Min sambo har varit inne på att skaffa jordfelsbrytare till huset sen vi flyttade in, men osäker på vad den fyller för funktion egentligen och hur viktigt det är att få en sådan installerad.

Vi besitter en gammal elcentral med gamla hederliga skruvsäkringar, vad jag förstått är det billigare att installera en JFB i en normcemtral än en äldre men allt är väl relativt, eller?

Vi skulle få en del annat fixat, badrumsfläkt, ytterbelysning och uttag installerat och div gamle kablar bortkopplat. Allt som allt skulle gå på 14000 efter ROT. Uppskattningsvis 10 000 om man hoppade över belysning och fläkt.

Jordfelsbrytare är ett säkerhetsrelä. Det mäter om någon ström som går ut från elcentralen inte kommer tillbaka i trådarna, utan till exempel går genom en människa till marken som människan står på. Om ett sådant fel upptäcks bryter relät matningen till allt som är kopplat genom den, ungefär som när en säkring "går".

De jordfelsbrytare vi talar om (de har ström max 30 mA) är avsedda just för personskydd, och utgör en bra livförsäkring.

I princip har ju ganska många människor överlevt 100 år av elanvändning utan sådant skydd, men ett antal har också "inte överlevt"... Samtidigt använder vi idag el på många fler ställen än förr, till exempel gräsklippare, häcksaxar, utegrillar etc etc. Ökad exponering ger ökade risker.

Som en ren bieffekt för detta personskydd blir det också en höjning av brandskyddet - strömmen som försvinner kan ju gå genom någon brännbar byggnadsdel om något annat fel har uppstått, och då är det bättre att ha den extra skyddsmätningen som slår ifrån matningen innan det blir stor fara.

Med nya uttag är det (i princip) förordningskrav på jordfelsbrytare, så eftersom det är utbyggnad av elanläggningen på gång är det inget att fundera på.

Förvisso kan det vara billigare att montera jordfelsbrytare i en modern normcentral - om det finns plats över till den - än i en äldre skruvsäkringscentral, men det är å andra sidan garanterat dyrare att byta central inklusive montage av jordfelsbrytare än att komplettera den gamla centralen med en separat låda där jordfelsbrytaren monteras.

Ibland väljer man att ha flera jordfelsbrytare i en anläggning - till exempel separat brytare för uttag ute. Risken för att det blir ett fel är betydligt större i sladdar som ligger ute och matar lyset i julgranen än i det som är inne i det torra huset, och det är tråkigt om en glömd skarvsladd slår ifrån matningen till ALLT (inklusive värme, kyl, frys etc) när man åkt bort några dagar över julhelgen.

Om Du vill läsa mer om jordfelsbrytare, hur den funkar etc, så titta gärna i forumet tidigare, och i de texter som beskriver vårt svenska elsystem.

Om Du vill läsa på engelska - där USA har en hel del skillnader mot oss i elsystem, men följer samma naturlagar som vi, så kallas jordfelsbrytaren för RCCB (Residual Current Circuit Breaker).

• Gilla
Thomas_Blekinge och 7 till
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Om Du vill läsa på engelska - där USA har en hel del skillnader mot oss i elsystem, men följer samma naturlagar som vi, så kallas jordfelsbrytaren för RCCB (Residual Current Circuit Breaker).
Kallas också för GFCI (ground fault circuit interruptor).

B bradgard skrev:
Vi besitter en gammal elcentral med gamla hederliga skruvsäkringar, vad jag förstått är det billigare att installera en JFB i en normcemtral än en äldre men allt är väl relativt, eller?
Det är vanligtvis inga problem att sätta jordfelsbrytaren i en egen liten normkapsling bredvid den befintliga centralen.

C
Om du skall montera nya uttag utomhus så måste du ha en JFB, så i så fall är det inte så mycket att fundera på :-)

C cpalm skrev:
Om du skall montera nya uttag utomhus så måste du ha en JFB, så i så fall är det inte så mycket att fundera på :)
Ja det ska in ett uttag på altanen, det saknas idag. Föreslogs dras via befintlig ljusarmatur. Så då antar jag att JFB är ett krav mao?

Kan tillägga att fläkten kommer ligga på is då vi inte byggt ordentlig ventilation från badrummet än. Vill inte riskera att trycka upp fukt i vinden...

S
B bradgard skrev:
Ja det ska in ett uttag på altanen, det saknas idag. Föreslogs dras via befintlig ljusarmatur. Så då antar jag att JFB är ett krav mao?
Svar ja.

Finns väl jordfelsbrytare du kopplar in i uttaget du vill installerar. Måste man installera en i centralen? Och hur väl är anläggningen jordad? Har du en massa ojordade uttag är det ingen mening att skaffa en jordfelsbrytare.

Inlägget innehåller grova faktafel. Eftersom de rättas av inlägg senare i tråden, får detta inlägg stå kvar.
Bortse från påståendet i inlägget.
/moderator

Redigerat av moderator:
  • Haha
  • Wow
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
C cpalm skrev:
Om du skall montera nya uttag utomhus så måste du ha en JFB, så i så fall är det inte så mycket att fundera på :)
Ja, om det är rum som tidigare varit utan uttag ...

B bradgard skrev:
Ett typiskt fall då det verkligen är både ett krav och mycket rekommendabelt att skydda detta/dessa uttag med jfb.
Dvs, hade det redan funnits ett uttag på altanen (utan jfb) så kan man hävda att det inte krävs jfb för att man kompletterar med ett till uttag. Men just utomhus är jfb så förbaskat bra att ha, att jag tycker det är en ickefråga.
Det blev nog fel här, kolla inlägg #14

Nu finns det tre sätt att lösa detta på, att endast sätta JFB på uttaget till altanen.
Att skydda hela centralen/hela anläggningen med en JFB
Att skydda hela centralen med en JFB och uttag utomhus på en annan JFB (PSA), för att minska risken att få strömlöst i hela huset för att vatten runnit in i skarvsladden till julgransbelysningen.

Redigerat:
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, om det är rum som tidigare varit utan uttag ...
Rum? Utomhus?

T T-O skrev:
Har du en massa ojordade uttag är det ingen mening att skaffa en jordfelsbrytare.
Jo, det är det.
Jordfelsbrytaren fungerar lika bra med ojordade som jordade uttag!

Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 10 till
  • Laddar…
T T-O skrev:
Finns väl jordfelsbrytare du kopplar in i uttaget du vill installerar. Måste man installera en i centralen? Och hur väl är anläggningen jordad? Har du en massa ojordade uttag är det ingen mening att skaffa en jordfelsbrytare.
Jo, det är det.

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dvs, hade det redan funnits ett uttag på altanen (utan jfb) så kan man hävda att det inte krävs jfb för att man kompletterar med ett till uttag.
ehhh, jag ska backa på just detta. :oops: Jag måste kolla upp det lite mer noga, men just utomhus gäller nog inte undantagsreglerna för komplettering.

edit:
Nej, undantagen gäller endast torra rum i bostäder och några andra lokaltyper.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Finns uttag med inbyggd jordfesbrytare.
Sen får man göra en lite bedömning, jordfelsbrytare för bara nya uttaget eller jordfesbrytfiera hela middevitten.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.