1 451 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Vattenpump
Fick bara med en: gv2me06 till min djupvattenpump ska det inte vara nå mer ? "Kontaktor"
Bästa svaret
Tryckströmbrytare, men den brukar nog "röris" montera.
Exempelvis (3-fasig): https://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-tryckbrytare-cs2-6/
I princip gör den jobbet med att stoppa och starta pumpen själv, som en "sladdströmbrytare", men min erfarenhet är att det ger betydligt bättre livslängd att också sätta in en kontaktor, så att tryckströmbrytaren bara behöver bryta strömmen till kontaktorspolen.
Kör man med kontaktor kan man ha en enfasig brytare, något billigare.
Och motorskyddet Du har på bild behöver monteras i en låda också, kan vara samma låda som kontaktorn om man väljer en för "norm-montage". Kan i princip vara elcentralen också, om den sitter bra till.
Däremot kan man fundera på om en "arbetsbrytare" behövs eller ej. Speciellt om man sätter motorskyddet i elcentralen och bara drar in kabel till en tryckbrytare vid hydroforen och sedan vidare till pumpen bör det finnas en tydlig "huvudbrytare" för vattenanläggningen som även en lekaman (rörläggare) kan bryta och vara helt säker på att han sedan kan byta tryckströmbrytaren när den har havererat. Den brytaren skall vara låsbar i från-läget som minimumkrav.
Exempelvis (3-fasig): https://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-tryckbrytare-cs2-6/
I princip gör den jobbet med att stoppa och starta pumpen själv, som en "sladdströmbrytare", men min erfarenhet är att det ger betydligt bättre livslängd att också sätta in en kontaktor, så att tryckströmbrytaren bara behöver bryta strömmen till kontaktorspolen.
Kör man med kontaktor kan man ha en enfasig brytare, något billigare.
Och motorskyddet Du har på bild behöver monteras i en låda också, kan vara samma låda som kontaktorn om man väljer en för "norm-montage". Kan i princip vara elcentralen också, om den sitter bra till.
Däremot kan man fundera på om en "arbetsbrytare" behövs eller ej. Speciellt om man sätter motorskyddet i elcentralen och bara drar in kabel till en tryckbrytare vid hydroforen och sedan vidare till pumpen bör det finnas en tydlig "huvudbrytare" för vattenanläggningen som även en lekaman (rörläggare) kan bryta och vara helt säker på att han sedan kan byta tryckströmbrytaren när den har havererat. Den brytaren skall vara låsbar i från-läget som minimumkrav.
Och jag vill bara hålla med om att livslängden och funktionssäkerheten är betydligt bättre med ett kontaktormotorskydd och bara styrspänning över tryckbrytaren. Jag har aldrig sett eller monterat nya vattenpumpsstyrningar på nått annat vis under dom senaste 30-40 åren. Tidigare var det vanligt att man endast använde tryckströmbrytaren och ett motorskydd.
Alternativ 1: Skulle jag kunna koppla inkommande ström in i tryckvakten sen vidare till motorskyddet som jag har, sen in i arbetsbrytare och vidare till pump.
Alternativ 2: Eller inkommande ström till motorskyddet som jag har, sen in i tryckvakten och vidare till arbetsbrytare sen pumpen.
Alternativ 2: Eller inkommande ström till motorskyddet som jag har, sen in i tryckvakten och vidare till arbetsbrytare sen pumpen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Den normala ordningen är brytare / motorskydd -> tryckvakt -> pump.
Har du inget kontaktormotorskydd så duger motorskyddet som "arbetsbrytare".
Har du inget kontaktormotorskydd så duger motorskyddet som "arbetsbrytare".
Klicka här för att svara