4 349 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Kabelareor till vattenpump osv
Så är det ofta, ja.J jonaserik skrev:Enfasobjekt har inte motordskydd, blir det fel så går säkringen, en del har en har en termistor i lindningen som kopplar ut objektet om lindningen blir för varm och risk för att den blir bränd ( isoleringen på koppartrådarna ) och kopplar åter när objektet kallnat. Endast vid extremt brandfarliga installationer så sätter man ett motorskydd, i övrigt bry dig inte.
Men visst kan man ha vanliga motorskydd som löser på överström på enfasmotorer, jag ser sådana ibland i de styr-skåp jag grejar i.
Du har rätt i att ganska ofta har enfasmotorerna idag någon form av skydd i motorn, för det mesta någon slags termokontakt. Det är definitivt vanligare idag än förr. Men de billigaste enklaste motorerna saknar alltsom oftast alla slags skydd, ty de ses inte värda något skydd då motorn i sig är så billig.
Fick svar fr nätbolaget. Förimpedansen är 0,453 Ohm vid centralen som matar attefallaren. Så frågan är om man på något sätt kan säkra av med 16A när kabeln är 2,5 kvadrat och längden ca 45m?
Egentligen kommer matningen från en central som är förbunden med nätägarens skåp med ca 4m 6kvadrats kabel. Men antar att denna sträcka är försumbart i sammanhanget..
Förimpedansen för pumpmatningen får jag återkomma till när jag fått till mätningen.
Egentligen kommer matningen från en central som är förbunden med nätägarens skåp med ca 4m 6kvadrats kabel. Men antar att denna sträcka är försumbart i sammanhanget..
Förimpedansen för pumpmatningen får jag återkomma till när jag fått till mätningen.
Vet du inte vilken pump du har? Som Mikael_L skrev tidigare kan det vara fördelaktigt att använda en motorskyddsbrytare som säkring i vissa fall men då måste man ha en uppfattning om data för pumpen. Enfasvarianter är som vanligt ett otyg när man ändå har trefas tillgängligt men nu är det som det är.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 146 inlägg
Du kan ladda ned eldim (länk i den klistrade tråden i början).B ojniemin skrev:
Men 45 meter går bra i ditt fall. Det ger lite marginal till gruppledningar i attefallet.
+75 meter till pumpen går också bra. Hittar inga uppgifter om säkringar i tråden, men 75 meter förutsätter högst 10 A C-dvärg, helst lite lägre.
Nu har jag gjort lite mätningar och beräkningar med ElDim.
Case 1: Kabeln till attefallare (Bild 1 och 2)
Förimpedans vid centralen i attefallaren är ca 1,3 Ohm både enligt beräkning och mätning. Jag tolkar resultatet från ElDim som att jag kan säkra med 16A i matande ände och sedan ha 10A grupper i stugan (belastningsström 8A). Är detta korrekt uppfattat?
Case 2: Kabel till pumpen
Förimpedans vid centralen i garaget är ca 0,9 Ohm både enligt mätning och beräkning (Bild 3 och 4). Med belastningsström 4A är max kabellängd 72m, vilket känns lite för tajt. Belastningsström 4A är kanske lite lågt och längden 72m är också lite för kort. Antar att man inte kan använda B-säkring för vattenpumpen. Eller vad säger ni som vet bättre?
Vad gäller pumpen har jag möjligheten att gå upp i kabelarea i och med att kabeln inte är införskaffad ännu...
Case 1: Kabeln till attefallare (Bild 1 och 2)
Förimpedans vid centralen i attefallaren är ca 1,3 Ohm både enligt beräkning och mätning. Jag tolkar resultatet från ElDim som att jag kan säkra med 16A i matande ände och sedan ha 10A grupper i stugan (belastningsström 8A). Är detta korrekt uppfattat?
Case 2: Kabel till pumpen
Förimpedans vid centralen i garaget är ca 0,9 Ohm både enligt mätning och beräkning (Bild 3 och 4). Med belastningsström 4A är max kabellängd 72m, vilket känns lite för tajt. Belastningsström 4A är kanske lite lågt och längden 72m är också lite för kort. Antar att man inte kan använda B-säkring för vattenpumpen. Eller vad säger ni som vet bättre?
Vad gäller pumpen har jag möjligheten att gå upp i kabelarea i och med att kabeln inte är införskaffad ännu...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 146 inlägg
Du tittar på den längd som ger 4 % spänningsfall. Det formellt viktiga värdet är max längd enligt utlösningsvillkoret som står ovan, 30 respektive 72 meter i dina två fall. Detta villkor måste uppfyllas oberoende av vilken belastningsström man förväntar sig.
För attefallet har du ju normal marginal för gruppledningar.
För pumpen är det (som vanligt) för snålt, med en C10. Och vi har ju dessutom kabeln ned till pumpen som kanske är 40 - 70 meter 1.5 mm²? En C6, B10 eller diazed 6 A skulle fungera, eller ett motorskydd. Men en C10 fungerar nog även i praktiken för att lösa ut vid en stum kortslutning, och man behöver inte ta speciellt stor hänsyn till beröringsspänning då pumpen är väl jordad, man kan nog anse den vara skyddsutjämnad.
För attefallet har du ju normal marginal för gruppledningar.
För pumpen är det (som vanligt) för snålt, med en C10. Och vi har ju dessutom kabeln ned till pumpen som kanske är 40 - 70 meter 1.5 mm²? En C6, B10 eller diazed 6 A skulle fungera, eller ett motorskydd. Men en C10 fungerar nog även i praktiken för att lösa ut vid en stum kortslutning, och man behöver inte ta speciellt stor hänsyn till beröringsspänning då pumpen är väl jordad, man kan nog anse den vara skyddsutjämnad.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden