S Smurfen1337 skrev:
Jag har frångått "bänktest" och kör nu direkt i vägguttag det stämmer!

Spisen är en modern häll med elementspänning 400v, din gissning är helt korrekt, jfb löser ut vid test men istället för att visa "OK" i slutet så visar den ">50" när jag kör testet i ramp.

Som sagt tidigare så visar den "OK" om jag dragit ut perilexsladdstället som går till hällen ur kontakten.

Det jag har gjort nu är att dra om matningen till hällen och så var jag och köpte ett nytt perilex-sladdställ som jag kopplat in i hällen.

Nu eftet att jag gjort detta så funkar allt som det ska och alla test visar bra resultat, tycker dock fortfarande att det hade varit intressant att veta hur en helt annan gruppsäkring kan påverka just bara EN annan grupp och inte alla andra som också sitter under samma JFB? Kan det bero på som jag skrev innan att den gruppen är väldigt "stor" då den betjänar uttag +belysning på både plan 1 och plan 2?

Att den kanske på något sätt är känsligare för minsta lilla överslag mot jord eftersom gruppen är större än t.ex det andra uttaget jag provat mot som bara betjänar modemet och där fick jag ju "OK" vid testerna.

Jätte tacksam för all hjälp jag fått här på forumet, ni är hjältar allihopa.
Hur är perilexuttaget anslutet i centralen?

3polig 16A dvärgbrytare.

Jag tror vi får skylla på troll i ledningarna, dvs störningar, troligen ifrån störningsskydd i spisen, kanske i kombination med ett (över)känsligt instrument. Det är svårt att säga något mer pga alla okända faktorer här. Du kan t.ex använda andra instrument och kontrollera spänningar, använda testknappen på JFBn, uttagsprovare osv och se om det gör skillnad.

Mikael_L
T T-O skrev:
Behövs det inte en "främmande ledande del" för att få läckström?
Nej.
T.ex. alla apparater med ett nätfilter och som är anslutna till ett jordat uttag har lite läckström, som kommer med vid mätningen.
Spisar anges i någon standard att man ska räkna med 10mA läckström. Tur att det typ aldrig är så mycket, för då skulle vi elektriker ha stora problem jämt. :)

Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Det är inte säkert beror av tex belastning, spänningsfall som ger möjlighet till den effekten dvs driva ström parallellt i PE och N. Det kan du enkelt kolla genom att med JFB från mäta resistans mellan utgående N och PE ska vara avbrott där.

Som Bo är inne på ligger troligtvis din brytare vid nedre gränsen 15 mA, gör då det han kallar bänktest på den. Har du mätspetsar till ditt instrument kan du testa faserna individuellt direkt på den och med alla grupper kopplade till den frånslagna så ser du hur del ligger till. Med stor sannolikhet är den för känslig eller åtminstone så känslig att den triggas redan av kontrollen instrumentet gör före mätningen.
Och vid sådan här test är det rätt vettigt att köra en ramptest, för att utröna var själva trip-punkten är.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.