Hej!
står i begrepp att planera avlopp från huvudbyggnad till anslutning (70-80 meter), måste även dra el, gissar 3-fas, till anslutningen för pump (tryckavlopp från fastighetsgräns).
Finns det någon längdbegränsning på denna elledning? (Måste jag bygga en elcentral vid pumpen?)
Anledningen att jag frågar är att fastigheten ligger inom strandskydd och i så fall måste jag söka dispens för elcentralen (antar jag).

Tobias

Nejdå, en ledning kan i princip vara hur lång som helst bara arean är tillräcklig. För att kunna räkna behöver vi veta total effekt på utrustningen vid avloppet, om det är enfas eller trefas, och förimpedansen i matande punkt. 80 meter ska inte vara orimligt om inte pumpen kräver flera kW.

Om det bara är en ensam pump behövs ingen elcentral. Men om det är en trefaspump och du samtidigt vill ha belysning och enfasuttag så krävs en liten elcentral. Men jag ser inte riktigt skillnaden mot den "arbetsbrytare" som man brukar vilja ha till pumpen map strandskydd.

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
Ja, det jag tänkte på var om det fanns några begränsande elsäkerhetsregler/föreskrifter.

Nej, inte så länge som den är korrekt dimensionerad. Det finns inga absoluta maximala mätetal på själva längden.
Men sedan får man inte dra en ledning över annans mark etc men det en annan fråga.

Ja längden begränsas av utlösningsvilkor och spänningsfall. Det brukar även tillhöra ett apparatskåp för styrningen av pumpen. Så vill man ha det inomhus måste du dra min 2 ledningar eller sätta styrskåpet vid brunnen. Beroende på hur styrskåpet är byggt kan du behöva en central men det går inte svara på innan vi vet vilka grejer du ska använda.

Och för ett apparatskåp vid pumpen behöver jag inte dispens från strandskydd eller?

Det kan jag aldrig tänka mig, vill du ha ett lite diskretare så kan du använda ett markskåp.

• Gilla
TUT Lindblon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.