3 724 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Nytt vägguttag fungerar ej
Hur har du fastställt att det är samma kablar i dosan som är avklippta på vinden?
Jag har inte fastställt det. Det jag säger är att OM det är avklippta kabeln på vinden så är det ju konstigt om det som skogstomten säger är "krypström" som bara då skulle ge utslag på fasen.
Hade det varit samma kablar i dosan som ligger avklippta på vinden hade du inte mätt 65V eftersom det inte är en sluten krets.[/QUOTE]
Precis.
Jag har inte fastställt det. Det jag säger är att OM det är avklippta kabeln på vinden så är det ju konstigt om det som skogstomten säger är "krypström" som bara då skulle ge utslag på fasen.
Hade det varit samma kablar i dosan som ligger avklippta på vinden hade du inte mätt 65V eftersom det inte är en sluten krets.[/QUOTE]
Precis.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det första felet ligger nog här. Du kan inte nalla ström från första bästa kopplingsdosa som du ser på väggen. Du måste ta reda på vad denna kopplingsdosa används till, vilken grupp den tillhör etc. Den kanske tillhör en elvärmegrupp med 400 V mellan blå och brun. Den kanske inte ens är inkopplad någonstans. Så börja med att reda ut detta. Det besparar mycket huvudkliande.M martyyyyy skrev:
För det andra är beröringsfria spänningsdetektorer notoriskt opålitliga. Man ska inte dra några säkra slutsatser av om den lyser eller inte. Den kan fånga upp spänning från en helt annan kabel. En tvåpolig spänningsprovare är det enda som fungera för att undvika falska indikeringar pga "krypström".
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden