Här finns en lärorik och underhållande video om 3-fas, och man får dessutom se samma mät-misstag som TS gjorde. Titta gärna från början, men den första av de "intressanta" händelserna är vid ca 3:00

 
Tomture61
Har ej lusläst alla inlägg men ngn förklarade halva förfarandet när man mäter i proppskåpet.
Sätt ena mätproben i botten på säkringshållaren.
Den andra mätproben ska ALDRIG sättas på gängan till propphållaren om man ska mäta spänningen.
Sätt den andra mätproben mot jord tex

Vet ej varför det visas massa instrument för strömmätning , ej intressant om man vill kolla om ngn fas är borta i huset.
 
L
Jag har aldrig provat men det där hålet som ska finnas, där man kan mäta mot säkringen. Är det inte smartare att använda?
 
Tomture61
L Lolight skrev:
Jag har aldrig provat men det där hålet som ska finnas, där man kan mäta mot säkringen. Är det inte smartare att använda?
Då mäter man i botten på säkringen , på delen som kan trillar bort (om säkringen är trasig)
Får man ingen spänning där är antingen säkringen trasig eller så saknas en fas.
 
Det var mycket skrik och lite ull, sa fan när han klippte grisen.
Jag saknar inlägg från ricebridge.
 
Ber om ursäkt för att jag väcker en gammal tråd, men blev bara så glad över att hitta denna tråd och kunna lösa problemet utan att anlita elektriker... speciellt då huset ligger ute i skärgården med båtväg...

Strömmen fungerade i halva huset och jag hade bytt alla gammaldags proppar i proppskåpet... bara en del av huset hade ström... Det visade sig att en propp hade gått i skåpet utanför huset så efter att jag bytt den så funkar allt igen! Hade aldrig tänkt på det själv.

Tack alla!
 
  • Gilla
i&e JOHN och 1 till
  • Laddar…
Och då har du bytt en huvudsäkring (y)
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.