Byggahus.se

Åskskydd eller inte?

1. lnilsson
    Medlem · 510 inlägg
    Hej, så här mitt i åsksäsongen har jag en fundering kring åskskydd för el.

Jag bor på landet, men ganska nära stan och har nedgrävda elledningar. Transformatorstationen ligger på granntomten, ca 50 meter från mitt mätarskåp, så jag har en förimpedans på 150 milliohm. Sedan har jag fiberanslutning.

Tror ni att risken för åskskador på mina elektriska prylar är så stor att det motiverar åskskydd i mätarskåpet/elcentralerna? Jag har försökt tolka hagers tabell för åskskydd, men mitt hus ”passar inte in” i den tabellen. Jag har grenkontakter med överspänningsskydd på all känslig elektronik, men dom tar ju inte hur mkt som helst (vilket ett par vänner med hus som matas med luftledning har erfarit).

Sedan undrar jag om åskskaderisken är större eller mindre eller lika stor beroende på att jag bor nära transformatorstationen?

2. Demmpa
    Husägare · 10 425 inlägg
    • Laddar…
  3. lnilsson
    Medlem · 510 inlägg
    Tack för tipset!
    Men vilket skydd kan vara lämpligt i min situation? Ska man köra grovskydd för säkerhets skull, eller är det bortslösade pengar?

4. GK100
    Medlem · 9 971 inlägg
    I ditt fall finns knappast behov av den typen skydd men vill du ha något välj tex de som går under benämningen mellanskydd och sätt i din central. Har du vettiga skydd vid de apparater du nämner är det i sig tillräckligt om ens de behövs men med båda leden givetvis bra. Viktigast är att man kollar de olika leverantörernas datablad och jämför på den nivån populärnamn som tex mellanskydd kan vara satt på allt från topp till bottennivå på delarna.

Och leverantören Demmpa länkade till är ett bra val.

5. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · 17 908 inlägg
    Risken är mindre. Transformatorn ska ta åtminstone en del av överspänningarna från högspänningssidan. Du har därmed ett väldigt litet upptagningsområde för direkta och indirekta nedslag i ledningen. Risken för nedslag nära huset finns ju kvar och den risken blir kanske dominerande i ditt fall.

I båda fallen ger överspänningsskydd ett skydd. För nedslag nära huset skulle huset dessutom behöva vara skärmat mot EMP i någon grad, men jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas någon signifikant risk här, både sannolikhet och konsekvens torde vara låga.

Den klart största risken är om det finns flera ledningar in i huset, t.ex tele eller fjärrvärme.

• Laddar…
  6. lnilsson
    Medlem · 510 inlägg
    Tack för svaren!
    Då prioriterar jag ner eventuella åskskydd fram tills det blir nån större ommöblering i elcentralerna/mätarskåpet.
    Blixten har förvisso slagit ner i ett träd här på gården, men det var nog för många år sedan.

Bra genkontakter med överspänningsskydd är ju bra på flera andra sätt (säkring, jordkontinuitetsindikering, nätfilter, av/på knapp, skyddar mot överspänning vid nollsläpp, rejält byggda etc) så jag använder uteslutande sådana.

EMP-skydd ligger fortfarande långt ner på prepping-prioritetslistan :)

7. lnilsson
    Medlem · 510 inlägg
    Nu är jag ute på avdelningen vilda funderingar;
    Skulle man kunna bygga en åskledare en bra bit ifrån huset, tex wire i ett träd och ett spröt i toppen. Sedan leder man ner vajern i ett ordentligt jordtag. Skulle det kunna fungera så att åskan letar sig dig istället för huset/träd nära huset?

8. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · 17 908 inlägg
    Om du har tur...

Det får dock inte vara långt ifrån huset. Man brukar använda en boll för att visa vilket område som blir skyddat. Om man rullar bollen mot åskfångaren så ska huset befinna sig under, utanför bollens radie. Här är några exempel.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-7-24_12-11-5.png

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-7-24_12-11-52.png

Haken är att bollens radie beror på vilken grad av skydd man vill ha... standarden nämner 20 till 60 meter.

• Laddar…