Hej
Inte så ofta jag skriver här så jag hoppas frågan kommer in rätt!
Man har dragit in 3x2,5 jordkabel i friggeboden!
Min fråga är kan man koppla kopparskärm och kopparbanden som gul/grön!?
Se bifogad bild !
Ska man tvinna kopparbanden tejpa med gul/grön och koppla sedan med andra gul grön i dosan enligt bild!?
Inte så ofta jag skriver här så jag hoppas frågan kommer in rätt!
Man har dragit in 3x2,5 jordkabel i friggeboden!
Min fråga är kan man koppla kopparskärm och kopparbanden som gul/grön!?
Se bifogad bild !
Ska man tvinna kopparbanden tejpa med gul/grön och koppla sedan med andra gul grön i dosan enligt bild!?
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Är det endast tre faser?
Formellt sett måste neutralledare vara blå.
Formellt sett måste neutralledare vara blå.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Varför dra matande kabel till en dosa? Var kommer den ifrån? Tänkte mest på kabeltypen.
Du har tre faser och en Pen ledare
Pen ledare ska vara märkt gylgrön med blå markering i ändarna.
Den ska dessutom nuförtiden vara minst 10 mm2
Är den matad från TN-S så är det inte tillåtet att gå över till TN-C
Så det behövs jompletterande uppgifter för att kunna ge dig något råd
Pen ledare ska vara märkt gylgrön med blå markering i ändarna.
Den ska dessutom nuförtiden vara minst 10 mm2
Är den matad från TN-S så är det inte tillåtet att gå över till TN-C
Så det behövs jompletterande uppgifter för att kunna ge dig något råd
Ja det blev fel draget ,jordkabel borde varit en 3g2,5mm med neutral ledaren.snaggletooth skrev:
Var på en konkurs företag Köpte kabeln billigt med 70% avdrag 50m 3x2,5mm ...Blev stressad och köpte den la den och märkte iefterhand att den saknar blå tråd !
Men iochmed vi endast behöver 2faser i boden tänker jag märkera gråa till blå och lösa det på detta sättet!
Jag har inte möjlighet att dra ny kabel nu...
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Detta att man kan använda skärmen som jord gäller inte alla kabeltyper. Med lite bristfälligt "ögonmått", så ser det väl ut som detta kan vara en EKKJ. Den har i så fall en strumpa som har lika stor area som en av ledarna, och då är det OK med strumpan som jordledare (men inte som PEN, kombinerad jord och nolla). Men det finns andra kabeltyper där strumpan inte är avsedd att användas som ledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det stämmer det är en ekkj och det finns en strumpan bland koppartrådarnH hempularen skrev:Detta att man kan använda skärmen som jord gäller inte alla kabeltyper. Med lite bristfälligt "ögonmått", så ser det väl ut som detta kan vara en EKKJ. Den har i så fall en strumpa som har lika stor area som en av ledarna, och då är det OK med strumpan som jordledare (men inte som PEN, kombinerad jord och nolla). Men det finns andra kabeltyper där strumpan inte är avsedd att användas som ledare.
Det är inte enligt regelboken så jag avråder från det.K Kaylash skrev:Ja det blev fel draget ,jordkabel borde varit en 3g2,5mm med neutral ledaren.
Var på en konkurs företag Köpte kabeln billigt med 70% avdrag 50m 3x2,5mm ...Blev stressad och köpte den la den och märkte iefterhand att den saknar blå tråd !
Men iochmed vi endast behöver 2faser i boden tänker jag märkera gråa till blå och lösa det på detta sättet!
Jag har inte möjlighet att dra ny kabel nu...
Jag anser att det ska bytas kabel
Hade du sökt information innan du drog fram kabeln hade du sluppit göra om det.
Ej tillåtet, det är ett regelbrott.K Kaylash skrev:
Men av alla möjliga regelbrott du kan välja att göra för att slippa byta kabeln är detta den minst dåliga lösningen.
Men fortfarande fel, japp.
Jag hade inte gjort så. Men jag å andra sidan riskerar ju min behörighet och/eller mitt företags rätt att utföra elarbeten.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Nu är det ju en nyinstallerad kabel i detta fall, men anta att kabeln hade suttit där i 40 år. Hade det även då varit fel/förbjudet att använda den grå som nolla och skärmen som jord om den märks med tejp av rätt färg i båda ändar?
Jag hade en liknande kabel dragen till min friggebod och funderade ett tag på att göra en liknande manöver. Fast sen när jag grävde lite i trädgården upptäckte jag att den även var idiotiskt dragen bara några cm under gräsmattan så det slutade med att den blev uppgrävd och ersatt med en 5-ledare N1XV.
Jag hade en liknande kabel dragen till min friggebod och funderade ett tag på att göra en liknande manöver. Fast sen när jag grävde lite i trädgården upptäckte jag att den även var idiotiskt dragen bara några cm under gräsmattan så det slutade med att den blev uppgrävd och ersatt med en 5-ledare N1XV.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
I slutändan är det ju anläggningsinnehavaren som ansvarar för sin anläggning och det låter ju inte som nån elektriker är där och kopplar heller så gör det bästa av situationen bara..........Värre saker har nog förekommit. Personligen hade jag ju dock kopplat in den på gammalt vis före ev jordfelsbrytare. Då hade man iallafall kunnat låtsas som att den alltid har suttit där och sen haft en liten central i boden. Då är ju enda formella felet att den är inkopplad nu...........
Magnus E K skrev:
Nu är det ju en nyinstallerad kabel i detta fall, men anta att kabeln hade suttit där i 40 år. Hade det även då varit fel/förbjudet att använda den grå som nolla och skärmen som jord om den märks med tejp av rätt färg i båda ändar?
Min ekkj är ordentligt nergrävd 50cm vilket jag tror är godkänt!
Men ja den saknar blå men som sagt har gråa tråden som är ledigt ...jag misstog 3x2,5 från 3G2,5
Redigerat: