2 556 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Två faser till undercentral
Jag bygger om i garaget och funderar på att sätta en undercentral med jordfelsbrytare. Jag har sedan tidigare två faser som går till garaget (en till motorvärmare och en till belysning/uttag).
Fråga 1: Går det bra att bygga en undercentral med endast två ledare? Det är ju normalt tre ingående ledare till huvudbrytare och jordfelsbrytare.
Fråga 2: Kan jag mäta upp spänningen mellan de två faserna och komma underfund med ifall de delar samma ledare (ex. L1) eller om de kommer från två olika ledare (ex. L1 och L2)?
Fråga 1: Går det bra att bygga en undercentral med endast två ledare? Det är ju normalt tre ingående ledare till huvudbrytare och jordfelsbrytare.
Fråga 2: Kan jag mäta upp spänningen mellan de två faserna och komma underfund med ifall de delar samma ledare (ex. L1) eller om de kommer från två olika ledare (ex. L1 och L2)?
Hur ser kabeln ut som matar garaget?
Det är inte två grupper, gruppledningar, som går ut?
Det är inte två grupper, gruppledningar, som går ut?
Du kan inte bygga en undercentral på de kablar du redan har framdraget eftersom de är avsäkrade i husets elcentral. Förstår inte vitsen med det. Mäter du spänningen mellan ledarna om det bara är två så får du bara 230 volt. Är det två grupper får du 400 voltPansell skrev:
Jag bygger om i garaget och funderar på att sätta en undercentral med jordfelsbrytare. Jag har sedan tidigare två faser som går till garaget (en till motorvärmare och en till belysning/uttag).
Märker ord men blev osäker själv, är det inte just det en undercentral är, en central som ligger avsäkrad under huvudcentralen? Annars blir det väl ytterligare en huvudcentral?P Putte 9497 skrev:
Däremot lär väl de befintliga ledningarna knappast vara lämpligt dimensionerade för att mata en undercentral.
Du kan bygga en undercentral med endast en fas om du vill. Finns ingen mening att ha en undercentral dock i en så liten anläggning. Bara slöseri med pengar.Pansell skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Ja det finns inget förbud mot en tvåfasig elcentral. Men som skrivits ovan, fundera på syftet och om det finns alternativ till vad du vill uppnå, t.ex en JFB i matande elcentral istället.Pansell skrev:
Nej, du måste flytta på dessa två gruppledningar i matande elcentral så att de hamnar bredvid/under varandra och beskrivs som en tvåfasgrupp på gruppförteckningen.Pansell skrev:
Det finns även ett tredje hinder. Vad jag förstår har du två separata kablar idag. Dessa kan inte läggas samman till en gemensam tvåfasgrupp, utan ledningen måste bytas till en fyrledare, och då är det lika bra att välja en femledare.
Klicka här för att svara