N ansluts då tillsammans till den 4:e plinten från din inkommande låda.
Fritt efter tyskan; Varför skall man göra något enkelt, när man med teknik kan göra det så underbart komplicerat?"
Jo, kanske, om Du sätter ett 63-A uttag.
Alla uttag under 63A skall skyddas av jordfelsbrytare. Och om det är "tillfällig anläggning" skall alla uttag skyddas, oavsett storlek.
Det innebär att Du enligt förordningen MÅSTE ha en fast låda efter centralen, med en jordfelsbrytare i, för att skydda uttaget som har 1 m gummikabel till byggcentralen med jordflesbrytare i
Om däremot byggcentralen inte har en kontakt för inmatning, utan en fast ansluten kabel, då går det bra. I ditt fall kunde den kabeln vara 4-ledare (3 faser + PEN, minst 10 mm²) eller 5-ledare (3 faser + PE + N). PE + N ansluts då tillsammans till den 4:e plinten från din inkommande låda.
Fritt efter tyskan; Varför skall man göra något enkelt, när man med teknik kan göra det så underbart komplicerat?"
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Ska det göras helt korrekt ser jag två alternativ.
- Montera en JFB och ett CEE-uttag vid mätarskåpet.
- Använd en kabel, fyra ledare med minsta arean 10 mm² fast ansluten både vid mätare och i byggcentral, vilket kräver en byggcentral avsedd för fast anslutning.
Att försöka komma runt kravet på JFB genom att använda 63 A-uttag ser jag inte som en bra lösning. Då kan man lika gärna vidta åtgärder som förhindrar att uttaget används till annat än byggcentralen, typ "hänglås". Och gör för böveln inga byglingar i uttaget!
- Montera en JFB och ett CEE-uttag vid mätarskåpet.
- Använd en kabel, fyra ledare med minsta arean 10 mm² fast ansluten både vid mätare och i byggcentral, vilket kräver en byggcentral avsedd för fast anslutning.
Att försöka komma runt kravet på JFB genom att använda 63 A-uttag ser jag inte som en bra lösning. Då kan man lika gärna vidta åtgärder som förhindrar att uttaget används till annat än byggcentralen, typ "hänglås". Och gör för böveln inga byglingar i uttaget!
Jag hade nog hellre valt en minikapsling för 4 moduler och tryckt in en JFB i den. Uppdelningen mellan PEN och PE+N hade jag gjort på en Jordskena avsedd för kapslingen som altlså passar uppe/nere/vid sidan av JFBn, för att undvika en onödigt stor kapsling. Bäst är kanske en sån enstaka grön plint med dubbla skruvar på alla poler men då måste man ha en kapsling som har en modul fritt under framsidan på någon sida om JFBn (eller en större kapsling).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Tyvärr saknar den uttagscentralen en JFB.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Du har rättO Steamboy skrev:Du har fel. Övergången från TN-C till TN-S sker innan jordfelsbrytaren och är en förutsättning för att du över huvudet taget skall kunna installera den, inte tvärt om. Om du struntar i att sätta dit jordfelsbrytaren och ansluter N-ledaren från PEN direkt till N-plinten så har du likväl gjort en uppdelning och övergång från TN-C till TN-S. Mer tydligt att jordfelsbrytaren inte med saken att göra kan det inte bli.
Klicka här för att svara