Hej,
Jag behöver lite hjälp med hur jag ska koppla in en enfasmotor. Har kopplat trefasmotorer förut, men denna var högst oklar. Jag bifogar några bilder för att lättare visa.
Jag behöver lite hjälp med hur jag ska koppla in en enfasmotor. Har kopplat trefasmotorer förut, men denna var högst oklar. Jag bifogar några bilder för att lättare visa.
Det behövs lite mer information om någon skall kunna hjälpa Dig!
Går det 2 kablar från anslutningsplinten som Du har bild på?
Vart går de - rimligtvis den ena till "inkommande" (stickpropp, strömbrytare, relä, ...) och den andra till en kondensator, en rund burk med 2 anslutningar, och kanske en skyddsjord om det är en plåtkapsel inblandad.
Kanske en sökning på Internet också kan hjälpa - jag behöver skriva ungefär halva sökrutan för att få upp en bra fras... "How to connect a single phase motor..." (Det finns massor av filmer på temat), men även vanlig info-text om man söker med Google eller motsvarande.
Och där hittar jag denna film:
https://www.youtube.com/watch?v=5sVNy4jADeI
Där pratar de om en motor som har en "centrifugalkontakt" - en strömbrytare som öppnas (bryter) när motorns axel snurrar tillräckligt fort, men gör kontakt när den står stilla. Alla motorer har inte någon sådan, och då har man oftast bara en kondensator, som är en kompromiss - ger slöare start och lite andra krav på lindningen, men funkar det med.
Går det 2 kablar från anslutningsplinten som Du har bild på?
Vart går de - rimligtvis den ena till "inkommande" (stickpropp, strömbrytare, relä, ...) och den andra till en kondensator, en rund burk med 2 anslutningar, och kanske en skyddsjord om det är en plåtkapsel inblandad.
Kanske en sökning på Internet också kan hjälpa - jag behöver skriva ungefär halva sökrutan för att få upp en bra fras... "How to connect a single phase motor..." (Det finns massor av filmer på temat), men även vanlig info-text om man söker med Google eller motsvarande.
Och där hittar jag denna film:
Där pratar de om en motor som har en "centrifugalkontakt" - en strömbrytare som öppnas (bryter) när motorns axel snurrar tillräckligt fort, men gör kontakt när den står stilla. Alla motorer har inte någon sådan, och då har man oftast bara en kondensator, som är en kompromiss - ger slöare start och lite andra krav på lindningen, men funkar det med.
Det som visas på plinten går dålig ihop med vad som står på skylten. Enligt skylten är det typen Soltorp skriver om med två kondensatorer och där ena kopplas ur efter start tex med centrifugalbrytare eller relä som indikerar ström eller manuell omkopplare. Bilden på plinten blecken där och märkning på ledarna ner i motorn pekar mer mot en standard trefasmotor.burbas skrev:
Så för att kunna säga något vettigt ta i så fall fler bilder på helheten och som sagt leta upp kondingarna var de sitter. Vad är den tänkt att driva och var den inte kopplad tidigare på något sätt?
Det är en centrifugalbrytare innuti. Motorn är för att driva en motorsågskedja till en solosåg. När jag fick den var den kopplad som en Y-kopplad 3-fas motor så tänkte inte mer på det. Dock så får jag ett visst brummande i den och sedan så tenderar proppen att gå när jag startar den (Inte alltid, men tillräckligt för att vara ett problem). Såg sedan typskylten och tänkte att det nog var bäst att undersöka vidare.
Det går in sex kablar i motorn (tre på varsin sida av plinten). Om jag kommer ihåg rätt nu så gick ett kabelpar upp centrifugalbrytaren. Sitter kondensatorn vanligtvis innuti motorblocket? Renoverade den i vintras då lagrena hade fastnat, men kan inte komma ihåg att jag såg någon kondensator.
Det går in sex kablar i motorn (tre på varsin sida av plinten). Om jag kommer ihåg rätt nu så gick ett kabelpar upp centrifugalbrytaren. Sitter kondensatorn vanligtvis innuti motorblocket? Renoverade den i vintras då lagrena hade fastnat, men kan inte komma ihåg att jag såg någon kondensator.
Har du kört på trefas är det stor risk att den tagit skada. Har du sett var brytarens anslutningar tar vägen? Det bör vara två av de sex plintarna och sen de två lindningarna till de andra fyra skruvarna. Har du något att mäta med kolla motståndet mellan de olika plintarna med blecken borta. På två par bör du få värden som tyder på att lindningarna ligger där och mot den där ev brytaren sitter i så fall troligtvis öppen krets eller ren kortslutning. (Finns brytaren med mot plinten kan det vara den som orsakar att proppen går när den egentligen ska koppla förbi startkondensatorn när varvet är uppe.)
Kondensatorerna är som Soltorp skrev små cylindrar i ditt fall som små sprayburkar med en tvåledaranslutning. Inget som ryms inom motorn normalt sett och i ditt fall ska det vara två också enligt skylten 50 uF drift och 300 uF start.
Kondensatorerna är som Soltorp skrev små cylindrar i ditt fall som små sprayburkar med en tvåledaranslutning. Inget som ryms inom motorn normalt sett och i ditt fall ska det vara två också enligt skylten 50 uF drift och 300 uF start.
Vad är det på plinten som pekar på en standard trefasmotor? De brukar väl vara märkta U/V/W medan den här är märkt Z/U/V.
Varför är det ens en enfasmotor? Hade det inte varit vettigare med en trefasmotor vid den där effekten? Tänkt för marknad där det bara finns enfas?
Jordledaren bör anslutas, varför är den loss?
Varför är det ens en enfasmotor? Hade det inte varit vettigare med en trefasmotor vid den där effekten? Tänkt för marknad där det bara finns enfas?
Jordledaren bör anslutas, varför är den loss?
Det enda som i sig pekar på det är hur ledarna är märkta parvis med index 1-2 och hur då U1-2, V1-2, Z1-2 ligger på plinten enligt standard för att möjliggöra Y- och D-koppling på vanligt sätt med blecken. En sak som standardmässigt däremot pekar mot enfasmotor som ju även skylten visar är just Z1-2 som ska indikera hjälplindning (-> enfas). Någon har väl misstagit sig här och lagt blecken för Y och sen kört på med trefas. Det är ju galet i sig men ändå till viss del funktionellt dvs man matar de två för 90 grader lagda lindningarna med 120 graders fasförskjutning och får ett pulserande men dock riktat moment.
Självklart hade det vid den effekten varit bäst med trefas, kanske tänkt som sagt för andra marknader eller drift med små elverk etc.
Självklart hade det vid den effekten varit bäst med trefas, kanske tänkt som sagt för andra marknader eller drift med små elverk etc.
Man kan ana att sågen har en historia. Kanske någon tagit bort några trasiga eller ”onödiga” prylar från motorn?
Kan kondensatorerna ha suttit i lådan med kopplingsplinten?
ML100LA-4 2,2KW 230V B5, datablad, ritningar, reservdelar.
Reservdelslistan till motorn innehåller inte några kondensatorer.
Men de finns listade i produktkatalogen
Beskrivning av kopplingsplint enligt Busck, Low voltade motors... manual.
Kan kondensatorerna ha suttit i lådan med kopplingsplinten?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ML100LA-4 2,2KW 230V B5, datablad, ritningar, reservdelar.
Reservdelslistan till motorn innehåller inte några kondensatorer.
Men de finns listade i produktkatalogen
Logga in
Skapa konto
Beskrivning av kopplingsplint enligt Busck, Low voltade motors... manual.
Logga in
Skapa konto
En av länkarna fungerade visst inte, men det går att hitta dit från https://www.busck.se/
Nu länkar "motor manual" till 3-fasare.
Men om man söker så kan man hitta "säljblad" för BUSCK MK och ML-serierna (TS bild visar en ML100)
https://www.busck.se/en/product_categories/single-phase/
Via en meny skall man kunna få upp "connections" men jag får inte länken att funka hos mig.
Dock, längst ner på databladet står kontaktinfo till BUSCK
Busck & Co AB
Gamla Riksvägen 14
S-428 32 Kållered
Sweden
Phone number+46 31–87 09 00
E-mail info@busck.se
Det står också att de har "ändrade öppettider" bla. nationaldagen 2020-06-06, det är med andra ord en aktuell sida, och inte något som gällde 2003!
Du kan säkert ringa och få hjälp med att få fram kopplingsschema, och kanske besked om hur Du kan mäta upp om motorn är hel/trasig efter att förra ägaren kopplat enligt "friskt kopplat - hälften brunnet". Du kan nog få pris på en ny motor också, eller reservdelar (kondensatorer)...
Men om man söker så kan man hitta "säljblad" för BUSCK MK och ML-serierna (TS bild visar en ML100)
https://www.busck.se/en/product_categories/single-phase/
Via en meny skall man kunna få upp "connections" men jag får inte länken att funka hos mig.
Dock, längst ner på databladet står kontaktinfo till BUSCK
Busck & Co AB
Gamla Riksvägen 14
S-428 32 Kållered
Sweden
Phone number+46 31–87 09 00
E-mail info@busck.se
Det står också att de har "ändrade öppettider" bla. nationaldagen 2020-06-06, det är med andra ord en aktuell sida, och inte något som gällde 2003!
Du kan säkert ringa och få hjälp med att få fram kopplingsschema, och kanske besked om hur Du kan mäta upp om motorn är hel/trasig efter att förra ägaren kopplat enligt "friskt kopplat - hälften brunnet". Du kan nog få pris på en ny motor också, eller reservdelar (kondensatorer)...
LOW VOLTAGE MOTORS
Installation, operation, maintenance and safety manual
3.9 Wiring
1a bilden visar 3-fas, andra och tredje visar 1-fas motorer av typer med drift respektive drift och start-kondensator
Lite sparsamt beskrivet
Installation, operation, maintenance and safety manual
3.9 Wiring
1a bilden visar 3-fas, andra och tredje visar 1-fas motorer av typer med drift respektive drift och start-kondensator
Lite sparsamt beskrivet
Med bilden blackarrow lagt in bör det ligga så här på plintarna med de två lindningarna och brytaren. Just brytaren har ju fått lite påfrestningar när det varit kopplat med trefas Y. Spänningen i sig över lindningarna har inte varit så överdrivet fel när brytaren väl aktiverats om motorn startat men skadar ju inta att enkelt mäta upp dem innan man skaffar relativt dyra kondensatorer. Är allt helt kan du ju glädja dig åt betydligt bättre kapacitet på sågen sen.
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Jag skulle, som jag skrev förut, först fråga om hur jag kan kontrollmäta, innan kondensatorer köps.
Om man verkligen har 3-fasmatat motorplinten med Y-koppling på plinten och 3 faser så har man:
1) kört 230V rakt på körlindningen, vilket är precis vad den är gjord för ==> inget problem
2) kört 230V rakt på hjälplindningen, vilket den troligen INTE är gjord för. Hjälplindningen skall normalt vara seriekopplad med 9 ohm under starten och med 63 ohm under drift (det är det "motstånd" kondensatorerna ger upphov till). Anta att lindningen i sig kan ligga runt 25 ohm, då är spänningen över lindningen (kortvarigt) under starten 170V, och under drift 65V. Lindningen kan ha överlevt om man bara lyckats göra korta prov, men det är en chansning. Hjälplindningar görs normalt "klent dimensionerade" - lagom för att tåla det de är avsedda för, det ger mer plats (mekaniskt) i motorn för huvudlindningen. ==> möjligt problem
3a) kontakten i centrifuglakopplingen har fått 230V rakt på sig (direkt kortslutning av fas-nolla) under förutsättning att motorn varit ansluten med 5-ledare, och att nollan kopplats till Y-punkten - med full kortslutningsström tills säkringen löst. Om Du har tur så har säkringen löst innan motorn kommit upp i varv och brytaren försökt bryta kortslutningsström (vilket bör vara minst 50A även om det varit lång skarvsladd och "på landet"). Om brytaren i motorn kom först har jag svårt att tro att den överlevt. Den är då troligen ihopbränd, och kommer att ge kontakt även när motorn är uppe i fullt varv. Kanske går den att byta (om Du redan bytt lager vet Du ju hur Du skall demontera/montera motorn) om Du köper en reservdel. ==> uppenbar risk för problem
3b) kontakten i centrifugalkopplingen har fått 400V nästan rakt på sig under förutsättning att motorn varit ansluten med 4-ledare, där nollan inte kopplats in till Y-punkten. Centrifugalkontakten har då varit ansluten till 2 faser och seriekopplad med huvudlindningen, som kanske kan vara på 2,5 ohm, men resulterande ström bör ligga runt 50 - 100A, (160A vid "stum" matning, men lägre med lång skarvsladd/svagt elnät) dvs verkan är lika illa som i 3a. ==> uppenbar risk för problem
MEN kolla först vad en likadan ersättningsmotor, ny komplett, kostar och jämför med reservdelarna! Motorer är inte några dyra djur nuförtiden, de masstillverkas maskinellt i lågprisländer, reservdelar hanteras i liten omfattning...
Om man verkligen har 3-fasmatat motorplinten med Y-koppling på plinten och 3 faser så har man:
1) kört 230V rakt på körlindningen, vilket är precis vad den är gjord för ==> inget problem
2) kört 230V rakt på hjälplindningen, vilket den troligen INTE är gjord för. Hjälplindningen skall normalt vara seriekopplad med 9 ohm under starten och med 63 ohm under drift (det är det "motstånd" kondensatorerna ger upphov till). Anta att lindningen i sig kan ligga runt 25 ohm, då är spänningen över lindningen (kortvarigt) under starten 170V, och under drift 65V. Lindningen kan ha överlevt om man bara lyckats göra korta prov, men det är en chansning. Hjälplindningar görs normalt "klent dimensionerade" - lagom för att tåla det de är avsedda för, det ger mer plats (mekaniskt) i motorn för huvudlindningen. ==> möjligt problem
3a) kontakten i centrifuglakopplingen har fått 230V rakt på sig (direkt kortslutning av fas-nolla) under förutsättning att motorn varit ansluten med 5-ledare, och att nollan kopplats till Y-punkten - med full kortslutningsström tills säkringen löst. Om Du har tur så har säkringen löst innan motorn kommit upp i varv och brytaren försökt bryta kortslutningsström (vilket bör vara minst 50A även om det varit lång skarvsladd och "på landet"). Om brytaren i motorn kom först har jag svårt att tro att den överlevt. Den är då troligen ihopbränd, och kommer att ge kontakt även när motorn är uppe i fullt varv. Kanske går den att byta (om Du redan bytt lager vet Du ju hur Du skall demontera/montera motorn) om Du köper en reservdel. ==> uppenbar risk för problem
3b) kontakten i centrifugalkopplingen har fått 400V nästan rakt på sig under förutsättning att motorn varit ansluten med 4-ledare, där nollan inte kopplats in till Y-punkten. Centrifugalkontakten har då varit ansluten till 2 faser och seriekopplad med huvudlindningen, som kanske kan vara på 2,5 ohm, men resulterande ström bör ligga runt 50 - 100A, (160A vid "stum" matning, men lägre med lång skarvsladd/svagt elnät) dvs verkan är lika illa som i 3a. ==> uppenbar risk för problem
MEN kolla först vad en likadan ersättningsmotor, ny komplett, kostar och jämför med reservdelarna! Motorer är inte några dyra djur nuförtiden, de masstillverkas maskinellt i lågprisländer, reservdelar hanteras i liten omfattning...