Hej har en Taklampa med dessa uttag i armsturen (se bild) ena är fas andra är nolla. i taket har jag tre elkablar som sticker ut, jord, fas, nolla. Min fråga är. I vilken av dessa två sockerbitar ska jorden anslutas?
någon som vet, så det inte blir fel.

• En hand håller en taklampas armatur med två klämmor märkta "F" för fas och "N" för nolla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar med gul/grön jordning, blå nolla och brun fas kommer ut från taket.
    Skapa konto
Ingen av dem. Låt jorden vara. Din lampa är förhoppningsvis redan dubbelisolerad och behöver ej jord.

Hur menar du? ”Förhoppningsvis? Kan man se det på något sätt?

För på monteringsanvisningen ser bilden ut såhär. Tror elektrikern sa ng om att jag måste ha jord, då jag har jord på övriga uttag på övervåningen. Att man inte får blanda jordade med ojordade...

• Monteringsanvisning för vägguttag med symboler och illustrationer för jordanslutning och kabelförbindelser.
    Skapa konto
Det som gör mig lite förbryllad är att mina ”sockerbitar” inte ser ut som de på bilden på monteringsanvisning. Då hade saken vart enkel

Bästa svaret

Om du tittar på märkskylten på armaturen kanske du finner denna symbol. Den betyder isf att armaturen är dubbelisolerad och inte ska skyddsjordas. Det är helt ok att montera den i ett rum som är jordat i övrigt.

• Schematisk bild av elektrisk armatur med dubbelisoleringssymbol markerad i cirkel.
    Skapa konto
Ja! Nu hitta jag märkningen. Den va där på sidan tack. Då kör jag bara i fas och nolla

• Etikett på en elektrisk enhet med märkningar som visar fas och noll-ledare och en siffra 79.
    Skapa konto
  • Gilla
Kludden33
  • Laddar…
(y)

• Gilla
Johan41
  • Laddar…
J Johan41 skrev:
Det som gör mig lite förbryllad är att mina ”sockerbitar” inte ser ut som de på bilden på monteringsanvisning. Då hade saken vart enkel
Ja, den installationsanvisning är förvirrande då den verkar beskriva olika modeller av lampan.
Den lampan med den anvisningen borde tas bort från marknaden.

L= den bruna fas
N=den blåa nolla

Är det rätt? Får inte den att lysa?

Har du skalat bort isoleringen från de två trådarna ur taket?

Ja det har jag gjort. La in den bruna i L och den blå i N. Jorden isolera jag med isoleringstejp och stoppa upp i taket, då medlemmar skrivit att den inte behövs, då min armatur är dubbelisolerad

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.