Hej,

Har satt upp ett nytt vägguttag inne i inglasade uterummet där jag tagit matning från en kopplingsdosa som satt på väggen sedan tidigare med förberett dragna kablar (fas,nolla,jord). Kollade först med en testpenna om det fanns spänning i fasen, vilket det gjorde. Perfekt tänkte jag och drog ny kabel därifrån till vägguttaget som då är helt dött, har provat med ny kabel och samma sak.

Har installerat många uttag i mina dagar, men är ingen elektriker och gör inget som jag inte är säker på. Har noterat att om jag bara kopplar fasen så indikerar testpennan att jag har spänning borta i änden vid vägguttaget. Men om jag kopplar in nollan och jord så verkar det som att spänningen "försvinner". Då indikerar pennan ingenting.

Några tankar?

Jag äger en multimeter, men gör inga mätningar förrän jag får förklarat för mig hur jag ska göra för att felsöka vidare.

Det är nog inte lämpligt att du kopplar uttag om du inte lyckas reda ut det där....

• Gilla
ViktorHg och 3 till
  • Laddar…
Du kan ju börja med att mäta mellan "förmodad" fas och nolla samt mellan det du tror är fas och skyddsjord i den dosa som du utgick ifrån. Där borde du få 230 V på båda mätningarna. Får du inte det så saknas det matning i dosan och vad det kan bero på kan man inte gissa fram på ett forum. Att bara används testpenna kan ge konstiga resultat.

Hej,

Börja med att mäta i dosan du kopplat in dig på, mät mellan fas och nolla, fas och jord här bör du ha 230v på båda. Summra mellan nolla och jord har ska du ha kontakt.

Om ovan är ok gör samma vid uttaget.

Testpennor är INGET att lita på! Släng dessa allvärldens väg och investera i en spänningsprovare istället. Lämplig multimedier fungerar med.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är nog inte lämpligt att du kopplar uttag om du inte lyckas reda ut det där....
Tänk att man visste att den kommentaren skulle komma. Har kopplat många uttag tidigare och det har aldrig varit problem. Nu har jag stött på problem för första gången och ber om hjälp att lösa detta. Jag "testar" som sagt inget själv.

R roli skrev:
Du kan ju börja med att mäta mellan "förmodad" fas och nolla samt mellan det du tror är fas och skyddsjord i den dosa som du utgick ifrån. Där borde du få 230 V på båda mätningarna. Får du inte det så saknas det matning i dosan och vad det kan bero på kan man inte gissa fram på ett forum. Att bara används testpenna kan ge konstiga resultat.
Tack för svar. Jag får ca 65 V när jag gör de mätningarna....

MultiMan
Som tidigare: "Testpenna" är inget att lita på om man ska börja koppla på riktigt, då felvisningarna är många, främst falskt positiva. Skaffa ett riktigt instrument. Jag har https://instrumentcenter.se/sortime...-2100-alpha-spaenningsprovare-led-indikatorer fast den dyraste i serien, men även denna billigare duger till väldigt mycket och är säker att använda.

Du skriver att du kopplat många uttag tidigare? Det låter inte jättekul med din metodik, att hitta en dosa med trådar i, kolla med testpenna och sedan koppla in lite vad som helst där (som det blir med väguttag). Man måste alltid kolla upp varifrån matningen kommer.

Redigerat:
Och du är säker på att det är just Fas, nolla och jord i den kopplingsdosan? Lita inte på färgerna. Följ trådarna bakåt och se vart de kommer ifrån.

Nu har jag varit uppe på vinden och se där. Där ligger en ihoprullad elkabel i rör som går ned precis vid kopplingsdosan... Det måste ju vara den, men det förklarar inte direkt varför jag får spänning i kabeln, och att spänningen dör när jag slår av utebelysningen i elcentralen….

Kan kanske vara en liten "krypström" som kommer bakvägen på något sätt och gör att din (överkänsliga) testpenna ger utslag så det ser ut som att det finns matning fram?

S skogstomten skrev:
Kan kanske vara en liten "krypström" som kommer bakvägen på något sätt och gör att din (överkänsliga) testpenna ger utslag så det ser ut som att det finns matning fram?
Men testpennan ger endast utslag på Fasen och inte nollan eller jorden :P

Nej, de är ju förhoppningsvis ansluta. Du verkar inte ha en aning om hur el funkar.

• Gilla
Cordim
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, de är ju förhoppningsvis ansluta. Du verkar inte ha en aning om hur el funkar.
Ge dig...Jag menar om det är kabeln som ligger på vinden kapad och det är "krypström" som ger utslag, så borde det ju inte bara ge utslag på fasen. Alla kablar är ju klippta.

MultiMan
Lägg upp en bild på dosan och gärna kabeln på vinden också.

Hur har du fastställt att det är samma kablar i dosan som är avklippta på vinden?

Hade det varit samma kablar i dosan som ligger avklippta på vinden hade du inte mätt 65V eftersom det inte är en sluten krets.

-

Och vad är "krypström"??Nått som amatörer skyller på när dom inte förstår vad som händer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.