Hej,

Har köpt dosor med justerbart djup på ringen,bara att jag fattar inte riktigt hur man får ringen att flyttas ut då dosan sitter lite för djupt. Är säkert logiskt men förstår inte, den sitter fast.

är det schneiders dosor så är den gröna ringen gängad

• Gilla
gertgert och 2 till
  • Laddar…
Vrid motsols, kan sitta hårt, jag brukar stoppa in en skruvmejsel eller liknande i ett av hålen så blir det lättare att få kraft.

Man kan behöva lossa lite på dosskruvarna.

B bonnen skrev:
är det schneiders dosor så är den gröna ringen gängad
Kan va blå också ;)

Om vi fortsätter att gissa på Schneider VP-2 så passar en 45x45 mm regel perfekt i ringen för att skruva.

• Gilla
Duttarmajster och 2 till
  • Laddar…
Ahh nu fick jag till det! Tack

A
Bernieberg Bernieberg skrev:
Om vi fortsätter att gissa på Schneider VP-2 så passar en 45x45 mm regel perfekt i ringen för att skruva.
Bra tips! Jag jobbar en hel del med vp-2, men har aldrig tänkt på att köra in en regelstump för att justera ringen. Det ska jag komma ihåg nästa gång det är trögskruvat

• Gilla
Danii KD
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
Bra tips! Jag jobbar en hel del med vp-2, men har aldrig tänkt på att köra in en regelstump för att justera ringen. Det ska jag komma ihåg nästa gång det är trögskruvat
Eftersom du jobbar en hel del med dom så kan jag rekommendera dig ett sånt här verktyg:

https://kiwitools.se/products/dosmejsel-for-tex-schneiders-justerbara-apparatdosor

Använder en liknande fast från Etman
(tror jag) som jag fick av dom på elmässan för nåt år sedan. Underlättar mycket när ringen är full i tapetklister eller liknande.

Edit: Här är den andra varianten
https://www.etman.se/produkter/bladosan/tillbehor/blindplatta-30-detail.html

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi har haft 2 av den högre på firman och båda har gått av efter någon gra veckor tyvärr .

elmontören elmontören skrev:
Eftersom du jobbar en hel del med dom så kan jag rekommendera dig ett sånt här verktyg:

[länk]

Använder en liknande fast från Etman
(tror jag) som jag fick av dom på elmässan för nåt år sedan. Underlättar mycket när ringen är full i tapetklister eller liknande.

Edit: Här är den andra varianten
[länk]

Någon som har vridit av en tvåtumsregel för hand? :) Slagkraftigt pris också.

• Gilla
Ymer
  • Laddar…
macgunde macgunde skrev:
Vi har haft 2 av den högre på firman och båda har gått av efter någon gra veckor tyvärr .
Testa den från Etman, har säkert använt min till 500+ dosor. Smidigare att ha i fickan än en tvåtumsregel också ;)

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
elmontören elmontören skrev:
Testa den från Etman, har säkert använt min till 500+ dosor. Smidigare att ha i fickan än en tvåtumsregel också ;)
Det finns ju kortregel som bara är 2,5 m om man jobbar i trånga utrymmen :)

• Gilla
  • Haha
M3rLiN_74 och 3 till
  • Laddar…
I avsaknad av ett sådant verktyg gjorde jag så: skruvat ut skruvarna en aning, klippte till en 4tums spik så att den passade vid skruvarna, grep spikbiten med tång och vred. Billigare än en 2x2 regel och lättare.

T Thomas_Blekinge skrev:
I avsaknad av ett sådant verktyg gjorde jag så: skruvat ut skruvarna en aning, klippte till en 4tums spik så att den passade vid skruvarna, grep spikbiten med tång och vred. Billigare än en 2x2 regel och lättare.
Jag ger dig att det är en billigare modell än regelstumpen (om man har en tång) men knappast lättare. Borde förresten räcka med en 3-tum spik om man vill hålla nere kostnaderna.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.