Hej, har en fråga angående mitt centralbyte här hemma! Det är nämligen såhär att jag har en inkommande 4ledare i huset, och jag ska ha 2st JFB + en rad med säkringar som inte ska vara skyddade av JFB, t.ex några PSA.

Jag har skissat på en bild på hur jag gjort hittils och har 2 frågor!

1. Är det rätt som jag tänkt än sålänge?
2. Den noll plinten som inte ska vara skyddade utav JFB, räcker det med att jag drar en kabel mellan INK PEN och den noll plinten eller fattar inte tyvärr:/

OBS alla kommentarer om behörighetskrav osv kan vi skippa denna gången för fått höra det ett par gånger!

Mvh

• Handritad skiss av elinstallation med två jordfelsbrytare och en rad säkringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
R1chard
  • Laddar…
Den nedre raden med PE och N plint är till för alla säkringar som ska sitta på JFB 2. Vill ha det uppdelat så om någon undrar :)

Bästa svaret

Du har helt rätt så långt

Handritad skiss av elinstallation med PE- och N-ledningar samt märkning "Ej skyltad av JTB.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har helt rätt så långt

[bild]
Hej Bo, tack för ditt svar!

Det som förvirrar mig är att det PE och N inte separeras när man gör så och den enda fördelen är att det ser bättre ut med en egen plint och är lättare att t.ex felsöka osv men rent praktiskt hade man ju kunnat använda den plinten där INK PEN går in? :)

Det är egentligen ganska enkelt, nollskenorna måste på något sätt anslutas till PEN, direkt eller via en JFB.
Sedan kommer det svåra att ansluta varje grupps fas och nolla till säkringar som hör till rätt nollskena.

Protte

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Förstår inte varför du ställer den frågan här
Du gör klart redan i första inlägget att du inye vill höra att det är behörighetskrävande
Tyder på två möjliga scenarion
1) Du tar in en elektriker som jobbar för en auktoriserad firma
2) Du tänker göra det själv

Om det är första alternativet så vet denne hur det ska göras så det är en ickefråga
Är det andra alternativet så visar det på att du inte har de kunskaper som krävs för att utföra arbetet.
Och i så fall tycker jag att du ska låta bli

Följden kan bli att det uppstår andra frågeställningar under arbetets gång
Ska du då fortsätta att ställa frågor här om hur du ska gå vidare

Är ingen regelivrare, men för att göra det arbetet så krävs det mer kuskap än vad du uppvisar

Hur har du tänkt göra med kontroller av anläggningen?
Har du mätinstrument så att du kan göra kontrollerna?
Vet du hur du ska använda dessa?

Önskar dig lycka till men vill inte komma med några råd på de lösa grunderna

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Förstår inte varför du ställer den frågan här
Du gör klart redan i första inlägget att du inye vill höra att det är behörighetskrävande
Tyder på två möjliga scenarion
1) Du tar in en elektriker som jobbar för en auktoriserad firma
2) Du tänker göra det själv

Om det är första alternativet så vet denne hur det ska göras så det är en ickefråga
Är det andra alternativet så visar det på att du inte har de kunskaper som krävs för att utföra arbetet.
Och i så fall tycker jag att du ska låta bli

Följden kan bli att det uppstår andra frågeställningar under arbetets gång
Ska du då fortsätta att ställa frågor här om hur du ska gå vidare

Är ingen regelivrare, men för att göra det arbetet så krävs det mer kuskap än vad du uppvisar

Hur har du tänkt göra med kontroller av anläggningen?
Har du mätinstrument så att du kan göra kontrollerna?
Vet du hur du ska använda dessa?

Önskar dig lycka till men vill inte komma med några råd på de lösa grunderna
Jag ska göra det själv ;) om du inte vill komma med råd så är det bara att skrolla vidare. Tack.

• Gilla
Turbin och 2 till
  • Laddar…
S Smurfen1337 skrev:
Jag ska göra det själv ;) om du inte vill komma med råd så är det bara att skrolla vidare. Tack.
Som svar på din andra fråga så har jag en jättefin dyr fluke som jag vet hur man hanterar. Kontroll innan driftsättning behöver man inte vara ingenjör för att lösa och tycker faktiskt din kommentar är väldigt onödig.

Jag har rätt till att fråga hur mycket jag vill på detta forum utan att bli påhoppad av dig, vill du inte hjälpa så gå vidare istället för finns annat folk som är väldigt behjälpliga.

• Gilla
Turbin och 2 till
  • Laddar…
S Smurfen1337 skrev:
Det som förvirrar mig är att det PE och N inte separeras när man gör så och den enda fördelen är att det ser bättre ut med en egen plint och är lättare att t.ex felsöka osv men rent praktiskt hade man ju kunnat använda den plinten där INK PEN går in? :)
Elektriskt har det kanske ingen betydelse, men "formellt" har du separerat PEN och N på detta vis genom att medvetet (med en blå ledare) tagit ut en nolla från PEN. Det är precis på samma sätt som du tar ut en nolla till JFBn. Nollan skapas inte efter JFBn.

Trots denna N-plint är det inte förbjudet att ta ut fler nollor från PEN-plinten. Du tar ut tre stycken i din bild, helt ok.

Nu kan man fundera på om man inte kan nollorna till JFBerna ifrån denna N-plint? Jodå, det kan man göra. Det beror lite på syftet med N-plinten. Det kan vara en "huvud-N-plint" avsedd för fördelning av nollor i centralen. Du sa att den skulle mata några PSAer? Då kan det passa.

Men det kan också vara en N-plint avsedd för gruppledningar som ska ligga utanför JFBerna. I detta fall kan det vara lämpligt att låta N-plinten vara "ensam" och endast betjäna dessa grupper. Man kanske i framtiden vill sätta en JFB även där, eller man kanske vid underhåll frånskiljer plinten och missar att den används även för JFBerna.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S Smurfen1337 skrev:
Som svar på din andra fråga så har jag en jättefin dyr fluke som jag vet hur man hanterar. Kontroll innan driftsättning behöver man inte vara ingenjör för att lösa och tycker faktiskt din kommentar är väldigt onödig.

Jag har rätt till att fråga hur mycket jag vill på detta forum utan att bli påhoppad av dig, vill du inte hjälpa så gå vidare istället för finns annat folk som är väldigt behjälpliga.
Ledsen om du uppfattade det som ett påhopp
Kanske du ska leta efter kränkhetsrapporten här på forumet och fylla i den
Jag är dock inte lika lättkränkt som du, så jag bortser från det här inlägget
Och jag har också rätt att svara på inlägg på detta forum i en hövlig ton (vilket jag anser att jag gjorde)
Önskar dig lycka till i vilket fall som helst

• Gilla
  • Älska
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Fortsättning följer!

Är nu klar med allt jobb och utfört alla tester, när jag kör RCD test över JFB 1 så funkar allt jättebra och får godkända resultat.

Men när jag utför RCD test på JFB 2 så får jag felmeddelande RCD(se bild) står att det beror på att JFB löser för tidigt och att det beror på "läckström". Så vart börjar jag min felsökning? Och det är när jag kör testet i ett uttag som bara består av belysning och vägguttag i 2x solrum och hall som jag får felmeddelandet. Betyder det att det är den gruppen jag ska felsöka eller kan det vara vilken grupp som helst som tillhör den JFB?

Ursäkta om det kanske är lite rörigt men ställ gärna frågor om det är något som är oklart.

• Felmeddelande på jordfelsbrytarens display som visar texten 'rcd' under en elektrisk installationstest.
    Skapa konto
  • Felmeddelande på display för RCD-test som indikerar för tidigt utlöst jordfelsbrytare och möjlig läckström.
    Skapa konto
Har 8st lampor som jag inte hängt upp ännu då jag väntar på leveransen av lampor. Kan detta orsaka en "läckström" (se bild)

• Öppen takdosa med oskyddade elektriska kablar och anslutningar, tejpade kablar hänger från taket.
    Skapa konto
Du har snyggt och prydligt framför allt tejpat ihop nolla och skyddsjord. Säkringen är väl från så tändtråden gör nog ingen skillnad.
Hur ser det ut utan tejp.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Du har snyggt och prydligt framför allt tejpat ihop nolla och skyddsjord. Säkringen är väl från så tändtråden gör nog ingen skillnad.
Hur ser det ut utan tejp.

Protte
Jag har tejpat med förskjutning på ca 1cm mellan ledarna. :)

Nej där läcker det inte, med 15 mA läckström skulle det utvecklas 3,5 watt och då hade plasten smält.
Har du gjort det mest basala och isolationsmätt fas-nolla mot skyddsjord?

Protte

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.