Jag ska köpa en ny induktionsspis och försöker ta reda på om den jag tänkt mig går att installera. Grejen är att jag tänkt köpa av Elgiganten och samtidigt beställa installation av dem så att det blir enkelt och riktigt utfört. Men på deras sida för villkor står flera saker som jag inte fattar som är begränsningar för tjänsten.

Jag har tänkt köpa denna https://www.elgiganten.se/product/v.../HL9S5E020U/siemens-iq500-spis-hl9s5e020u-vit
Det står att det är spänning 220-240. På en annan sida står det att den levereras med sladd men utan kontakt.

Jag har förstått så mycket som att jag har trefas, dvs. tre säkringar för spisen i elskåpet. Fastigheten är från 2010 och det är bostadsrätt om det har någon betydelse.

Det som jag undrar över i villkoren är följande:
  • Elinstallation genomförs endast på framdraget eluttag/kopplingsdosa som har avsedd spänning för produkten.
  • Kontrollera att det är rätt spänning framdraget till den nya spisen, detta görs enklast genom att undersöka säkringsskåpet och se hur många säkringar som är för spisen; 1 säkring = 230 V, 3 säkringar = 400 V.
  • Vid installation av en induktionsspis skall neutralledaren (nollan) vara framdragen till eluttaget och avsedd produktsladd finnas tillgänglig. Notera att produktsladd inte medföljer alla produkter.
Nuvarande spis verkar vara ansluten med en stickkontakt. Jag vågar inte dra ut den för att kolla vad det är för kontakter. Jag vill ju inte bli stående med en elektriker från Elgiganten som säger att vi kan inte koppla in din spis för du har inte de förutsättningar som står i villkoren.

Jag har försökt söka runt i tidigare trådar, finns ju massor, men de handlar ju mest om att installera själv. Det tänker jag absolut inte göra. Snälla hjälp mig!

Jag vill börja med att ta fasta på två saker. Du har tre säkringar till spisen och fastigheten är byggd 2010. Det räcker för att med ganska stor säkerhet slå fast att du kan köpa valfri spis i en vitvaruaffär utan att stöta på problem vid installationen.

Det finns en sak till som du kan kolla. Det är att leta reda på märkskylten på befintlig spis. Det kan stå till exempel "elementspänning 230V" det kan också finnas skisser på olika inkopplingsalternativ. Dessa brukar vara märkta exempelvis 3~N. Någon av dessa märkningar bekräftar ytterligare att du kan använda valfri spis.

• Gilla
PeerMeer och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
2010 är ju ändå modern tid så det borde vara nolla framdraget.

Vilken spis har du nu? Om du drar fram den vad står det på baksidan vid kabelns igång? Brukar vara ett litet schema för anslutning där. Är den ansluten via en perilexkontakt eller är det fast anslutning i en dosa i väggen?

Vilken säkringsstorlek har du? 16 A?

Hoppas att dessa bilder hjälper:

Elcentral med öppen dörr, huvudbrytare, jordfelsbrytare och säkringar, utan kopplingsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med etiketter för olika elgrupper och anslutna apparater som diskmaskin och spis.
Skapa konto

Etikett på en Bosch-apparat med modellinformation och tekniska specifikationer.
Skapa konto
Vit eladapter instucken i vägguttag bredvid en metallstång på kakelvägg.
Skapa konto

Jag hittade ingen skylt med ett kopplingsschema, men jag kanske kan leta lite mer efter det.

Nej jag hittar inget kopplingsschema.

Nuvarande spis verkar ju vara 400 volt. Har jag förstått det rätt att jag kan koppla in en 230 volts spis om den där nollan är framdragen? Hur vet jag det i så fall?

Man behöver mäta med en voltmeter för att se spänningarna och om det verkligen är 230 V mellan hålet uppe till vänster och de andra tre hålen i Perilex-uttaget.

• Gilla
Janoz 2
  • Laddar…
Det är korrekt uppfattat att du kan koppla in en 230V spis om det finns nolla framdraget. Det går att ta reda på om det finns nolla i ditt perilexuttag. Men inte utan att ta ut kontakten.

Indikationer som kan vara nog med tanke på hur nytt huset är:
Metod 1. Du behöver ett mätinstrument. Dra ut kontakten till spisen och mät mellan de olika stiften i uttaget. Mellan stiftet uppe till vänster och övriga hörnstift skall du mäta 230V. Mellan de tre övriga hörnstiften skall du mäta 400V. Totalt 6 mätningar alltså.

Metod 2. Fäll ner säkringarna till spismatningen och öppna spisuttaget. Räkna hur många trådar som finns anslutna. Om det är 5 trådar är det en tydlig indikation på att nollan finns.

Det bör sägas att om det saknas nolla i uttaget så har elektrikern som installerade det gjort fel. Så frågan du i grunden "Är elen korrekt kopplad i ett nybygge från 2010?" Det är ett fel som är vanligt i äldre hus dock.

Ta elgiganten betalt för sin "inkopplingstjänst", även om de inte kan koppla in den? Kanske bättre att anlita en elektriker som kan slutföra arbetet.

Nu är visserligen risken för konstigheter liten, och kan avhjälpas av någon som kan hantera en spänningsprovare.

Dessutom, vill ni verkligen ha en Siemens Iq500? Den har varit uppe här tidigare, dock lite andra modellnummer. Men denna spis verkar likadan då jag inte längre hittar en uppgift om dess maxeffekt så troligen har Siemens plockat bort den uppgiften för att folk inte ska se.
https://www.byggahus.se/forum/threads/spisbibeln.244911/page-4#post-2959096

Claes Sörmland
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dessutom, vill ni verkligen ha en Siemens Iq500? Den har varit uppe här tidigare, dock lite andra modellnummer. Men denna spis verkar likadan då jag inte längre hittar en uppgift om dess maxeffekt så troligen har Siemens plockat bort den uppgiften för att folk inte ska se.
[länk]
Japp det är troligen enbart en fas till hällen (och en annan till ugnen) eftersom de anger att Powerboostläget bara går att köra på en platta i taget i manualen. Jag har en liknande Siemens och måste säga att det inte känns som en stor begränsning. Det fallet jag har råkat på är om jag vill plötsligt vill koka upp vatten samtidigt som jag lagar något annat på en annan platta, då finns ju inte möjligheten att spara några minuter genom boostläge. Samt att den jäkeln flyttar effekt mellan plattorna om man stormkokar på två plattor samtidigt. Men jämfört med den gamla 3-fas glaskeramikhällen så är det ända ett under av snabbhet och effektivitet.

• Skärmklipp ur manual som beskriver PowerBoost-funktionen för en spishäll, med symboler för effektlägen.
MultiMan
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ta elgiganten betalt för sin "inkopplingstjänst", även om de inte kan koppla in den? Kanske bättre att anlita en elektriker som kan slutföra arbetet.

Nu är visserligen risken för konstigheter liten, och kan avhjälpas av någon som kan hantera en spänningsprovare.

[länk]
Vi får hoppas att de skärpt till sig, annars skulle jag inte använda mig av deras eltjänster:

Ja det verkar inte bättre än att Elgiganten gör precis så... Jag ska läsa igenom den andra tråden om Siemens-spisar. Jag trodde Siemens var bra på spisar? Är det samma med Bosch, för det är väl samma tillverkare?

Det här är ett perilexuttag alltså? Jag vågar mig nog inte på att göra några egna mätningar eller att ta ur kontakten. Jag kanske är onödigt försiktig, men så är det. Det låter på er som att det borde vara rätt. Jag funderar på att chansa. Det sämsta som kan hända är väl att elektrikern säger att det var felkopplat sen innan och då får jag väl stå mitt kast då.

Att uttaget skulle vara utan nolla eller på andra sätt felkopplat kan du i princip utesluta. Med det du beskrivit och visat är det en nästan rent teoretisk möjlighet att det skulle vara så.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det är teoretiskt omöjligt, men jag har varit på ett jobb där förra elektriker satte upp ett perlex uttag utan Nolla. Kan det vara 2år sedan. Jag skulle felsöka spisen pga efter en vecka efter installation hade spisen slutat fungera. Än idag undrar jag vem i den elfirman det var, och hur han tänkte.

Ska inte skrämma upp dig. Är i alla fall 95% säkert nolla. Fattar inte varför det inte finns pluggar till perlex uttag som kan sättas i om man nu är så lat och skiter i nolla .

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.