Jag är inte själv elektriker men jag jobbade kort tid på ett elnätsbolag (med mätarfrågor) och då har jag för mig att de pratade om papperskabel. Denna kabel skulle alltså ha ett impregnerat pappershölje och vara fylld med någon form av olja, jag antar av isoleringsskäl.
Sen tror jag också att de nämnde att vissa av den gamla sortens papperskabel hade en riktigt otrevlig (giftig) fyllning men som tur var så var den tydligen inte så vanlig, i alla fall inte i vårt område.
Sen tror jag också att de nämnde att vissa av den gamla sortens papperskabel hade en riktigt otrevlig (giftig) fyllning men som tur var så var den tydligen inte så vanlig, i alla fall inte i vårt område.
Det är väl PCB olja det kan vara.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Fast vad är det för kabel vi ser då? Svårt med proportioner och vad man ser i övrigt? matning till hus eller bara ett uttag eller vad?
Papperskablar är fortfarande inte helt ovanliga. Så länge oljan är kvar och man inte rör dem så fungerar de bra. Din kabel verkar dock inte må så bra, den utläckta oljan kan innehålla PCB.
Är det serviskabeln som går in till din elmätare inomhus så är det elnätsägarens kabel. Ägogränsen går div mätaren.
Ta in en elektriker för att byta om det är din kabel eller meddela nätägaren om det är deras kabel.
Är det serviskabeln som går in till din elmätare inomhus så är det elnätsägarens kabel. Ägogränsen går div mätaren.
Ta in en elektriker för att byta om det är din kabel eller meddela nätägaren om det är deras kabel.
Jag fick utbildning 1990 och då hittade vi en sådan kabel i skolans förråd. Läraren sa att det var det mest värdefulla i hela förrådet eftersom den var så ovanlig (gammal). Det kallas oljeimpregegnerad blypapperskabel. Den är gammal och ömtålig.
Antingen är det olja heller bränt/sot.
Oavsett vilket det är så är det ju dags att byta ut, har oljan läckt ut vilket troligen större delen har gjort här så ska den bytas.
Är det bränt/sot så är det ju VERKLIGEN dags o byta, innan det behövs göras ett nybygge.
Oavsett vilket det är så är det ju dags att byta ut, har oljan läckt ut vilket troligen större delen har gjort här så ska den bytas.
Är det bränt/sot så är det ju VERKLIGEN dags o byta, innan det behövs göras ett nybygge.
Gnäll,!!!M Maledictus skrev:Jag är inte själv elektriker men jag jobbade kort tid på ett elnätsbolag (med mätarfrågor) och då har jag för mig att de pratade om papperskabel. Denna kabel skulle alltså ha ett impregnerat pappershölje och vara fylld med någon form av olja, jag antar av isoleringsskäl.
Sen tror jag också att de nämnde att vissa av den gamla sortens papperskabel hade en riktigt otrevlig (giftig) fyllning men som tur var så var den tydligen inte så vanlig, i alla fall inte i vårt område.
Mnja, nu vill jag vara "petimeter".
Det finns olje-papperskabel, och så finns det vaselinimpregnerad papperskabel.
Olje-kabel har en särskild kanal där tunn olja sprids längs kabeln, förekommer till exempel på undervattenskablar, kablar för stora vertikala nivåskillnader etc. Dessa har (givetvis) tätningar i båda ändar, och i den övre änden ett expansionskärl, med möjlighet att fylla på mer olja.
I de mest extrema fallen förekommer pumpning av tunn olja längs kabeln, för att bidra med kylning.
Isoleringen är papper som lindats runt ledarna, och runt det ett hölje av av bly, som är helt tätt. Kabeln kan sedan på utsidan även ha ett lager svart (asfaltimpregnerad) crepe-papper och dubbla stålband som yttre skydd för blyet.
Sådan "oljekabel" använd(e)s i tung distribution, gruvor etc, samt för högre spänningar vid höga effektöverföringar.
Vaselin-kabel är i princip samma sak, men ingen kanal för att impregneringen skall kunna flytta på sig längs kabeln. Det är en rejäl kladd-dos vaselin runt alla ledare, som är lindade med papper, sk. kraftpapper.
Ett blyhölje för tätheten, och (utomhus främst) stålband som mekaniskt skydd.
I vardera änden, och vid eventuella skarvar gjutningar, förr ofta med beck/kabelmassa, dvs tjock svart sak som är glas-hård vid 50 grader, men flyter fint vid 300.
Denna typ av kabel var helt dominerande till villor, lyktstolpar etc ända fram tills PVC-plasten tog över, säg ca. 1965.
Det är goda chanser att det är en sådan kabel Du ser, och att blymanteln skadats så att impregnering läckt ut. Kabeln behöver då bytas, i alla fall någon meter på var sida om skadan.
Rent tekniskt finns det inga orsaker att av åldersskäl byta kabeln, bara gjutningarna är täta och skador inte föreligger. Pappersisoleringen är bättre än modern plast, tål högre drifttemperatur bland annat.
Däremot var det vanligt med 3-ledare, och att jord/PEN gick i blymanteln, som relativt lätt kan få skador/avbrott om en kabel behöver flyttas på. Anslutning skall ske genom att linda en koppartråd runt blyhöljet och sedan "smet-löda" fast den.
Om detta gäller är "byt hela kabellängden" absolut att föredra. Bly-mantel-jordar har ställt till med en del problem, läs: livsfara, genom åren.
Det finns olje-papperskabel, och så finns det vaselinimpregnerad papperskabel.
Olje-kabel har en särskild kanal där tunn olja sprids längs kabeln, förekommer till exempel på undervattenskablar, kablar för stora vertikala nivåskillnader etc. Dessa har (givetvis) tätningar i båda ändar, och i den övre änden ett expansionskärl, med möjlighet att fylla på mer olja.
I de mest extrema fallen förekommer pumpning av tunn olja längs kabeln, för att bidra med kylning.
Isoleringen är papper som lindats runt ledarna, och runt det ett hölje av av bly, som är helt tätt. Kabeln kan sedan på utsidan även ha ett lager svart (asfaltimpregnerad) crepe-papper och dubbla stålband som yttre skydd för blyet.
Sådan "oljekabel" använd(e)s i tung distribution, gruvor etc, samt för högre spänningar vid höga effektöverföringar.
Vaselin-kabel är i princip samma sak, men ingen kanal för att impregneringen skall kunna flytta på sig längs kabeln. Det är en rejäl kladd-dos vaselin runt alla ledare, som är lindade med papper, sk. kraftpapper.
Ett blyhölje för tätheten, och (utomhus främst) stålband som mekaniskt skydd.
I vardera änden, och vid eventuella skarvar gjutningar, förr ofta med beck/kabelmassa, dvs tjock svart sak som är glas-hård vid 50 grader, men flyter fint vid 300.
Denna typ av kabel var helt dominerande till villor, lyktstolpar etc ända fram tills PVC-plasten tog över, säg ca. 1965.
Det är goda chanser att det är en sådan kabel Du ser, och att blymanteln skadats så att impregnering läckt ut. Kabeln behöver då bytas, i alla fall någon meter på var sida om skadan.
Rent tekniskt finns det inga orsaker att av åldersskäl byta kabeln, bara gjutningarna är täta och skador inte föreligger. Pappersisoleringen är bättre än modern plast, tål högre drifttemperatur bland annat.
Däremot var det vanligt med 3-ledare, och att jord/PEN gick i blymanteln, som relativt lätt kan få skador/avbrott om en kabel behöver flyttas på. Anslutning skall ske genom att linda en koppartråd runt blyhöljet och sedan "smet-löda" fast den.
Om detta gäller är "byt hela kabellängden" absolut att föredra. Bly-mantel-jordar har ställt till med en del problem, läs: livsfara, genom åren.
Produkter som diskuteras: "stålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Du skriver att det är nätägarens ansvar fram till elmätaren. Min serviskabeln passerar torpargrunden där det sitter ett säkringsskåp och därefter till elmätaren där det sitter tre huvudsäkringar. Eftersom jag har svårt att komma ner under huset, det är kryphöjd, så kontaktade jag nätägaren när jag hade en trasig säkring men man hävdade bestämt att man inte hade ansvar till elmätaren!T toolman77 skrev:Papperskablar är fortfarande inte helt ovanliga. Så länge oljan är kvar och man inte rör dem så fungerar de bra. Din kabel verkar dock inte må så bra, den utläckta oljan kan innehålla PCB.
Är det serviskabeln som går in till din elmätare inomhus så är det elnätsägarens kabel. Ägogränsen går div mätaren.
Ta in en elektriker för att byta om det är din kabel eller meddela nätägaren om det är deras kabel.
